Samsung NX1100 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzienne,
- Zachmurzenie,
- Białe, jarzeniowe,
- Naturalne białe, jarzeniowe,
- Dzienne, jarzeniowe,
- Żarowe,
- Błysk lampy błyskowej,
- Ustawienie według wzorca bieli,
- Temperatura barwowa.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.87 | 110.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.73 | 109.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.14 | 106.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.21 | 105.4 |
3000K | Auto | 17.5 | 118.3 |
3000K | Żarówki | 11.3 | 100.1 |
3000K | 3000K | 7.36 | 99.18 |
5500K | Auto | 5.94 | 112 |
5500K | 5500K | 4.43 | 109.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 11.9 | 104.4 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.53 | 98.6 |
Jak widać na podstawie powyższej tabelki, zarówno automatyczny balans bieli, jak i nastawy dedykowane spisują się poprawnie. W przypadku światła naturalnego błędy koloru są bardzo niskie, natomiast nasycenie niewiele odbiega od wzorcowego. Podobne sytuacja wygląda dla światła o temperaturze barwowej wynoszącej 5500 K. Błysk flesza także nie powoduje większych problemów z odwzorowaniem kolorów, chociaż użycie dedykowanego ustawienia dało lepsze wyniki niż zdanie się na automatykę. Podobnie było ze światłem żarowym – tu automatyka poradziła sobie słabo, a zdjęcie ma silnie ciepłe zabarwienie.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.