Panasonic Lumix DMC-TZ1 - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
W Panasonicu TZ1 są do dyspozycji następujące balanse bieli:
Auto, Dzień słoneczny, Dzień pochmurny, Światło halogenowe i
ręczne ustawianie bieli.
Fotografując tablicę kolorów w różnym świetle sprawdziliśmy działanie balansu bieli Auto. Okazało się, że TZ1 całkiem dobrze radzi sobie z kolorami. Na pierwszy rzut oka mogło by się wydawać, że zdjęcia są przesycone, jednak tak nie jest. Nasycenie kolorów w TZ1 jest bardzo naturalne. W świetle lamp o temperaturze barwnej 5000K dostaliśmy wynik 100.2%, w więc idealnie. Niewielkie dwuprocentowe przesycenie dotknęło światła mieszanego (lampy studyjne i światło żarowe). W pierwszym przypadku mamy jednak do czynienia z mniejszym błędem koloru, który wyniósł 6.6. W świetle mieszanym błąd ten osiągnął wartość 7.9. Podobne wyniki TZ1 notuje przy świetle własnej lampy błyskowej: dziewięcioprocentowe niedosycenie i średni błąd rozpoznania kolorów na poziomie 6.8. Problem ze światłem żarowym nie ominął balansu Auto i w tym aparacie. TZ1 zrobił znaczny błąd rzędu 15.7, choć z nasyceniem 106.8% nie jest tak źle.
Balans bieli Dzień słoneczny świetnie poradził sobie ze światłem lamp studyjnych (5000K). Zachowując niemal doskonałe nasycenie 99.3%, pomylił się przy odwzorowaniu kolorów o średni błąd 6.02.
Szumy
Dostępne ekwiwalenty czułości w TZ1, to 80, 100, 200, 400 i 800 ISO. Wykres wartości szumu dla każdej z nich znajduje się poniżej. Widać, że małe szumy nie są atrybutem Panasonica. Kształt wykresu nasuwa przypuszczenie, że od 400 ISO aparat, bez wiedzy użytkownika, włącza proces odszumiania. Bowiem to, że średnia wartość szumów dla 200 ISO jest wyższa niż dla 400 ISO, nie jest normalnym zachowaniem. Widać też, iż powyżej 400 ISO, składowe R, G, B i Y łączą się. To także sugeruje, że w tym miejscu zaczynają działać procesy redukujące szum.
80 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO | 800 ISO |
80 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO | |
800 ISO |
Na zdjęciach z TZ1 daje się zauważyć pewną niedoskonałość matrycy, a może bardziej interpolacji kolorów. Na granicy kontrastujących kolorów powstaje rozmycie, które zwiększa się jeśli ostrość na obiekcie jest minimalnie źle ustawiona. Dla przykładu, poniżej pokazujemy zdjęcie, oraz jego kadr 1:1 na którym widać tę wadę na granicy palec - tło.
Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny dla czułości 80, 200 i 400 ISO wyniósł 6.31. Dla 100 i 800 ISO zmniejsza się do 5.98.
W tabeli zestawiliśmy zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach. Należy kliknąć w miniaturkę aby zobaczyć oryginalny rozmiar.
ISO | Tablica szarości |
80 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 |