Nikon D3300 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Pochmurno (6000 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Światło żarowe / Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę. Niestety, producent nie wyposażył modelu D3300 w opcję ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.74 | 112.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.06 | 112.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.3 | 112.5 |
Pochmurny dzień | Chmury | 5.4 | 113.4 |
5500 K | Auto | 6.62 | 118.8 |
3000 K | Auto | 25.3 | 140.3 |
3000 K | Żarówki | 8 | 100.5 |
Błysk | Auto | 4.15 | 95.22 |
Błysk | Błysk | 4.13 | 94.89 |
Osoby korzystające z automatycznego balansu bieli powinny być zadowolone z wyników jego pracy, zwłaszcza w świetle naturalnym i błyskowym. Dla nastaw dedykowanych w tych warunkach, odwzorowanie kolorów prezentowało się podobnie. Dla oświetlenia słonecznego i przy zachmurzeniu otrzymujemy nieco za wysokie nasycenie, aczkolwiek nie są to wartości, którymi należałoby się martwić. Zdecydowanie duży błąd koloru oraz nadmierne nasycenie zarejestrowaliśmy przy wykorzystaniu automatyki w świetle żarowym. W takiej sytuacji warto pamiętać o ustawieniu wzorca dla tego typu oświetlenia, aby uniknąć pomarańczowego zafarbu na zdjęciach.