Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-E2 - test aparatu

12 maja 2014

8. Zakres i dynamika tonalna

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna

Najwyższą jakość obrazu otrzymamy dla trzech najniższych czułości, dla których aparat zarejestruje ponad 200 przejść tonalnych. Wyższe czułości dadzą mniej więcej tę samą liczbę przejść tonalnych – to znak, że z danymi z matrycy coś dzieje się na drodze programowej.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
1600
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
200
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
100
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
200
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
400
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
800
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
1600
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
3200
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
6400
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
12800
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
25600
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-13. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna

W zakresie czułości 200–1600 ISO dynamika spada liniowo w miarę naturalny sposób. Przy najniższej czułości aparat oferuje pełne wykorzystanie danych pochodzących z 14-bitowego przetwarzania. natomiast dla najlepszej jakości aparat oferuje dynamikę sięgającą poziomu 9 EV. Ponownie dla dwóch najwyższych czułości obserwujemy niefizyczne zachowanie.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie pomiarów wykonanych dla wszystkich czułości aparatu.

Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna

0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów RMS = 10, 4, 2 i 1. Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB dla ISO 1600, widzimy, że dynamika sięga wartości 8 EV.

Aby zobrazować praktyczny aspekt dynamiki tonalnej, jaki oferuje aparat, wykonaliśmy zdjęcia scenki testowej z czasem 30 s i 2 s przy czułości odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Fotografie zostały zrobione w formacie RAW i skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom 5.2 na domyślnych ustawieniach (wyłączone wszystkie panele modułu Develop za wyjątkiem „Camera Calibration”).

Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna

0 EV
+4 EV
ISO 200
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
ISO 1600
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna

Wyniki rozjaśniania ciemnych obszarów wyglądają bardzo dobrze; udało się odzyskać sporo szczegółów, a mimo to szum nie uwydatnił się na obrazie. To znak, że z jednej strony do czynienia mamy z niskim poziomem szumu przetwarzania, a z drugiej dobre chłodzenie matrycy nie powoduje degradacji jakości obrazu w wyniku efektu termicznego.

0 EV
−4 EV
ISO 200
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna
ISO 1600
Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2 - Zakres i dynamika tonalna

Przyciemnienie dla obu czułości daje podobne rezultaty. Oznacza to, że sterowanie progiem bieli matrycy jest zrealizowane tak, by maksymalizować możliwości odzyskania informacji z najjaśniejszych partii. Oczywiście miejsca przepalone takimi pozostaną.