Nikon D3300 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Canona 1200D oraz Sony A58. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Zdjęcia z Nikona D3300 prezentują bardzo dobry poziom jakości aż do ISO 3200. Przy ISO 6400 szum zaczyna już przeszkadzać, aczkolwiek przy zdjęciach w małym formacie (np. odbitki 10×15 cm lub obrazy publikowane w Internecie) nie powinno to stanowić problemu. Zestawienie JPEG-ów z D3300 i D5300 pokazuje jak niewielkie różnice są między nimi – nawet na najwyższych czułościach, gdzie najłatwiej je dostrzec. Z kolei gdy porównamy D3300 do poprzednika, widzimy zysk w postaci niewątpliwie wyższej ostrości obrazu oraz nieco niższych szumów.
W konfrontacji z Canonem 1200D lepiej poradził sobie Nikon. Za sprawą większej liczby pikseli na swojej matrycy oraz braku filtra antyaliasingowego oferuje lepsze odwzorowanie szczegółów. Co więcej, na najwyższych czułościach obraz z D3300 wydaje się być ciut lepszej jakości dzięki niższemu poziomowi szumu.
Zdjęcia JPEG z A58 są na tyle mocno wyostrzone i odszumione na neutralnych ustawieniach, że porównanie ich z tymi z Nikona jest nieco utrudnione. Warto zatem zajrzeć do następnego rozdziału, gdzie pokazujemy wycinki z plików RAW.
Wyostrzanie
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla czterech ustawień: auto, 0, 4 i 9 (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym). Zarówno środkowy stopień wyostrzania, jak i opcja „auto” oferują optymalne wydobycie szczegółów. Wybranie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, jednak dający większe możliwości późniejszej obróbki. Przypominamy, że proces wyostrzania jest nieodwracalny – detale tracone są bezpowrotnie. Maksymalne wyostrzenie bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.
Nikon D3300, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
D-Lighting
Nikon D3300 został wyposażony w funkcję poszerzenia rozpiętości tonalnej o nazwie D-Lighting, której działanie polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG. W przeciwieństwie do wyżej pozycjonowanych modeli nie posiada ona żadnych dodatkowych opcji, możemy ją jedynie włączyć lub wyłączyć.
D-Lighting wyłączony | |||
D-Lighting włączony | |||
Effects
Na kole nastaw znajduje się tryb, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji są następujące ustawienia:
- Noktowizor,
- Żywe kolory,
- Pop,
- Ilustracja,
- Szkic kolorowy,
- Efekt aparatu zabawkowego,
- Efekt miniatury,
- Kolor selektywny,
- Sylwetka,
- Rozjaśnienie (High key),
- Przyciemnienie (Low key),
- Malowanie HDR.
Noktowizor | |||
Żywe kolory | |||
Pop | |||
Ilustracja | |||
Szkic kolorowy | |||
Efekt aparatu zabawkowego | |||
Efekt miniatury | |||
Kolor selektywny | |||
Sylwetka | |||
Rozjaśnienie (High key) | |||
Przyciemnienie (Low key) | |||
Malowanie HDR | |||
Zdjęcia panoramiczne
D3300 jest pierwszą lustrzanką firmy Nikon, w której zaimplementowano funkcję wykonywania zdjęć panoramicznych. Tryb ten znajduje się jako jedna z opcji zgromadzonych wśród trybów EFFECTS. Aby wykonać fotografię panoramiczną, wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat jednostajnie w pionie lub poziomie – nie ma potrzeby wcześniejszego definiowania kierunku. Co ciekawe jednak, podczas wykonywania panoramy nie słychać dźwięku wykonywanych kolejno zdjęć. Cały proces odbywa się bezgłośnie, a po skończeniu panoramowania aparat praktycznie bezzwłocznie wyświetla wynikowe zdjęcie panoramiczne.
Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości zdjęć są następujące:
- rozmiar standardowy:
- pozioma – 4800×1080 pikseli,
- pionowa – 1632×4800 pikseli,
- rozmiar szeroki:
- pozioma – 9600×1080 pikseli,
- pionowa – 1632×9600 pikseli.
Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.