Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Df - test aparatu

25 lutego 2014
Szymon Starczewski Komentarze: 114

5. Balans bieli

Nikon Df został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Normalny,
    • Zachowanie ciepłej barwy światła,
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
    • Lampy sodowe (2700 K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
    • Białe jarzeniowe (3700 K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
    • Lampy rtęciowe (7200 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (4 ustawienia).

Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna dzięki dedykowanemu przyciskowi. Szkoda tylko, że na monochromatycznym panelu LCD brakuje jakiejkolwiek informacji o aktualnym ustawieniu. Aby to sprawdzić konieczne staje się wyświetlenie ekranu informacyjnego na głównym wyświetlaczu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz przedniego pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na głównym wyświetlaczu (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.77 99.65
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.08 100.9
Pochmurny dzień Auto 4.27 101.7
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.23 101.1
3000K Auto1 21.1 125.3
3000K Auto2 20.8 125.2
3000K Żarówki 6.36 97.68
3000K 3000K 6.45 98.6
5500K Auto 5.69 107.3
5500K 5500K 12.7 115.4
Lampa błyskowa Auto 7.44 89.48
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 5.91 89.47

W typowych warunkach oświetlenia zewnętrznego balans bieli w Nikonie Df działa poprawnie, a błędy koloru są na niewysokim poziomie. Również dla lampy błyskowej sytuacja wygląda całkiem dobrze, choć w przypadku automatycznego balansu bieli błąd mógłby być nieco niższy. Tradycyjnie wysoki błąd notujemy dla światła żarowego przy automatycznym balansie bieli. Ponadto, niezależnie od opcji którą wybierzemy, jest on porównywalnie wysoki. Przy świetle żarowym, dla bardziej naturalnego oddania kolorów warto zatem użyć balansu dedykowanego lub odpowiedniej temperatury barwowej, bowiem wówczas błąd koloru utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie.

Z nasyceniem kolorów w Nikonie Df sytuacja przedstawia się całkiem dobrze. Odchyłki od 100% w większości przypadku są raczej minimalne. Jedynie wyraźne przesycenie widoczne jest dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym. Dla lampy błyskowej natomiast można zauważyć dość wyraźne niedosycenie.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Nikon Df - Balans bieli Nikon Df - Balans bieli