Fujifilm X-E2 - test aparatu
5. Balans bieli
Fuji X-E2 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto,
- Niestandardowy (według wzorca),
- Temperatura koloru (w skali Kelvina),
- Światło dzienne,
- Pochmurnie,
- Świetlówka: światło dzienne,
- Świetlówka: ciepła biała,
- Świetlówka: zimna biała,
- Żarówka,
- Pod wodą (tryb automatyczny o zmniejszonym przesunięciu ku błękitowi).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli prezentujemy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.55 | 111 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.69 | 112 |
Zachmurzenie | Auto | 4.39 | 108.3 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 7.3 | 114.1 |
Zacienienie | Auto | 13.2 | 119 |
Żarówki | Auto | 12.4 | 114.9 |
Żarówki | Żarówki | 7.61 | 104.4 |
Żarówki | 3000K | 7.41 | 104.6 |
5500K | Auto | 8.87 | 120.4 |
5500K | 5500K | 10.5 | 121.7 |
Przedstawione wyniki pokazują, że testowany aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, jeśli nie fotografujemy w cieniu i nie zdajemy się na automatykę przy świetle żarowym. W takich bowiem warunkach musimy pogodzić się z niebieską dominantą dla cienia oraz czerwieniami w świetle żarówek. O ile przekłamania w tym drugim przypadku są dość typowe dla większości aparatów, o tyle brak poprawnej korekcji dla zdjęć w cieniu może być denerwujący dla użytkowników, którzy wyjątkowo mocno nie lubią nienaturalnie zaniebieszczonych obrazów.
Aparat ma tendencję do delikatnego przesycania kolorystyki. Takie działanie powoduje, że rejestrowane obrazy wydają się żywsze. Największe odchylenie od 100% obserwujemy dla oświetlenia 5500 K oraz ex aequo żarowego (przy włączonej automatyce balansu bieli) i cienia. Średnia wartość odchyłki nasycenia dla wszystkich wykonanych pomiarów wynosi +13%, co uznajemy za średnią wartość.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.