Canon EOS 1200D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Podobnie jak w innych typowo amatorskich lustrzankach Canona, również w 1200D zabrakło opcji ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina. Z uwagi na stosunkowo niewielką liczbę zdefiniowanych wzorców, taka funkcja byłaby całkiem przydatna. Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Co więcej, istnieje możliwość włączenia bracketingu WB ze skokiem ±1, ±2 lub ±3 w jednej z osi kolorów (G-M lub B-A).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.18 | 98.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.17 | 98.75 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.87 | 100.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.23 | 99.89 |
3000K | Auto | 19.6 | 123.6 |
3000K | Żarówki | 7.77 | 98.85 |
5500K | Auto | 4.18 | 107.4 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.63 | 90.55 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.75 | 91.12 |
Na podstawie powyższej tabelki można powiedzieć, że 1200D nie ma problemu z oddaniem naturalnych kolorów w większości przypadków. Automatyczny balans bieli z wyjątkiem światła żarowego daje błędy koloru na niskim poziomie i porównywalnym z tymi, które obserwujemy dla ustawień dedykowanych. Dla światła o temperaturze 3000K tradycyjnie błąd jest wysoki, a zdjęcia mają charakterystyczne ciepłe zabarwienie. Dla bardziej neutralnego oddania barw w takiej sytuacji lepiej skorzystać z ustawienia dedykowanego. Jeżeli chodzi o nasycenie koloru, również trudno mieć większe zastrzeżenia do testowanego aparatu. W większości przypadków bowiem, odchyłki od 100% są naprawdę niewielkie. Jedynie dla lampy błyskowej widać nieco większe niedosycenie, a dla automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym wyraźne przesycenie. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.