Nikon Df - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Normalny,
- Zachowanie ciepłej barwy światła,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (4 ustawienia).
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna dzięki dedykowanemu przyciskowi. Szkoda tylko, że na monochromatycznym panelu LCD brakuje jakiejkolwiek informacji o aktualnym ustawieniu. Aby to sprawdzić konieczne staje się wyświetlenie ekranu informacyjnego na głównym wyświetlaczu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz przedniego pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na głównym wyświetlaczu (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.77 | 99.65 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.08 | 100.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.27 | 101.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.23 | 101.1 |
3000K | Auto1 | 21.1 | 125.3 |
3000K | Auto2 | 20.8 | 125.2 |
3000K | Żarówki | 6.36 | 97.68 |
3000K | 3000K | 6.45 | 98.6 |
5500K | Auto | 5.69 | 107.3 |
5500K | 5500K | 12.7 | 115.4 |
Lampa błyskowa | Auto | 7.44 | 89.48 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.91 | 89.47 |
W typowych warunkach oświetlenia zewnętrznego balans bieli w Nikonie Df działa poprawnie, a błędy koloru są na niewysokim poziomie. Również dla lampy błyskowej sytuacja wygląda całkiem dobrze, choć w przypadku automatycznego balansu bieli błąd mógłby być nieco niższy. Tradycyjnie wysoki błąd notujemy dla światła żarowego przy automatycznym balansie bieli. Ponadto, niezależnie od opcji którą wybierzemy, jest on porównywalnie wysoki. Przy świetle żarowym, dla bardziej naturalnego oddania kolorów warto zatem użyć balansu dedykowanego lub odpowiedniej temperatury barwowej, bowiem wówczas błąd koloru utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie.
Z nasyceniem kolorów w Nikonie Df sytuacja przedstawia się całkiem dobrze. Odchyłki od 100% w większości przypadku są raczej minimalne. Jedynie wyraźne przesycenie widoczne jest dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym. Dla lampy błyskowej natomiast można zauważyć dość wyraźne niedosycenie.