Panasonic Lumix DMC-TZ1 - test aparatu
6. Podsumowanie
W kategorii Użytkowanie trudno doszukiwać się większych wpadek. TZ1 posiada czytelne i łatwe w obsłudze menu. Sterowanie aparatem może odbywać się przy pomocy kciuka i palca wskazującego tej samej ręki, która na dodatek trzyma aparat. Brak tu problemów z funkcją makro, przy której aparat ostrzy w odległości już 4-5 cm od obiektu. Wyśmienicie działający tryb zdjęć seryjnych daje możliwość wykonywania przeszło 2 zdjęć na sekundę. Także w trybie wykonywania pojedynczych zdjęć TZ1 szybko reaguje na naciśnięcie spustu migawki. Małe zastrzeżenia można mieć do długo ładującej się lampy błyskowej, jeśli wykonujemy serię zdjęć z jej użyciem. Dodatkowy niedosyt i poczucie uciekającej chwili, którą chcemy sfotografować, może powodować, trwające około 3 sekund, przejście między skrajnymi wartościami ogniskowych.
Jak widać w kategorii Użytkowanie TZ1 zbiera praktycznie same plusy, zasłużył więc na ocenę 5+.
Podsumujmy teraz optykę. W Panasonicu TZ1 mamy do czynienia z obiektywem o ekwiwalencie ogniskowych 35-350 mm, który pozwala na 10-krotne powiększenia. Jego szeroki zakres jest bardzo użyteczny. Przy takich parametrach można fotografować zarówno ładne widoki w górach, jak i wykonywać efektowne portrety czy zbliżenia szczegółów architektonicznych. Jednak na bardzo wysoką rozdzielczość obrazu przy maksymalnym zbliżeniu nie możemy liczyć. Aparat przy 350 mm notuje bowiem średni wynik. Rewelacyjnie jest natomiast przy najszerszym kącie, a w pozostałych zakresach ogniskowych bardzo dobrze.
Problemy z wyraźną aberracją chromatyczną pojawiają się przy 350 mm. Znikają one jednak w pozostałym zakresie ogniskowych gdzie zmniejsza się ona do małego poziomu. Przy najszerszym kącie aparat ma kłopoty z komą. Na dużą pochwałę zasługuje natomiast korekcja zniekształceń geometrycznych, które nawet przy 35 mm są małe. Brak przy tym astygmatyzmu, co niewątpliwie ucieszy każdego użytkownika. Przy wykonywaniu zdjęć nie powinno być też problemów z niechcianymi odblaskami, o ile nie fotografujemy naszego obiektu ze słońcem w kadrze. Optykę oceniamy na 4+.
Podczas testów balans bieli Auto miał problemy jedynie ze światłem żarowym. W pozostałych przypadkach dobrze nasycał barwy i notował błędy kolorów na małym poziomie.
W trakcie użytkowania aparat czasami przepala obraz. Zdarza się to na przykład wtedy, kiedy w kadrze jest jasne niebo.
Trudno zarzucić temu aparatowi złe odwzorowanie kolorów czy niską rozdzielczość. Oglądając jednak zdjęcie w oryginalnym rozmiarze 1:1 obraz wydaje się być lekko zaszumiony z dość charakterystyczną "kaszką" w ciemniejszych obszarach. Na granicach kontrastujących kolorów pojawia się rozmycie, które najprawdopodobniej spowodowane jest niedoskonałą interpolacją kolorów.
Po kompakcie, który ma za zadanie uwieczniać wspomnienia z rodzinnych wycieczek, nie można wymagać wszystkiego dlatego z czystym sumieniem za Własności matrycy wystawiamy 4+
Ogólna i ostateczna ocena Panasonica TZ1 po podsumowaniu wszystkich naszych kategorii testowych to w pełni zasłużone 5.
Na koniec warto powiedzieć jeszcze, że Panasonic Lumix TZ1 jest niewątpliwie bardzo dobrą rodzinną inwestycją i to nawet pomimo kilku drobnych niedociągnięć, które udało nam się wyłapać. Jeśli ktoś potrzebuje aparatu, który sam wie jak zrobić dobre zdjęcie, to TZ1 na pewno nie zawiedzie. Bardziej zaawansowani użytkownicy będą jednak czuli niedosyt z powodu braku możliwości manualnego ustawiania czasu ekspozycji i przysłony.
Zalety:
- ergonomiczna i solidna, a jednocześnie bardzo gustowna obudowa
- wytrzymała bateria
- użyteczny zakres ogniskowych obiektywu
- dobrze działająca funkcja makro
- czytelny i jasny wyświetlacz
- bardzo dobrze działająca funkcja zdjęć seryjnych
- stabilizacja obrazu
- bardzo dobra rozdzielczość w centrum przy 35 mm i dobra w pozostałym zakresie ogniskowych
- mały astygmatyzm
- mała dystorsja przy 35 mm i niewidoczna w pozostałym zakresie ogniskowych
- dobrze działający balans bieli Auto
- względnie niskie szumy dla 400 i 800 ISO - najprawdopodobniej z automatycznym odszumianiem
- zauważalna koma przy ogniskowej 35 mm
- duża aberracja chromatyczna przy ogniskowej 350 mm
- widoczne winietowanie przy ogniskowej 35 mm
Przykładowe zdjęcia