Fujifilm X-E2 - test aparatu
1. Wstęp
Sukces kompaktu Fuji X100s wyposażanego w nową matrycę X-Trans II (której część pełni rolę fazowego czujnika ostrości) zwiastował rychłe odświeżenie wyżej pozycjonowanych modeli. Tak też powstał aparat Fujifilm X-E2 – kolejna odsłona zaawansowanego bezlusterkowca, modelu X-E1, który był bardzo dobrze przyjęty przez rynek. Opisywany aparat wizualnie nie różni się zbytnio od swojego poprzednika – jest tak samo solidnie wykonany i bez dokładnego przyjrzenia się trudno odróżnić oba modele. Jest jednak kilka elementów, które pozwalają na łatwą identyfikację.
W modelu X-E2 zastosowano sensor obrazowy X-Trans II, czyli matrycę bez filtra antyaliasingowego, którą wyposażono w punkty fazowego pomiaru ostrości. Innymi słowy dostępny mamy hybrydowy czujnik autofokusu, zapewniający szybkość ustawiania ostrości. Procesor obrazowy jest także szybszy, co daje użytkownikowi możliwość nie tylko korzystania z lepszych trybów seryjnych, ale także nowych trybów filmowania. Pozwala on też na ciągłą nastawę ostrości podczas takiego fotografowania. Innym novum jest wyposażenie korpusu w łączność WiFi.
W użytkowaniu takiego aparatu niebagatelne znaczenie ma jakość wizjera elektronicznego. Tu producent także nie próżnował i w modelu X-E2 zastosował układ zbudowany z 2.36 mln punktów. Zdecydowanie poprawiono też szybkość odświeżania obrazu. To duży plus, bowiem użytkownicy X-E1 narzekali na skokową pracę wizjera, która najbardziej uprzykrzała obsługę przy filmowaniu dynamicznych scen. Również tylny wyświetlacz LCD zyskał: teraz do dyspozycji mamy – można by rzec – standardowy ekran o rozdzielczości 1.04 mln punktów.
Tak jak oczekiwania wobec modelu X-E1 były spore, tak i wysoko klienci postawili poprzeczkę modelowi X-E2. Trudno bowiem spodziewać się, że producent zaoferuje nam korpus o takiej samej funkcjonalności, jaką prezentował poprzednik, z delikatnym odświeżeniem wspomnianych wcześniej komponentów. Postanowiliśmy sprawdzić, czy nowy bezlusterkowiec spełnia pokładane w nim nadzieje. Zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów testu.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Fuji X-E2 z przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.
Aparat do testów użyczyła firma Fujifilm Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | X-E2 |
Data premiery | 2013-10-18 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4896 x 3264
• 4896 x 2760 (16:9) • 3264 x 3264 (1:1) • 3456 x 2304 • 3456 x 1944 (16:9) • 2304 x 2304 (1:1) • 2496 x 1664 • 2496 x 1408 (16:9) • 1664 x 1664 (1:1) • Tryby panoramy |
Matryca | 23.6 x 15.6 mm (APS-C) X-Trans II CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 16.7 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | EXR II |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264) • Dźwięk: Linearny PCM stereo |
Zakres ISO | Auto (do 6400 ISO), 200 - 6400 ISO
100, 12800, 25600 ISO (tryby rozszerzone) • Bracketing ISO: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Migawka | Migawka szczelinowa
30 s – 1/4000 s, Bulb (do 60 min.) w trybie P 1/4 s – 1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Fujifilm X
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD 60p/30p)
• 1280 x 720 (HD 60p/30p) Maksymalna długość:14 min. Full HD lub 27 min. HD |
Ogniskowanie | AF Hybrydowy TTL oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową, MF
• Tryby pól AF: Strefa (49 stref EVF/LCD 7x7), Multi • Zmienny rozmiar ramki AF (5 rodzajów) • Tryb napędu AF: Pojedynczy , Ciągły, Ręczny MF • Dioda wspomagająca AF |
Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia temperatury barwowej w skali Kelvina, • ustawienia własne wg wzorca. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 3 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV • Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400% • Wielokrotna ekspozycja |
Programy | Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S)
• Filtry cyfrowe: Zabawkowy aparat, Miniatura, Kolorystyka Pop, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Dynamiczna tonacja, Zmiękczona ostrość, Częściowy kolor (Czerwony/ Pomarańczowy/ Żółty/ Zielony/ Niebieski/ Fioletowy) |
Zdjęcia seryjne | • Z szybkością 7.0 kl./s (JPEG: maks. 28 zdjęć, RAW/RAW+JPEG: maks. 8 zdjęć)
• Z szybkością 3.0 kl./s (JPEG: do pojemności karty pamięci, RAW/RAW+JPEG: maks. 8 zdjęć) |
Lampa błyskowa | Wbudowana typu pop-up
• Liczba przewodnia 7 (ISO 200) • Funkcje: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Błysk przytłumiony, Synchronizacja na tylną kurtynę • Synchronizacja do 1/180s |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s |
Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I) |
LCD | stały, 3.0 calowy, kolorowy, TFT LCD, 1.040.000 punktów, pokrycie 100% kadru |
Wizjer | Elektroniczny, kolorowy, OLED, 0.5 calowy, rozdzielczość 2.360.000 punktów, pokrycie 100% kadru, punkt oczny 23 mm, korekcja dioptrii od -4 do +2, wbudowany czujnik zbliżenia oka |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście Mini HDMI typu C, wejście mikrofonu 2.5 mm stereo, złącze stereo mini
• Wbudowany moduł sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n • Opcjonalnie zdalne wyzwolenie migawki przy zastosowaniu pilota RR-90 • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-W126 (7.2V, pojemność 1260 mAh, wydajność ok 350 zdjęć) |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-W126, ładowarka BC-W126, pasek, kabel USB, zaślepka korpusu, CD-ROM, instrukcja, Oprogramowanie Viewer, Konwerter plików RAW
• Opcjonalnie uchwyt HG-XE1 |
Waga | 300 g (bez akumulatora i karty pamięci)
350 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 129 x 74.9 x 37.2 mm |
Dodatkowe informacje | Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych (10 rodzajów) w tym Provia, Astia, Velvia oraz tryby zdjęć czarno-białych z filtrami kolorów, PRO Neg Hi, PRO Neg. Std., Sepia
Motion Panorama (do 9600 x 2160 pix w pionie lub 9600 x 1440 pix w poziomie) Funkcja elektronicznej poziomicy Dostępny w kolorze jednolitej czerni oraz w tonacji czarnej i srebrnej |
Oceny użytkowników |