Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot S120 - test aparatu

17 lutego 2014

5. Jakość obrazu JPEG

S120 oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:

  • L, czyli 4000×3000,
  • M1, czyli 2816×2112,
  • M2, czyli 1600×1200,
  • S, czyli 640×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR2),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia w wymienionej rozdzielczości mogą być zapisywane w dwóch jakościach: fine i normal oraz kilku proporcjach boków: 4:3, 16:9, 3:2, 4:5 i 1:1. Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „Moje kolory”:
  • barwy wzmocnione,
  • barwy naturalne,
  • sepia,
  • czerń i biel,
  • intensywne kolory,
  • odcień skóry słaby,
  • odcień skóry mocny,
  • korekta błękitu,
  • korekta zieleni,
  • korekta czerwieni,
  • kolory własne.
Ostatni wariant umożliwia ręczne dopasowanie parametrów przetwarzania kolorów poprzez ustalenie poziomu kontrastu, ostrości i nasycenia barw, intensywności odcieni czerwieni, zielonego i niebieskiego oraz odcieni skóry. Wszystkie te parametry można ustawiać w zakresie 1–5. Powyższe nastawy nie są dostępne, gdy wraz z plikiem JPEG będziemy chcieli zapisać dane w formacie RAW.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.


----- R E K L A M A -----

ISO 1600
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG

Zmiana siły odszumiania powoduje coraz mocniejsze rozmycie obrazu, a co za tym idzie – zanik detalu w zdjęciach. Końcowy efekt jest bardzo pastelowy i przyjemny dla oka, oczywiście jeśli godzimy się ze znaczną utratą szczegółów, a nawet zupełną ich utratę w wypadku najwyższych czułości.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG

Mimo już dość silnego wyostrzania plików JPEG (co pokazaliśmy w rozdziale o optyce) możemy ten efekt dodatkowo wzmocnić. Wydaje się, że środkowa nastawa daje najbardziej optymalne rezultaty wizualne.

Balans bieli

Aparat S120 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • świetlówki H,
  • lampa błyskowa,
  • pod wodą,
  • według wzorca 1,
  • według wzorca 2.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali.

Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.01 119.2
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.91 118.6
Zacienienie Auto 6.24 121.8
Zachmurzenie Auto 4.67 122
Zachmurzenie Zachmurzenie 4.75 121.7
Żarówki Auto 20 139
Żarówki Żarówki 5.12 113.4
5500K Auto 6.08 120.3

Jak widać, aparat dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów we wszystkich testowanych nastawach poza światłem żarowym, gdzie automatyka daje stosunkowo wysoki błąd. Pozytywnym zachowaniem jest odnotowany wynik dedykowanego programu dla światła żarowego – błąd nie odstaje od pomiarów innych typów oświetleń. Można uznać, że aparat dobiera cieplejszą kolorystykę.

Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są lekko przesycone, a wartość średnia ze wszystkich pomiarów wynosi 20%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG

Do czułości ISO 800 obserwujemy bardzo niski poziom szumu. Wyniki dla ISO 800 poniżej 1% należy uznać za bardzo dobre. Dalsze zwiększanie czułości powoduje już wykładniczy wzrost poziomu szumu. Zwróćmy też uwagę na stosunkowo niski całkowity poziom szumu – nawet przy ISO 12800 nie przekracza on 2.5% – to bardzo dobry wynik, choć musimy być świadomi, że uzyskano go dzięki silnemu odszumianiu obrazu, a co za tym idzie – zaniku detali.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot S120 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Musimy być świadomi dwóch ważnych z punktu widzenia tworzenia plików JPEG czynników opisanych w poprzednim rozdziale: prostowania silnej dystorsji oraz niwelowania winiety. Oba są wynikiem słabej jakości obiektywu na jego najkrótszej ogniskowej. Pierwsza operacja bowiem przez redukcję rozdzielczości wymusza wyostrzanie obrazu, druga zaś z uwagi na potrzebę silnego wzmacniania sygnału może skutkować większą widocznością szumu. Efekty te nie będą dobrze uwidocznione na powyższych wycinkach – wynika to z faktu, że wybrane fragmenty ukazują jedynie środkową część kadru. Patrząc na nie, możemy uznać jakość obrazu za dobrą. Oczywiście wraz ze wzrostem czułości detal szybko ginie przez silne odszumianie. Wniosek zatem jest prosty: gdy nie zależy nam na dużych odbitkach pełnych szczegółów, powinniśmy być bardzo usatysfakcjonowani obrazem wytwarzanym przez Canona S120.