Olympus OM-D E-M1 - test aparatu
1. Wstęp
Można śmiało uznać, że zaprezentowany półtora roku temu OM-D E-M5 był w pewnym sensie przełomowym modelem w ofercie Olympusa. Firma poszerzyła swoją ofertę o aparat przeznaczony dla zaawansowanego użytkownika, oferujący wysoką jakość zdjęć i szerokie możliwości w zakresie funkcjonalności. Nie bez znaczenia był również fakt, że swoim wyglądem bezlusterkowiec ten nawiązywał do analogowych lustrzanek z serii OM. To wszystko, wraz z szeroką gamą dostępnych obiektywów, złożyło się na pewien sukces rynkowy tego aparatu, pomimo dość wysokiej ceny.
Wobec dobrego przyjęcia na rynku modelu E-M5, firma postanowiła najwyraźniej pójść za ciosem i we wrześniu br. swoją premierę miał OM-D E-M1. Lektura specyfikacji obydwu aparatów wskazuje, że mamy do czynienia z solidną ewolucją w linii OM-D. Nowy bezlusterkowiec oferuje bowiem większy korpus o wyższej ergonomii, lepszą funkcjonalność (więcej przycisków, w tym tych możliwych do zaprogramowania), czy świetny wizjer elektroniczny o imponujących parametrach. Nie obeszło się także bez modyfikacji sensora światłoczułego. Liczba pikseli jest taka sama jak w E-M5, natomiast największa zmiana dotyczy umieszczeniu na powierzchnii matrycy pikseli odpowiadających za ustawianie ostrości na zasadzie detekcji fazy. Jest to o tyle istotne, że umożliwia świetną pracę z obiektywami 4/3, co przy autofokusie działającym w oparciu o detekcję kontrastu nie było odpowiednio wydajne.
Dzięki temu udogodnieniu, wprowadzenie na rynek E-M1 można traktować jako odpowiedź na głosy niezadowolonych użytkowników E-systemu, którzy premierę ostatniej lustrzanki serii E widzieli ponad 3 lata temu. Z powodzeniem będą mogli używać obiektywów 4/3 z nowym OM-D, mając do dyspozycji faktycznie szybko działający autofokus.
Szczegółowy opis osiągów Olympusa OM-D E-M1 Czytelnicy znajdą w kolejnych rozdziałach niniejszego testu. Serdecznie zachęcamy do lektury.
Aparat do testu wypożyczyła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Olympusa OM-D E-M1 iE-M5 oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | OM-D E-M1 |
Data premiery | 2013-09-10 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG) • 1280 x 980 (JPEG) • Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4 (w trybie RAW zapisywane w EXIF) |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 16.8 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) |
Procesor obrazu | TruePic VII |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264), AVI (Motion JPG) • Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz) |
Zakres ISO | Auto (od ISO L do 1600 ISO domyślnie, możliwość zdefiniowania górnej granicy w zakresie od 200 do 25600 ISO),
Tryb ręczny: ISO L, 200–25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV ISO L - ekwiwalent czułości ISO 100 • Bracketing dla ISO: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie,
1/8000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV) Czas B: domyślne ustawienie 8 min. (możliwość wyboru 1/2/4/8/15/20/25/30 min.) |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | MOV:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9, zapis 30p - 29.97 kl./s) 24 lub 16 Mbit/s • 1280 x 720 pix (HD 16:9), zapis 30p - 29.97 kl./s) 12 lub 8 Mbit/s AVI: • 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s maks. rozmiar pliku 4 GB (MOV) lub 2 GB (Motion-JPEG), maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG), Wbudowany mikrofon stereo, Redukcja szumu wiatru, Regulowana głośność nagrywania. |
Ogniskowanie | Hybrydowy AF oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową z systemem FAST AF, MF
• Strefy AF: 81-obszarowy wielopolowy AD (detekcja kontrastu), 37-obszarowy wielopolowy AF (detekcja fazowa), Wszystkie cele, Obszar grupy celów (9-obszarów), Pojedynczy cel • Wielkość ramki AF: wybierana z 800 punktów AF • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR) • Funkcja wykrywania twarzy i oka • Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14 • Wspomaganie AF - wbudowana dioda |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Cyfrowy pomiar ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Słoneczny dzień, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca (2 ustawienia), • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K), • Korekcja (+/- 7 kroków w osi A-B/G-M), • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M). |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3 lub 2/3 EV • Regulacja standardowej wartości pomiaru ekspozycji: w krokach co 1/6 EV, w zakresie +/- 1EV • Tryby HDR1 i HDR2 oraz bracketing HDR |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Czas B, Filtry artystyczne (ART), Podwodne zdjęcia szerokokątne / makro
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Tryb DIS, Makro, Makro przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter Makro, 3D (z obiektywem 3D) • Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczona ostrość, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Przetwarzanie Crossowe, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika "Key Line", Akwarela, Efekt zmiękczonej ostrości, Efekt fotografii otworkowej, Efekt białych krawędzi, Efekt ramki, Efekt światła gwiazd, Efekt czarno-biały, Tonacja obrazu (sepia, niebieski, purpurowy, zielony) |
Zdjęcia seryjne | • Tryb H: z szybkością do 10 kl./s w serii do 41 zdjęć RAW lub 95 zdjęć JPEG (S-AF)
• Tryb L: z szybkością do 6 lub 6.5 kl./s (w zależności od obiektywu) w serii do 50 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci dla formatu JPEG (C-AF) • Zdjęcia z interwałem czasowym 1s - 24h, od 1 do 999 zdjęć |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• W komplecie z aparatem lampa błyskowa TTL FL-LM2, o liczbie przewodniej 7 (dla ISO 100). • Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL, • Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne 4 grupy (3 grupy zewnętrznych lamp błyskowych + lampa znajdującą się w komplecie z aparatem). Wyzwalane i kontrolowane z lampy błyskowej FL-LM2. • Synchronizacja do 1/320 s, od 1/125 s do 1/8000 s (Super FP Mode), • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV, • Bracketing błysku: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV • Tryby pracy: Błysk automatyczny, Redukcja czerwonych oczu, Dopełniający, Wyłączenie błysku, Redukcja czerwonych oczu i synchronizacja z długimi czasami migawki (I kurtyna), synchronizacja z długimi czasami migawki (I lub II kurtyna ), Manualna regulacja:1/1(pełna moc) - 1/64 |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s lub użytkownika (w zakresie 1-30 s)
• Zdjęcia z interwałem czasowym 0.5, 1, 2 lub 3 s, od 1 do 10 zdjęć |
Karta pamięci | Secure Digital (SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Eye-Fi, Do filmowania zalecane karty Class 6 |
LCD | nachylany (do góry do 80 stopni / do dołu do 50 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 15 poziomach Temp. barwowa regulowana w 15 poziomach, Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo. |
Wizjer | Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie 1.3x (w stylach 1, 2 celownika) lub 1.48x (w stylu 3 celownika), punkt oczny 21 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2, kontrola jasności i temperatury barwowej, 3 style celownika
• Opcjonalna muszla oczna EP-13. |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Micro HDMI typu-D, złącze X-synch, wejście mikrofonu, złącze akcesoriów AP2
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III • wbudowany modułu sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n • Obsługa GPS poprzez telefon smartfone połączony siecią Wi-Fi • Funkcjonalności Wi-Fi: Zdalne wyzwalanie migawki, podgląd Live View, sterowanie P, A, S, M, podgląd Live Bulb i możliwość udostępniania zdjęć za pomocą ekranu dotykowego kompatybilnego smartfonu. |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLN-1 (wydajność ok 330 zdjęć)
• opcjonalny uchwyt pionowy HLD-7 umożliwiający dodatkowe zasilanie drugim akumulatorem BLN-1 • opcjonalny zasilacza sieciowy AC-3. |
Akcesoria | Akumulator BLN-1, ładowarka BCN-1, lampa błyskowa FL-LM1/2, kabel USB/wideo, pasek na ramię, CD-ROM OLYMPUS Viewer 2, instrukcja obsługi. |
Waga | 443 g (bez akumulatora)
ok. 497 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 130.4 x 93.5 x 63 mm (bez elementów wystających) |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
5-osiowa stabilizacja obrazu (przechylanie na boki/ kołysanie przód /tył /przesuniecie w pionie/przesunięcie w poziomie/obracanie) o wydajności wg producenta 4 EV. Polskie menu. Tryb wielokrotnej ekspozycji. Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie). Opcjonalny mikrofon zewnętrzny SEMA-1. Opcjonalnie zestaw oświetleniowy do makrofotografii MAL-1. Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s Odporność na kurz, zachlapania i mróz do -10 stopni C (uszczelnienia). Magnezowy korpus. |
Oceny użytkowników |