Nikon D610 - test aparatu
1. Wstęp
Nikon D610 miał swoją premierę na początku października bieżącego roku. Pojawił się zatem trzynaście miesięcy po premierze poprzedniego modelu, czyli D600. Co prawda przyzwyczailiśmy się do tego, że niektórzy producenci wypuszczają na rynek kolejne modele aparatów z danej linii raz na rok, jednak dotyczy to głównie segmentu typowo amatorskiego. W kategorii pełnoklatkowych lustrzanek takich zabiegów w zasadzie się nie spotyka. Wypuszczenie na rynek modelu D610 może się wydawać tym bardziej zastanawiające, że zmian w stosunku do poprzednika jest jak na lekarstwo.
Kluczowym elementem takiego zabiegu jednak wydają się problemy z jakimi borykał się model D600. Mowa oczywiście o wyjątkowo szybko oraz intensywnie brudzącej się matrycy. Producent co prawda ustosunkował się po jakimś czasie do wspomnianego problemu, jednak nota serwisowa, którą wystosował, brzmiała dość lakonicznie i w zasadzie nie wyjaśniała przyczyn zaistniałej wady. Ponadto problem był całkiem szeroko komentowany wśród społeczności internetowej, zatem powszechna opinia jaka przylgnęła do tego modelu była raczej nienajlepsza.
Można zatem wysnuć wniosek, że producent, zamiast inwestować środki w ratowanie reputacji D600, postanowił wypuścić jego następcę, który jest wolny od tej wady. Z punktu widzenia tych, którzy z zakupem D600 się wstrzymali, takie posunięcie jest zapewne dobrze widziane. Nie rozwiązuje jednak problemu osób, które kupiły model D600 i wciąż muszą borykać się ze wspomnianym problemem.
Czy w Nikonie D610 faktycznie nie ma już kłopotów z brudzącą się matrycą? Czy nieco wyższa deklarowana prędkość zdjęć seryjnych znajdzie swoje odzwierciedlenie w praktyce? A może projektantom nowego modelu udało się jeszcze poprawić i tak bardzo dobre właściwości matrycy znanej z D600? To tylko niektóre pytania, jakie mogą przychodzić do głowy przed testem Nikona D610. W poszukiwaniu na nie odpowiedzi, zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów niniejszego artykułu.
Aparat do testów wypożyczył polski oddział firmy Nikon, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Nikona D610, jego poprzednika oraz lustrzanek Canon EOS 6D i Sony Alpha SLT-A99 można obejrzeć tutaj.
Producent | Nikon |
---|---|
Model | D610 |
Data premiery | 2013-10-08 |
Liczba pikseli | 24 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | Format FX:
• 6016 x 4016, 4512 x 3008, 3008 x 2008 Format DX: • 3936 x 2624, 2944 x 1968, 1968 x 1312 Zdjęcia formatu FX wykonane w trybie podglądu filmu na żywo: • 6016 x 3376, 4512 x 2528, 3008 x 1688 Zdjęcia formatu DX wykonane w trybie podglądu filmu na żywo: • 3936 x 2224, 2944 x 1664, 1968 x 1112 |
Matryca | 35.9 x 24.0 mm (FX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 24.7 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy |
Procesor obrazu | EXPEED 3 |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją lub bez), NEF+JPEG,
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic • Filmy: MOV, H.264/MPEG-4 AVC • Dźwięk: Liniowy PCM |
Zakres ISO | Auto, 100 - 6400 ISO w skoku 1/3 lub 1/2 EV
• 4 tryby Lo poniżej ISO 100: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 50), 5 trybów Hi powyżej ISO 6400: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 12800)/2 (ISO 25600). |
Migawka | Sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości.
• 30s - 1/4000s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb • żywotność: ponad 150 tys. cykli wyzwoleń |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Nikon F
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 w trybie FX lub x1.5 w trybie DX |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920x1080 (Full HD 1080p) z szybkością 30 (29,97), 25, 24 (23,976) kl./s,
• 1280x720 (HD) z szybkością 60 (59.94), 50, 30 (29,97), 25 kl./s, Wbudowany mikrofon monofoniczny lub opcjonalny zewnętrzny mikrofon stereofoniczny, możliwość regulowania czułości Filmy poklatkowe |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, Nikon Multi-CAM 4800,
39 punktowy AF (w tym 9 punktów krzyżowych), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru jednego z 39 lub 11 pól AF, • Strefy AF: Jednopolowy AF, AF z dynamicznym wyborem pola (9, 21 lub 39 punktów), śledzenie 3D, automatyczny wybór pola AF. • Tryby napędu AF: Pojedynczy AF (AF-S), Ciągły AF (AF-C), Ręczne ustawianie ostrości (MF), Tryb cichej migawki (Q) • Zakres detekcji: od -1 do +19 EV (ISO 100, 20°C), • Pomiar w trybie Live View: detekcja kontrastu w dowolnej części kadru, • Tryb pola AF (Live View): AF z priorytetem twarzy, szerokie pole AF, normalne pole AF, śledzenie obiektów w ruchu AF. • Asysta AF: dioda o zasięgu do 3m • Podgląd głębi ostrości |
Pomiar światła | TTL korzystający z czujnika RGB o rozdzielczości 2016 pikseli.
Tryby pomiaru: • matrycowy 3D Colour Matrix II - obiektywy typu D/G • matrycowy Colour Matrix II - pozostałe obiektywy z procesorem • matrycowy Colour Matrix - pozostałe obiektywy bez procesora, jeśli użytkownik wprowadzi ich dane. • punktowy: pomiar w kole o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF (w centralnym polu AF, gdy jest używany obiektyw bez procesora), • centralnie ważony: 75% wagi pomiaru do obszaru o średnicy 12 mm (lub 8, 15 i 20 mm) na środku kadru. Możliwy pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru (w przypadku obiektywu bez procesora używana jest średnica 12 mm lub cały kadr). , Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV lub od 2 do 20 EV w trybie pomiaru punktowego (dla f/1.4, ISO100, 20°C) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto (2 rodzaje), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Chmury, Cień,
• 4 ustawień własnych wg wzorca lub na podstawie wykonanego zdjęcia, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K) • Korekcja balansu bieli • Braketing balansu bieli: od 2 do 3 zdjęć z krokiem 1, 2 lub 3. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
• Bracketing: od 2 do 3 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 lub 3 EV. • Funkcja Active D-Lighting: Auto, 4 poziomy, Wyłączona. • Braketing funkcji Active D-Lighting: 2 lub 3 klatki • Funkcja HDR (wysoka rozpiętość tonalna) |
Programy | Auto (zielony), Automatyka programowa z fleksją programu (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Użytkownika (U1, U2), Bez lampy,
• Programy tematyczne (SCN): portret, krajobraz, dzieci, sport; makro; nocny portret; nocny krajobraz, impreza, plaża/śnieg, zachód słońca, świt, portret zwierzaka, przy świecach, kwiaty, kolory jesieni, jedzenie, zarys, high key, low key. • System Picture Control: Standardowy, Neutralny, Żywy, Monochromatyczny, Portret i Krajobraz, ustawienia osobiste. |
Zdjęcia seryjne | • Szybkość 6 kl./s (tryb szybki - CH), 1-5 kl./s (tryb wolny -CL)
• Szybkość 3 kl./s (cicha migawka w trybie zdjęć seryjnych) |
Lampa błyskowa | Lampa wbudowana manualnie podnoszona za pomocą przycisku, i-TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100).
• Czas synchronizacji 1/200 s • Korekcja siły błysku od - 3 EV do +1 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Bracketing błysku: od 2 do 3 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 lub 3 EV. • Tryby pracy: Auto, Auto z redukcją efektu czerwonych oczu, Auto z synchronizacją z długimi czasami ekspozycji, Auto z synchronizacją z długimi czasami ekspozycji i redukcją efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Redukcja czerwonych oczu, Synchronizacją z długimi czasami ekspozycji, Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji i redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, Synchronizacja na tylną kurtynkę migawki z długimi czasami ekspozycji, Lampa wyłączona, obsługa trybu synchronizacji z krótkimi czasami Auto FP High-Speed Sync • Obsługa kreatywnego systemu oświetlenia firmy Nikon (CLS) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2, 5, 10, 20 s, od 1 do 9 ekspozycji z interwałem 0.5, 1, 2 lub 3 s. |
Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart pamięci
• Secure Digital (SDHX/SDXC) zgodne z UHS-I Dowolna karta może pełnić rolę podstawowej lub zapasowej albo służyć do osobnego zapisywania zdjęć NEF (RAW) i JPEG; zdjęcia można kopiować między kartami. |
LCD | • Główny: stały, 3.2 calowy, kolorowy TFT LCD, 921 000 punktów, kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia
automatyczną regulacją jasności LCD Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.7, pokrycie: ok. 100% (w pionie i poziomie dla formatu FX), korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 21 mm (–1.0 dptr., licząc od wizjera), matówka BriteView Clear Matte Mark VIII z ramkami pól AF i liniami kadrowania. |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed, wyjście mini HDMI (typu C), złącze modułu GPS, gniazdo mikrofonowe, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm, z zasilaniem), gniazdo słuchawek, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm),
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka MC-DC2 • opcjonalnie modułu GPS GP-1 • opcjonalnie moduł karty bezprzewodowej Wi-Fi WU-1b • Zgodność z PictBridge |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy EN-EL15 (pojemność 1900 mAh),
• opcjonalny uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) MB-D14 z jednym akumulatorem litowo-jonowym EN-EL15, albo z sześcioma bateriami R6/AA • opcjonalnie zasilacz sieciowy: EH-5b (wymaga adaptera EP-5B) |
Akcesoria | Akumulator jonowo-litowy EN-EL15 z pokrywką styków, ładowarka MH-25, pasek, kabel USB, klips do kabla USB, pokrywka bagnetu korpusu, pokrywka sanek mocujących, pokrywa wyświetlacza, płyta CD z pakietem oprogramowania ViewNX 2. |
Waga | 760 g (bez akumulatora)
ok. 850 g (z akumulatorem i kartą pamięci SD) |
Wymiary | 141 x 113 x 82 mm |
Dodatkowe informacje | Polskie menu,
Wirtualny horyzont. Przednia i tylna część korpusu wykonana ze stopów magnezu. Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. |
Oceny użytkowników |