Canon PowerShot S120 - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
S120 dobrze leży w jednej ręce, brakuje jednak zaznaczonego przedniego uchwytu. Spust migawki pracuje standardowo – opór dwustopniowej pracy jest dobrze wyczuwalny.
By obsługa aparatu była bezproblemowa, producent wyposażył go w pierścień sterowniczy umieszczony na obiektywie oraz drugi – będący zarazem czterokierunkowym wybierakiem. W ten sposób użytkownik uzyskuje większą swobodę w jednoczesnym operowaniu wartością przysłony i czasem migawki.
Ciekawą możliwością jest przypisanie funkcji zoomu do przedniego pierścienia sterującego. W takiej sytuacji każde przekręcenie nim będzie przestawiało pozycję obiektywu na kolejne, z góry określone wartości. Pełna ich lista zawiera: 28, 35, 50, 85, 100 i 120 mm.
Kolejnym dodatkiem jest menu podręczne FUNC, które aktywować możemy po przyciśnięciu środkowego klawisza wybieraka czterokierunkowego (oznaczonego FUNC/SET). Po uaktywnieniu menu w postaci wąskich pasków zajmuje część ekranu po stronie lewej (gdzie w formie ikonek wyświetlane są dostępne dla danego trybu fotografowania parametry) i dolnej (gdzie wyświetlane są wartości możliwe do ustawienia). Poruszanie po tym menu jest realizowane za pomocą wybieraka czterokierunkowego:
- góra/dół – wybór elementu do zmiany,
- lewo/prawo – wybór wartości elementu.
Dodatkowo, w trybach filmowania dostępne są specjalne wersje menu kontekstowego:
Zawartość menu FUNC można personalizować. Wyłączone opcje zostaną dodane do menu fotografowania – oznacza to, że zawsze jest tylko jedno miejsce, gdzie możemy ustawić np. rozdzielczość obrazu. Istotną informacją jest też możliwość dotykowego operowania tym menu. Dzięki temu zmiana nastaw odbywa się sprawnie i bez zakłóceń.
Dodatkowo mamy możliwość programowania funkcji pokrętła na obiektywie, jak i klawiszy RING/FUNC oraz nagrywania.
Canon S120 nie umożliwia wykorzystania zewnętrznych wężyków spustowych. W takiej sytuacji chcąc korzystać z długich ekspozycji (które to mogą dochodzić nawet do 250 s), musimy użyć samowyzwalacza, który oprócz typowych wartości 10 i 2 s oferuje także tryb specjalny, gdzie możemy zdefiniować liczbę zdjęć (maksimum 10) oraz interwał między nimi (maksimum 30 s). Korzystając ze specjalnego trybu SCN, mamy możliwość wyzwolenia migawki przy wykryciu w kadrze nowej twarzy (w domyśle: operatora aparatu), mrugnięcia lub uśmiechu.
Unikalną funkcję stanowi znany z innych modeli tego producenta tryb automatyki hybrydowej, zwany także trybem przeglądu filmowego. Polega on na automatycznej rejestracji 1-sekundowych ujęć sprzed wciśnięcia spustu migawki. Aparat komponuje z nich film będący zapisem wydarzeń z danego dnia. Co ciekawe, film taki nie jest prostym połączeniem klipów, ale stanowi ich montaż z efektem wykonania zdjęcia.
Tryby pracy
Na kole trybów pracy aparatu znajdziemy następujące opcje:
- Automatyczny,
- Hybrydowy automatyczny (przegląd filmowy),
- P – tryb półautomatyczny,
- Tv – tryb preselekcji migawki,
- Av – tryb preselekcji przysłony,
- M – tryb manualny,
- C – przywołanie konfiguracji z pamięci,
- Film – automatyczny tryb wideo,
- Tryb filtrów kreatywnych,
- SCN – tryby tematyczne.
Menu
S120 posiada menu, które zorganizowano w sposób typowy dla kompaktów firmy Canon – jest bardzo czytelne i funkcjonalne. Zostało podzielone na kilka grup ułożonych w formie poziomych zakładek, a żeby dotrzeć do konkretnej opcji, musimy przewijać ekran tak długo, aż natrafimy na poszukiwany element. Niestety, by zmienić zakładkę, musimy też mozolnie przewijać do początku lub końca listy – brakuje możliwości natychmiastowego przejścia. Należy jednak uznać, że nie jest to duże ograniczenie, skoro de facto aparat posiada tylko jedną zakładkę z opcjami np. fotografowania.
Poszczególne grupy menu to:
- menu fotografowania
- ramka AF,
- wielkość ramki AF,
- powiększenie cyfrowe,
- zoom punktu AF,
- servo AF,
- ciągły AF,
- dotykowa migawka,
- wspomaganie AF,
- lupa ostrości,
- bezpieczny MF,
- nastawy wyróżniania MF,
- nastawy błysku,
- automatyczne ustawianie ISO,
- High ISO NR,
- punkt pomiaru,
- bezpiecznik,
- usuwanie wiatru,
- podgląd po zrobieniu zdjęcia,
- wykrywanie mrugnięcia,
- tryby wyświetlania,
- nocny wyświetlacz (przyciemnienie wyświetlacza),
- układ menu FUNC,
- ustawienie stabilizacji,
- stempel daty,
- ustawienia identyfikacji twarzy,
- ustawienia funkcji pokrętła sterowania,
- nastaw przycisk RING/FUNC,
- nastaw przycisk nagrywania,
- pamięć nastaw,
- menu nastaw ogólnych
- wyciszenie,
- głośność,
- opcje dźwięku,
- wskazówki,
- data/godzina,
- strefa czasowa,
- cofaj obiektyw,
- tryb eco,
- oszczędzanie energii,
- jasność LCD,
- obraz startowy,
- formatowanie,
- numery plików,
- utwórz folder,
- jednostki miary,
- poziom elektroniczny,
- standard TV,
- kontrola HDMI,
- sterowanie dotykiem,
- poziom czułości,
- ustawienie Wi-Fi,
- informacja o prawach autorskich,
- wyświetl logo certyfikatu,
- wybór języka,
- nastawy domyślne,
- menu wyświetlania
- wyszukiwanie obrazu,
- wyświetl/odtwórz przegląd filmowy,
- inteligentne wybieranie,
- pokaz przeźroczy,
- usuń,
- ochrona,
- obracanie,
- ulubione,
- opcje fotoksiążki,
- korekta kontrastu,
- korekta czerwonych oczu,
- kadrowanie,
- zmień wielkość,
- moje kolory,
- informacja o identyfikacji twarzy,
- efekt przejścia,
- efekt miniatur (szybkie przewijanie miniatur tworzy widok 3D),
- przewijanie (wyświetlanie zdjęcia przed i po aktualnym zdjęciu),
- grupa obrazów,
- auto-obracanie,
- kontynuuj wyświetlanie,
- ustaw dotknięcia (konfiguracja interfejsu dotykowego),
- menu drukowania
- drukuj,
- wybierz obrazy/kopie,
- wybierz zakres,
- wybierz wszystkie,
- skasuj cały wybór,
- opcje drukowania.
Obsługa menu może się odbywać dotykowo.
By w miarę szybko poruszać się między najczęściej wybieranymi nastawami, konstruktorzy przygotowali opcję „Moje Menu”, która pozwala na zapisanie 5 elementów z następującej listy:
- ramka AF,
- wielkość ramki AF,
- powiększenie cyfrowe,
- zoom punktu AF,
- servo AF,
- ciągły,
- dotykowa migawka,
- wspomaganie AF,
- lupa ostrości,
- bezpieczny MF,
- nastawy wyróżniania MF,
- nastawy błysku,
- automatyczne ustawienie ISO,
- High ISO NR,
- korekcja lamp rtęciowych,
- punkt pomiaru,
- bezpiecznik,
- usuwanie wiatru,
- podgląd po zrobieniu zdjęcia,
- wykrywanie mrugnięcia,
- tryby wyświetlania,
- nocne wyświetlanie,
- układ menu FUNC,
- stabilizacja,
- ustawienie stabilizacji,
- stempel daty,
- typ przeglądu,
- zapis zdjęcia,
- uwydatnienie gwiazd,
- ustaw funkcję pokrętła sterowania,
- nastawy przycisku RING/FUNC,
- nastawy przycisku nagrywania,
- pamięć nastaw.
Podczas wykonywania zdjęć przycisk DISP służy do włączania i wyłączania informacji dostępnych na wyświetlaczu. Należy powiedzieć, że pod tym względem aparat prezentuje się dość ubogo.
Widoczny po prawej stronie ekranu wąski szary pasek jest punktem wejścia do dotykowej obsługi funkcji pierścienia sterującego. Dostępne po aktywacji nastawy to:
- ISO,
- kompensacja ekspozycji,
- wartość migawki (w trybach M i Tv),
- nastawa przysłony (w trybach M i Av).
W trybie odtwarzania zdjęć poza widokiem samej fotografii możemy wyświetlić dodatkowe informacje na 3 sposoby:
- ekran z podstawowymi informacjami,
- ekran z miniaturką połączoną ze skróconymi danymi EXIF i histogramem,
- ekran z pełnymi histogramami RGBY.
W wypadku filmów uruchomimy odtwarzanie filmu, podczas którego możemy klawiszem OK aktywować dodatkowy panel sterujący opisany poniżej.
Podczas przeglądania zdjęć możliwa jest ich edycja. Dostępne opcje to:
- obracanie,
- korekcja kontrastu,
- korekcja czerwonych oczu,
- kadrowanie,
- zmiana wielkości,
- moje kolory (dostosowanie kolorów).
Oczywiście aparat oferuje też przełączenie w tryb miniaturek – do wyboru mamy widok 3×2, 4×3, 6×6 oraz 10×10.
Dostępny jest także tryb filtrowania zdjęć według kategorii:
- ulubione,
- z określonego dnia,
- zdjęcia z ludźmi,
- obrazy lub filmy,
- zdjęcia przedstawiające konkretną osobę (wykrytą twarz).
Aparat udostępnia funkcję automatycznego wyszukiwania podobnych zdjęć (wymogiem jest posiadanie minimum 50 zdjęć na karcie pamięci). W skrócie – do każdej prezentowanej fotografii zostaną dopasowane i pokazane wokół („przyklejone” do boków) 4 propozycje podobnych zdjęć. Przy pomocy wybieraka czterokierunkowego przejdziemy z głównego zdjęcia do wskazanego, a aparat po raz kolejny zasugeruje dopasowania do wybranej fotografii.
Szybkość
Canon S120 nie wykazuje spowolnienia podczas regularnej pracy – zarówno w trakcie obsługi menu, jak i przeglądania zdjęć. Czas pracy mechanizmu zoomu przy zmianie ogniskowych pomiędzy krańcowymi wielkościami też nie odstaje od tego, czego spodziewaliśmy się w tej klasie aparatów.
O szybkości pracy aparatu podczas fotografowania świadczą testy, które podsumowuje poniższa tabela.
Start (czas do pierwszego zdjęcia) |
Opóźnienie rejestracji zdjęcia | Czas między 2 zdjęciami (z AF) |
Czas między 2 zdjęciami (bez AF) |
1.57 s | 0.33 s | 1.53 s | 1.51 s |
Zaskakuje stosunkowo szybki czas startu aparatu. Natomiast czas między dwiema kolejnymi ekspozycjami na poziomie 1.5 s jest na tyle długi, że skutecznie uniemożliwia fotografowanie dynamicznych scen – w takim wypadku lepiej zastosować tryb fotografii seryjnej.
Zdjęcia seryjne
Aparat posiada 2 tryby zdjęć seryjnych:
- seria zdjęć (ostrość i ekspozycja zablokowane dla pierwszej klatki),
- seria zdjęć z AF.
- sekwencja ostrości (dla trybu MF) – aparat wykonuje 3 zdjęcia: pierwsze z ogniskową ustawioną ręcznie, a kolejne po przesunięciu ostrości na dalszą i bliższą pozycję wobec pierwszego zdjęcia,
- samowyzwalacz o opóźnieniu 2 i 10 s oraz tryb programowany, dający możliwość zdefiniowania opóźnienia (0–30 s) i liczby zdjęć (1–10).
Pomiary wykonaliśmy, używając karty Sandisk Extreme Pro UHS-I 633×95 MB/s. Aparat rejestruje pliki RAW o wielkości 23 MB oraz JPEG (najlepsza jakość i największy rozmiar) o wielkości 9 MB. Zdjęcia testowe wykonujemy przy ustawionych parametrach ekspozycji ISO 1600 i 1/1000 s. Wyniki testów zaprezentowane są w formie poniższych wykresów.
W tabelce przedstawiamy podsumowanie wykresów.
Format | Ilość zdjęć | Średnia prędkość [kl/s] |
|||
Priorytet szybkości | |||||
RAW | 53 | 1.81 | |||
JPEG | 203 | 8.18 | |||
Seria zwykła | |||||
RAW | 36 | 1.18 | |||
JPEG | 162 | 5.45 |
Warto zwrócić uwagę na działanie nowego procesora – tryb seryjny jest w pełni użyteczny, szczególnie gdy zapisujemy pliki JPEG. Zastosowanie trybu bez AF umożliwia tworzenie stosunkowo długich serii, a przy prędkości rzędu 9 kl/s można się pokusić o złożenie klipu, by później odtwarzać go w zwolnionym tempie. Kolejna uwaga tyczy się formatu RAW – dysproporcja wyników jest na tyle duża, że można uznać, iż tryby seryjne nie były projektowane tak, by wykorzystać ten format.
Autofokus
System ustawiania ostrości w Canonie S120 działa w oparciu o detekcję kontrastu. Dysponujemy następującymi trybami ustawiania ostrości:
- pojedynczym,
- ciągłym – ustawiającym ostrość do momentu, gdy spust migawki wciśniemy do połowy,
- ciągłym (Servo AF) – ustawiającym ostrość tak długo, póki spust migawki jest wciśnięty do połowy,
- manualnym.
- AiAF twarzy, po wybraniu którego aparat wykrywa twarze i ustawia na nich ostrość i ekspozycję (gdy używamy pomiaru wielosegmentowego) oraz balans bieli (wyłącznie w trybie AWB) – jest możliwy wybór twarzy, jeśli znajdzie się ich więcej w kadrze,
- 1-punktowy o wielkości małej lub normalnej.
Ustawianie ostrości w modelu S120 odbywa się całkiem sprawnie, choć trudno uznać, że szybko. Niezależnie od odległości aparat przy ostrzeniu charakterystycznie „pompuje” obiektywem, poszukując odpowiedniej płaszczyzny ostrości. I choć jest to proces zauważalny, nie powoduje irytacji. Podczas wykonywania zdjęć przykładowych nie doświadczyliśmy żadnych problemów ani w trybie pojedynczego, ani ciągłego AF. Przy słabym świetle autofokus wspomaga dioda, choć trzeba mieć świadomość, że strumień światła przez nią generowany nie jest mocny – pomoże nam wyłącznie przy ostrzeniu na położonych blisko obiektach.
W trybie MF do ręcznego ustawiania ostrości służą klawisze GÓRA/DÓŁ wybieraka czterokierunkowego lub pierścień wybieraka. Po prawej stronie ekranu w tym trybie wyświetla się specjalna miara pokazująca odległość ostrzenia. Należy wspomnieć o możliwości użycia funkcji „focus-peaking” (która znacząco poprawia widoczność ostrych krawędzi). Dysponujemy także lupą powiększającą fragment obrazu, na który ostrzymy. To, czy lupa będzie aktywna, definiujemy w menu konfiguracji. Nie możemy też zapomnieć o funkcji Bezpiecznika MF, która może dodatkowo dostroić ostrość obrazu przy wciśnięciu do połowy spustu migawki. Ta druga opcja wydaje się jednak mało użyteczna i bardziej przypomina prawdziwe zabezpieczenie przed zabawą aparatem.
Pomiar ekspozycji
Aparat Canon S120 wykonuje pomiar warunków ekspozycji w trybach:
- wielosegmentowym,
- centralnie ważonym,
- punktowym (może być sprzężony z polem AF).
Filtr ND
Aparat wyposażony jest w neutralny filtr szary, który aktywuje się odpowiednią opcją w menu podręcznym. Dzięki temu możemy fotografować w słoneczny dzień, korzystając z szeroko otwartej przysłony, bez obaw o prześwietlenia zdjęcia z uwagi na ograniczenie czasu migawki lub też specjalnie wydłużać czas ekspozycji by rozmyć ruch.
ND nieaktywny | ND aktywny |
Pierwsze zdjęcie zostało wykonane przy następujących nastawach: program Av, ISO 200, f/2.8 oraz czas 1/160 s. Po włączeniu filtra ND (prawe zdjęcie) aparat wydłużył czas do 1/20 s. Różnica w obu kadrach wynosi dokładnie 3 EV.
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa ma zasięg od 50 cm do 5 m dla szerokiego kąta oraz do 2.3 m dla najdłuższej ogniskowej (czułość ISO Auto). Kompensację mocy błysku możemy regulować w zakresie od −2 do 2 EV, z krokiem 1/3 EV.
Pod prawym przyciskiem kierunkowym odnajdziemy opcje związane z trybem pracy lampy błyskowej:
- błysk automatyczny,
- błysk wypełniający,
- synchronizacja z długimi czasami ekspozycji,
- lampa wyłączona.
Dodatkowo w konfiguracji aparatu możemy wybrać, czy lampa ma być synchronizowana z przednią czy tylną kurtyną oraz czy aparat ma redukować efekt czerwonych oczu.
Typowy test siły błysku lampy, jaki przeprowadzamy, polega na zrobieniu zdjęcia z czasem ekspozycji 1/100 s, czułością ISO 100 i przysłoną f/8.0. Ogniskową obiektywu ustawiamy na ekwiwalent 50 mm.
Canon S120 | Panasonic LF1 |
W warunkach całkowitego odcięcia światła zastanego wbudowana lampa oświetla dobrze jedynie najbliższe rzędy krzeseł. Jej moc będzie więc wystarczająca, by doświetlić, a także oświetlić motyw znajdujący się w niezbyt dużej odległości od aparatu.
Kolejne zdjęcie zostało wykonane przy przełączeniu w tryb P (aparat ustawił 1/60 s oraz f/3.5) oraz dodatkowo z automatycznym doborem wartości ISO (czułość została zmodyfikowana do wartości ISO 800).
Tryb M | Tryb P (Auto ISO) |
Ustawienie czasu 1/60 s i niemodyfikowanie go, tylko podnoszenie czułości należy uznać za dobry znak – gwarantuje on, że w sytuacji niedostatecznego oświetlenia długi czas migawki nie spowoduje powstawania efektów smug od szybko poruszających się osób.
Stabilizacja
Skuteczność stabilizacji przetestowaliśmy na ekwiwalencie ogniskowej 120 mm, wykonując po kilkadziesiąt zdjęć dla każdego z czasów ekspozycji od 1/125 do 1/2 s (przy stabilizacji włączonej i wyłączonej) i oceniając odsetek zdjęć nieudanych, który wykreśliliśmy w zależności od czasu ekspozycji wyrażonego w EV, przy czym 0 EV odpowiada czasowi 1/125 s. Wyniki prezentujemy poniżej.
Jak widać, największa odległość pomiędzy odpowiadającymi sobie punktami jest nieco mniejsza od 2 EV – to niezbyt wysoki wynik efektywności stabilizacji.
Programy tematyczne
Canon S120 wyposażony jest w następujące tryby tematyczne:
- portrety,
- inteligentna migawka,
- wyzwalanie migawki uśmiechem,
- uruchamianie samowyzwalacza mrugnięciem,
- uruchamianie samowyzwalacza pojawiającą się w kadrze twarzą (kolejną),
- gwiazda,
- gwiaździsta noc,
- ślady gwiazd,
- film poklatkowy gwiazd,
- sceny nocne z ręki,
- pod wodą,
- śnieg,
- fajerwerki.
Programy „fajerwerki” oraz „ślady gwiazd” wymuszają używanie długich czasów migawki – odpowiednio 2 i 60 s. W takim wypadku zaleca się stosowanie solidnego podparcia, np. statywu.
Fotografia HDR
Jednym z filtrów kreatywnych jest zdjęcie o wysokiej dynamice (HDR) – aparat wykona serię ekspozycji i zapisze na karcie złożoną z nich fotografię. Przykład działania tej funkcji przedstawiamy poniżej.
Dodatkowo tryb HDR umożliwia wybranie końcowego efektu z poniżej przedstawionej listy filtrów artystycznych:
- art. standard,
- art. żywy,
- art. olejny,
- art. uwypukl.
Programy kreatywne
Canon S120 dysponuje zestawem kilku filtrów cyfrowych:
- HDR,
- nostalgiczne – zdjęcie z wyblakłymi kolorami,
- efekt rybiego oka (siła efektu regulowana w 3-stopniowej skali),
- efekt miniatury,
- efekt aparatu zabawki (chłodny, standardowy, ciepły),
- nieostre tło (siła efektu regulowana w 4-stopniowej skali plus nastawa automatyczna),
- miękka ostrość (siła efektu regulowana w 3-stopniowej skali),
- tryb monochromatyczny
- niebieski,
- czerń i biel,
- sepia,
- superżywe kolory,
- efekt plakatu.
Przy użyciu filtru „miniatura” możemy nie tylko zrobić zdjęcia, ale także nagrać film, wybierając 5-, 10- i 20-krotne przyspieszenie odtwarzania. Zarejestrowany w ten sposób 1-minutowy materiał będzie odtwarzany odpowiednio przez 12, 6, oraz 3 s.
Filmowanie
Canon S120 oferuje dwa sposoby nagrywania klipów: natychmiastowy, dostępny w każdym trybie pracy aparatu oraz dedykowany, wybierany na kole nastaw. Różnica między nimi sprowadza się do liczby dostępnych opcji. Proces filmowania rozpoczynamy i kończymy, wykorzystując dedykowany przycisk na obudowie.
Canon S120 oferuje nagrywanie filmów w następującej rozdzielczości:
- 1920 × 1080 pix z szybkością 60 lub 30 kl/s,
- 1280×720 pix z szybkością 30 kl/s,
- 640×480 pix z szybkością 30kl/s.
- 640×480 pix z szybkością 120 kl/s,
- 320×240 pix z szybkością 240 kl/s.
Poniżej przedstawiamy przykłady jakości dla różnych kodeków:
Poniżej przedstawiamy przykłady filmów w zwolnionym tempie jak również użycie efektu miniatury:
Kolejne klipy to testy sprawdzające, jak zachowują się układy stabilizacji oraz zooma. Dodatkowo zarejestrowaliśmy materiał pozwalający ocenić widoczność tak zwanego efektu galaretki (ang. jelly effect, czyli chwiania się szybko poruszających się motywów), będącego wynikiem sekwencyjnego sczytywania danych z matrycy (ang. rolling shutter).
- Stabilizacja włączona: 19 MB
- Stabilizacja wyłączona: 17 MB
- Demonstracja efektu tzw. „galaretki”: 18 MB
- Demonstracja pracy mechanizmu zoom: 28 MB
Musimy przyznać, że filmowanie nie nastręcza trudności. Jakość pozyskanego materiału jest bardzo dobra dzięki wykorzystaniu trybu progresywnego i rozdzielczości Full HD. Także dzięki niezbyt dużej sile kompresji materiału obraz obfituje w szczegóły. Możliwość wykorzystania wspomagających kreatywność filtrów cyfrowych oraz wykonywania filmów, które będą odtwarzane w zwolnionym tempie są interesującymi dodatkami. Niestety, umieszczenie mikrofonu na górnej ściance powoduje problemy z jakością dźwięku, szczególnie gdy przypadkowo zakryjemy palcem jeden z mikrofonów. Działanie filtra redukcji szumu wiatru też pozostawia wiele do życzenia – w przeciwieństwie do stabilizacji obrazu, która funkcjonuje świetnie.
Łączność WiFi
Canon S120 jest modelem wyposażonym w obsługę sieci bezprzewodowej WiFi, która umożliwia:
- połączenie z innym aparatem,
- połączenie ze smartfonem lub tabletem tak, by móc przeglądać wykonane zdjęcia (z wykorzystaniem aplikacji CANON CameraWindow),
- połączenie z internetem / serwisami społecznościowymi (za pośrednictwem CANON iMAGE GATEWAY),
- połączenie z drukarką.
By uruchomić WiFi, należy wejść w tryb przeglądania zdjęć, po czym nacisnąć na aparacie przycisk aktywacji WiFi (klawisz kierunkowy GÓRA). Pokaże się nam powyższy ekran.
Połączenie Canona S120 ze smartfonem nie przysporzyło żadnych problemów. Aparat w takim trybie funkcjonuje jako punkt dostępu, do którego podłącza się telefon. Korzystając z aplikacji CANON Camera Window, możemy przeglądać zdjęcia oraz przypisywać im lokalizację geograficzną.
Sposób korzystania z serwisu www.canon.com/cig (CANON iMAGE GATEWAY) opisaliśmy dokładnie przy okazji testu aparatu Canon G16, więc interesujących się tym tematem zachęcamy do lektury.
Tryb przeglądu filmowego
Jedną z ciekawszych funkcji jest tryb hybrydowy pozwalający oprócz standardowego fotografowania w trybie auto także rejestrować sekwencję kilkusekundowych klipów przed każdym wciśnięciem spustu migawki. Tak zebrany materiał jest łączony w jeden plik dla każdego dnia, w którym robimy zdjęcia. W ten sposób powstaje film będący skróconym zapisem wydarzeń, które skłoniły nas do fotografowania. Należy pamiętać, że rejestrowany jest także dźwięk oraz że korzystanie z tego trybu powoduje szybsze wyczerpywanie się baterii.
Zmontowany film ukazuje nie tylko zarejestrowane sekwencje, ale także zdjęcia. W ten sposób, mimo pewnej chaotyczności, powstaje w naszej ocenie całkiem ciekawy materiał.