Samsung NX1100 - test aparatu
8. Zakres i dynamika tonalna
Zakres tonalny
Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.
Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.
Z wykresu przedstawionego powyżej możemy odczytać, że dla najniższej czułości liczba tonów sięga 150, czyli otrzymujemy 7.2-bitowy zapis danych. To całkiem dobry wyniki gwarantujący wizualnie gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Widać, że zwiększanie czułości powoduje spadek zakresu tonalnego do wartości 4.7 bita dla ISO 12800. Daje to nam około 26 przejść tonalnych.
Dynamika tonalna
Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.
Wykresy wartości dynamiki tonalnej opadają praktycznie liniowo wraz ze zwiększaniem czułości. Maksymalna wartość dla ISO 100 i wysokiej jakości zdjęć wynosi 6.1 EV, co można uznać za przeciętny wynik. Przykładowo, dla tego kryterium, EOS M poradził sobie nieco lepiej w całym zakresie czułości. Zauważalnie wyższym rezultatem może się pochwalić również A3000, choć przewaga tego aparatu maleje przy kolejnych wartościach ISO. Uwagę zwraca dobre zachowanie testowanego bezlusterkowca przy SNR=1. 12.5 EV dla ISO 100 to dobry wynik, zapowiadający niezłe możliwości odzyskania informacji z ciemnych partii obrazu (co sprawdzimy dalej w tym rozdziale).
Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.
0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR = 10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika przekracza wartość 5.5 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Klinięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica czerni i bieli | |||
100 |
|
|||
200 |
|
|||
400 |
|
|||
800 |
|
|||
1600 |
|
|||
3200 |
|
|||
6400 |
|
|||
12800 |
|
Przy omawianiu zakresu i dynamiki tonalnej pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Przy odzyskiwaniu szczegółów z ciemnych partii obrazu przy ISO 100 Samsung ustępuje Sony, choć różnica nie jest drastyczna. Można powiedzieć, że obydwa aparaty spisały się zupełnie nieźle, bowiem jesteśmy w stanie dostrzec sporo szczegółów, a poziom szumu jest umiarkowany. Dla ISO 1600 różnice się nieco zacierają, jednak nadal góruje aparat Sony. W przypadku A3000, na zdjęciu nadal widzimy nieco detali, co trudno powiedzieć o NX1100.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje porównywalny efekt w obu aparatach. Widoczne różnice są najprawdopodobniej wynikiem jedynie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|