Pentax K-3 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Rękojeść lustrzanki została wyłożona chropowatą gumą o fakturze skóry, zapewniającą dobre oparcie i przyczepność dla palców. To samo tworzywo znajdziemy na fragmencie lewej strony korpusu, a także na tylnej ściance.
Trzeba przyznać, że zarówno jakość użytych materiałów, jak i spasowanie elementów stoją na bardzo wysokim poziomie. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że aparat wykonano solidnie i z należytą starannością, dzięki czemu powinien służyć użytkownikowi przez dobrych kilka lat.
Poniżej prezentujemy zdjęcia porównawcze aparatów Pentax K-5 i K-3.
Zasilanie i gniazda
Większość złączy aparatu zgromadzono na lewej ściance aparatu. Pod gumową zaślepką w jednej kolumnie umieszczono szereg portów komunikacyjnych:
- USB 3.0 (typu micro B),
- wyjście HDMI (typu D),
- wejście opcjonalnego zasilacza sieciowego K-AC132.
Na prawej ściance K-3 znajduje się podwójny slot kart SD/SDHC/SDXC, a pod nim złącze wężyka spustowego.
W menu „Tryb rejestracji” można przypisać rolę, jaką ma pełnić drugie gniazdo karty w stosunku do pierwszego. Do wyboru są następujące opcje:
- użycie sekwencyjne – zapis na karcie 2 następuje po zapełnieniu karty 1,
- zapisuj na obu – zdjęcie zapisywane jest jednocześnie na obydwu kartach,
- oddzielnie RAW / JPEG – przy zapisie RAW+JPEG na karcie 1 zapisywany jest plik RAW, a na karcie 2 plik JPEG.
Przyciski
Układ przycisków został zmieniony w stosunku do modelu K-5. Opis zaczniemy jak zwykle od górnej ścianki korpusu.
- tryb zielony,
- P – Hyper Program,
- Sv – priorytet czułości,
- Tv – priorytet migawki,
- Av – priorytet przysłony,
- TAv – priorytet czasu i przysłony,
- M – tryb manualny,
- B – tryb Bulb,
- X – synchronizacja 1/180 s,
- U1 – U3 – ustawienia własne.
Przejdźmy teraz do tylnej ścianki aparatu.
Poniżej pokrętła sterującego znajduje się zielony przycisk, który pozwala na resetowanie ustawień zgodnie z automatyką ekspozycji, lub powrót do wartości domyślnych danego parametru. Pod nim zlokalizowano przełącznik fotografowanie / filmowanie. Idąc w dół widzimy przyciski wybieraka wielokierunkowego. Ich funkcje są następujące:
- w górę – tryb pracy migawki,
- w dół – tryb pracy lampy błyskowej,
- w lewo – ustawienia balansu bieli,
- w prawo – profile kolorów,
- OK – zatwierdzanie ustawień.
Z przodu korpusu znajdziemy kilka kolejnych elementów sterujących. Z lewej strony mamy jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu. Po prawej stronie (patrząc od góry) widzimy guzik podnoszący lampę błyskową, a pod nim złącze typu PC do podłączenia zewnętrznych lamp błyskowych. Niżej znajduje się programowalny przycisk RAW/Fx, któremu możemy przypisać jedną z następujących funkcji:
- format pliku 1 naciśnięciem (np. JPEG – RAW, RAW – JPEG+RAW),
- bracketing ekspozycji,
- podgląd optyczny,
- podgląd cyfrowy,
- Shake Reduction,
- podświetlenie (monochromatycznego) LCD.
Menu
Menu w K-3 zostało odrobinę zmodyfikowane w stosunku do tego w K-5. Całość zgromadzono w 14 zakładkach zebranych w pięciu głównych kategoriach: tryb rejestracji, film, odtwarzanie, ustawienia, ustawienia niestandardowe. Poniżej prezentujemy poszczególne elementy kolejnych zakładek:
Menu Tryb rejestracji:
- Tryb ekspozycji – opcja tylko w programie USER,
- Opcje kart pamięci – funkcja drugiej karty: kopia, przepełnienie, zapis JPEG (gdy na pierwszej RAW),
- Ustawienia robienia zdjęć:
- Format plików – JPEG, RAW, RAW+,
- Rozdzielczość JPEG – 24, 14, 6, 2 MPix,
- Jakość plików JPEG – ****, ***, **, *,
- Format plików RAW – PEF lub DNG,
- Światło wspomagające AF,
- Filtr cyfrowy – przykłady w rozdziale 6,
- Zdjęcia HDR – typ, różnica ekspozycji, automatyczne wyrównanie,
- Korekta obiektywu – dystorsja, aberracja chromatyczna, winietowanie,
- Ustawienie zakresu dynamicznego – kompensacja prześwietlenia i kompensacja cienia,
- Ustawienie Auto ISO,
- Redukcja ziarna przy wysokich ISO,
- Redukcja ziarna przy długich czasach – ON, OFF, AUTO,
- Linia programu – AUTO, normalny poziom, priorytet wysokiej prędkości, priorytet dużej lub małej głębi ostrości, priorytet najlepszej przysłony dla danego obiektywu Pentax,
- GPS – opcje dot. modułu systemu nawigacji satelitarnej,
- Podgląd na żywo,
- Kontrast AF (wykrywanie twarzy, śledzenie, wiele punktów AF, wybierz, punktowy),
- Kontrola ostrości (focus-peaking),
- Wyświetlanie siatki,
- Ekran histogramu,
- Alert jasnych obszarów,
- Dostosowanie kompozycji,
- Poziom elektroniczny (wizjer, live view),
- Korekcja horyzontu,
- Symulacja filtru antyaliasingowego,
- Shake Reduction – włączenie/wyłączenie stabilizacji matrycy,
- Ogniskowa – podanie ogniskowej dla obiektywów bez CPU,
- Natychmiastowy podgląd:
- Wyświetlanie (czas),
- Powiększ natychmiastowy podgląd,
- Zapisz dane RAW,
- Usuń,
- Ekran histogramu,
- Alert jasnych obszarów,
- Podgląd cyfrowy,
- Powiększ natychmiastowy podgląd,
- Zapisz obraz podglądu,
- Ekran histogramu,
- Alert jasnych obszarów,
- Programowanie e-pokrętła,
- Programowanie przycisków: RAW/Fx, AF, pokrętło podglądu,
- Pamięć – ustawienia funkcji które mają być zapisane po wyłączeniu aparatu,
- Zapisz tryb USER.
- Ustawianie ekspozycji (P, A, S, M),
- Opcje kart pamięci (wybór na której karcie ma być zapisany plik z filmem),
- Ustawienia rejestracji filmów (rozdzielczość, liczba klatek na sekundę),
- Poziom nagrywania dźwięku,
- Filtr cyfrowy,
- Zdjęcia HDR (filmy poklatkowe),
- Movie SR (stabilizacja podczas filmowania).
- Pokaz slajdów,
- Szybki zoom,
- Alert jasnych obszarów,
- Automatyczny obrót zdjęć,
- Zabezpiecz wszystkie zdjęcia,
- Skasuj wszystkie zdjęcia.
- Język,
- Ustawienie daty,
- Czas na świecie,
- Rozmiar tekstu,
- Sygnał dźwiękowy,
- Wyświetlacz LCD – podpowiedzi, automatyczny obrót ekranu, schemat kolorystyczny,
- Ustawienia wyświetlacza LCD (jasność, nasycenie, kolor),
- Połączenie USB – MSC lub PTP,
- Wyjście HDMI – Auto, 1080i, 720p lub 576p,
- Nazwa folderu,
- Utwórz nowy folder,
- Nazwa pliku,
- Nr pliku (numerowanie sekwencyjne, resetuj),
- Prawa autorskie – możliwość zapisania w EXIF-ie autora zdjęcia i właściciela praw autorskich,
- Redukcja migotania,
- Automatyczne wyłączanie,
- Wybór baterii,
- Bezprzewodowa karta pamięci,
- Reset ustawień,
- Odwzorowanie pikseli,
- Ostrzeżenie o kurzu,
- Usuwanie kurzu,
- Czyszczenie czujnika – uniesienie lustra,
- Format kart SD,
- Informacje o sprzęcie/opcje.
- Krok ustawień ekspozycji,
- Krok ustawień czułości,
- Czas pomiaru – czas blokady ekspozycji,
- Blokada ekspozycji przy zablokowanej ostrości,
- Powiązanie punktu automatycznej ostrości i ekspozycji,
- Automatyczna kompensacja ekspozycji,
- Opcje trybu czasu B,
- Kolejność autobracketingu,
- Bracketing jednym naciśnięciem,
- Zakres regulacji balansu bieli,
- Balans bieli podczas korzystania z lampy błyskowej,
- Automatyczny balans bieli przy sztucznym świetle,
- Krok temperatury barwowej,
- Nakładanie obszaru AF,
- Ustawienie AF.S,
- Ustawienie AF.C dla pierwszego ujęcia,
- Ustawienie AF.C dla zdjęć seryjnych,
- Blokada stanu automatycznej ostrości,
- Automatyka ostrości w czasie zdalnego sterowania,
- Zwolnienie migawki podczas ładowania lampy błyskowej,
- Przestrzeń barw (sRGB, AdobeRGB),
- Podświetlanie wyświetlacza LCD,
- Zapis informacji o obrocie,
- Zapisz położenie menu,
- Przechwytywanie ostrości,
- Precyzyjna regulacja AF,
- Użycie pierścienia przysłony,
- Reset funkcji niestandardowych.
Wyświetlacz kolorowy
Podczas wykonywania zdjęć wyświetlany jest ekran stanu, przedstawiający bieżące ustawienia aparatu. Po naciśnięciu przycisku INFO wyświetla się aktywny panel sterowania. Zgromadzono na nim następujące opcje:
- Auto ISO (możliwość zdefiniowania górnej i dolnej granicy automatycznego dostosowywania czułości),
- Kompensacja prześwietlenia,
- Kompensacja cieni,
- Filtry cyfrowe,
- Zdjęcia HDR,
- Światło wspomagające AF,
- Redukcja ziarna przy wysokich ISO,
- Redukcja ziarna przy długich czasach,
- Korekcja dystorsji obiektywu,
- Korekcja aberracji chromatycznej obiektywu,
- Korekcja winietowania obiektywu,
- Tryb automatyki ostrości,
- Ustawienia punktów Auto AF,
- Opcje kart pamięci,
- Format plików,
- Rozdzielczość i jakość plików,
- Stabilizacja obrazu,
- Symulacja filtra antyaliasingowego.
W trybie odtwarzania zdjęć wyświetlane informacje na ekranie LCD możemy przełączać przyciskiem INFO, a dostępne są 4 sposoby ich prezentacji:
- ekran standardowych informacji,
- ekran szczegółowych informacji,
- ekran histogramu luminancji lub RGB,
- ekran bez informacji.
Zdjęcia możemy powiększać (maksymalny dostępny zoom podglądu wynosi 16x) przy pomocy tylnego kółka sterującego. Ponadto, służy ono do włączania widoku miniatur, których liczbę (6, 12, 20, 35, 80) zmieniamy korzystając z przycisku INFO. Przewidziano także przeglądanie zdjęć w poszczególnych folderach oraz w widoku kalendarza.
Podczas przeglądania zdjęć w trybie pełnoekranowym, przy pomocy przycisku kierunkowego „w dół” możemy uruchomić menu edycji zdjęć. Opcje tam zgromadzone są następujące:
- Obrót zdjęcia,
- Filtr cyfrowy,
- Korekcja mory (tylko dla JPEG),
- Zmiana wielkości,
- Przycinanie,
- Indeks,
- Zabezpiecz,
- Pokaz slajdów,
- Zapisz jako ręczny balans bieli,
- Zapisz krosowanie,
- Obróbka RAW,
- Edycja filmu,
- Kopiowanie zdjęć,
- Transfer zdjęcia Eye-Fi.
Wyświetlacz monochromatyczny
Pentaksa K-3 wyposażono także w niewielki, monochromatyczny wyświetlacz LCD, znajdujący się na górnym panelu aparatu. Zawiera on większość potrzebnych podczas fotografowania informacji. Zielonkawe podświetlenie załącza się, gdy zmieniamy ustawienia ekspozycji. W menu ustawień niestandardowych mamy możliwość ustawienia intensywności podświetlenia (wysoka lub niska) ewentualnie wyłączenia go całkowicie. W razie potrzeby możemy tak zaprogramować przycisk RAW/Fx, by pozwalał na wyłączanie i włączanie podświetlenia na żądanie.
Live view
Do trybu podglądu na żywo (live view) wchodzimy po wciśnięciu dedykowanego przycisku LV znajdującego się tuż obok tylnego pokrętła sterującego. Na wyświetlaczu widać szereg parametrów ekspozycji, jednak ich liczby nie można zmieniać. Mamy natomiast możliwość zadecydowania czy mają być wyświetlane następujące dodatki:
- histogram,
- siatka kadrowania (trzy rodzaje),
- zaznaczanie obszarów prześwietlonych.
Do dyspozycji użytkownika pozostaje również 2-, 4-, 8- lub 10-krotne powiększenie obrazu (ułatwiające manualne ostrzenie), włączane kolejnymi przyciśnięciami guzika OK. Dzięki zastosowaniu procesora Prime III, możliwe było zaimplementowanie funkcji focus-peaking (w menu: Kontrola ostrości).
- automatyka ostrości wykrywania twarzy – ostrość i parametry ekspozycji dobierane są automatycznie dla głównej wykrytej twarzy oznaczonej żółtą ramką,
- śledzenie,
- wiele punktów AF – ustawianie ostrości w jednym z obszarów: 1, 3×3, 3×5, 3×7 spośród 45 pól,
- wybierz – ustawia pole ostrości według rozdzielczości,
- punktowy.
Tryb wideo
Pentax K-3 pozwala na nagrywanie filmów, a do dyspozycji mamy następujące formaty:
- Full HD 1920×1080 pix:
- 60i,
- 50i,
- 30p,
- 25p,
- 24p
- HD 1280×720 pix:
- 60p,
- 50p,
- 30p,
- 25p,
- 24p.
Rejestrowany dźwięk jest monofoniczny, przewidziano natomiast opcję podłączenia zewnętrznego mikrofonu stereo, a także słuchawek. W menu głównym (lub panelu sterowania) możemy aktywować stabilizację matrycy, osobno dla trybu filmowania i fotografowania.
Automatyczne ustawianie ostrości jest dostępne tylko w trybie pojedynczym (AF.S) po wciśnięciu przycisku AF znajdującego się na tylnej ściance aparatu. Niestety, szybkość pracy tego mechanizmu jest niezbyt wysoka. Ponadto, dźwięk pracy autofokusa rejestrowany jest na ścieżce dźwiękowej klipów.
Filmy mogą być nagrywane z wykorzystaniem filtrów cyfrowych oraz krosowania.
Długość pojedynczego nagrania może wynosić maksymalnie 25 minut. Od temperatury aparatu zależy jednak, czy czas ten nie zostanie skrócony.
Przykładowe filmy
- film 1 – Full HD 1920×1080 pix 60i, 45.1 MB,
- film 2 – Full HD 1920×1080 pix 50i, 37.1 MB,
- film 3 – Full HD 1920×1080 pix 50i 55.3 MB, działanie AF – Sigma A 35 mm,
- film 4 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 62.3 MB, działanie AF – smc Pentax 55 mm,
- film 5 – Full HD 1920×1080 pix 30p, 35.7 MB,
- film 6 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 35.7 MB,
- film 7 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 41 MB, krosowanie,
- film 8 – Full HD 1920×1080 pix 25p 25.5 MB, filtr: uwypukl. monochromatyczne,
- film 9 – Full HD 1920×1080 pix 25p 25.9 MB, filtr: retro,
- film 10 – Full HD 1920×1080 pix 25p 30.4 MB, ISO 3200,
- film 11 – Full HD 1920×1080 pix 24p, 41.4 MB,
- film 12 – HD 1280×720 pix 60p, 30.4 MB,
- film 13 – HD 1280×720 pix 50p 36 MB,
- film 14 – 4K 3840×2160 pix 24p 172.9 MB, film poklatkowy HDR,
- film 15 – 4K 3840×2160 pix 24p 841.8 MB, film poklatkowy.
Wizjer
Pentax K-3 ma pentapryzmatyczny wizjer, który zapewnia 100-procentowe pokrycie kadru i powiększenie 0.95x. Punkt oczny wynosi 22.3 mm. Korekta dioptrii możliwa jest w zakresie od −2.5 do +1.5 1/m. Na dole wizjera wyświetlane są m.in. czas migawki, przysłona, wartość czułości ISO oraz poziom naświetlenia lub wartość kompensacji ekspozycji (w zależności od trybu fotografowania). W menu można odznaczyć, aby zamiast poziomu naświetlenia pojawiła się elektroniczna poziomica. Poniżej prezentujemy schemat wizjera pochodzący z instrukcji obsługi aparatu.