Fujifilm X-E2 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Szum narasta jednostajnie – nie mamy zastrzeżeń do takiej pracy oprogramowania. Oczywiście sprowadzenie wszystkich składowych do tego samego poziomu nie jest zachowaniem fizycznym, lecz za plus uznajemy brak wyraźnego szumu w składowej chrominancji. Ostatnią natywną czułością jest ISO 6400 – dla tej wartości szum wynosi niewiele ponad 1.5%. To mała wartość dająca gwarancję dobrej jakości zdjęć.
Fujifilm X-E2 posiada 5-stopniową skalę odszumiania plików JPEG. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−2), średnim (0) oraz maksymalnym (+2) poziomie. Odpowiednie zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 oraz 25600.
ISO 3200 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Widoczny spadek jakości zdjęć wynikający z użycia procedur odszumiania obserwujemy dla czułości wyższych lub równych 12800. Przy niższych wartościach możemy całkowicie zrezygnować z tej funkcji. Ważne, że działanie algorytmów odszumiania nie redukuje ilości detalu na obrazie. Naszym zdaniem osoby fotografujące w formacie JPEG mogą pozostawić nastawę odszumiania na wartości neutralnej.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. Pliki RAW z X-E2 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
W trybie RAW aparat zapisuje pliki jedynie dla zakresu czułości ISO 200–6400. Wyższe czułości są dostępne tylko dla formatu JPEG. Pierwsze oznaki szumu dostrzeżemy przy czułości ISO 800 – jest on jednak drobnoziarnisty, a zatem nie za bardzo przeszkadzający w odbiorze zdjęć. Jednak dalsze zwiększanie czułości, szczególnie ponad ISO 1600, spowoduje coraz szybszy i wyraźniejszy wzrost zakłóceń na zdjęciach. Porównanie do modeli Sony NEX-5R czy Samsung NX30 pokazuje, że w całym spektrum czułości pliki surowe prezentują podobny poziom jakościowy.
Przejdźmy teraz do wyników pomiaru poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dane otrzymane na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na wykresie poniżej.
Szum rośnie równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO. Ważne, że nawet dla najwyższej dostępnej czułości składowa luminancji jest na poziomie 3.5%. To bardzo dobre wyniki, niewiele gorsze od osiągów najlepszych lustrzanek pełnoklatkowych, jednak o około 1% wyższe od testowanego niedawno modelu Fuji X-T1. Dokładniejsze przyjrzenie się wykresowi umożliwi dostrzeżenie zmiany kształtu krzywej po przekroczeniu czułości ISO 800. Dla wyższych wartości ISO poziom szumu zaczyna już być widoczny i dochodzi do wartości niecałych 8% dla maksymalnej czułości i składowej niebieskiej.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Prąd ciemny i szum termiczny (darki)
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. Przy tworzeniu histogramów oś pozioma pokazuje zakres wartości od 700 do 1300. Maksymalna wartość na osi pionowej wynosi 70 tysięcy zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 |
Darki nie wykazują cech bandingu, a szum jest jednorodny. Dostrzec możemy jednak w miniaturach ślad miejsca, które zostało wykorzystane na czujniki fazowe autofokusu – ta zmiana ma wpływ na postrzępienie kształtu histogramu. W matrycy zastosowano stały sygnał dodawany na wejściu przetwornika ADC, w wartościach absolutnych to 1024 – stosunkowo wysoka liczba jak na dzisiejsze standardy i tym bardziej zastanawiająca, gdyż widać wyraźnie, że nawet dla najwyższej czułości odchylenie standardowe jest dużo poniżej wartości biasu.
W tabelce poniżej prezentujemy statystykę dla tych obszarów.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
200 | 1022 | 7.49 |
400 | 1022 | 7.33 |
800 | 1015 | 18.13 |
1600 | 1000 | 31.14 |
3200 | 994 | 43.99 |
6400 | 996 | 36.85 |
Na zakończenie prezentujemy wyniki pomiarów szumu termicznego dla plików JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Czułość | Kanał R | Kanał G | Kanał B | |||
Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | |
100 | 0 | 0.01 | 0 | 0.01 | 0 | 0.01 |
200 | 0 | 0.05 | 0 | 0.05 | 0 | 0.05 |
400 | 0 | 0.17 | 0 | 0.17 | 0 | 0.17 |
800 | 0 | 0.09 | 0 | 0.09 | 0 | 0.09 |
1600 | 0 | 0.21 | 0 | 0.2 | 0 | 0.2 |
3200 | 0 | 0.59 | 0 | 0.51 | 0 | 0.53 |
6400 | 0 | 0.78 | 0 | 0.7 | 0 | 0.73 |
12800 | 0 | 1.52 | 0 | 1.39 | 0 | 1.46 |
25600 | 3 | 4.44 | 2 | 4.09 | 4 | 4.47 |