Panasonic Lumix DMC-GH4 - test aparatu
1. Wstęp
Panasonic GH4 miał swoją premierę na początku lutego bieżącego roku. Jest on czwartym modelem z najbardziej zaawansowanej linii bezlusterkowych Lumiksów. Aparaty z tej rodziny od początku charakteryzowały się sporymi jak na bezlusterkowce rozmiarami i kształtem nawiązującym do typowych lustrzanek. Cechą wspólną jest również spora liczba elementów sterujących, ergonomia na wysokim poziomie oraz generalnie spore możliwości, mające zaspokoić oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników.
Poza modelem GH1 pozostałe dwa modele trafiły do naszej redakcji i przeszły standardową procedurę testową. Aparaty te zrobiły na nas pozytywne wrażenie, a GH3 zasłużył sobie nawet na wyróżnienie „Wybór redakcji Optyczne.pl”. Warto zauważyć, że cechą wyróżniającą aparaty z serii GH, nie tylko wśród Lumiksów, ale także na tle bezlusterkowców innych marek, jest mocno rozbudowany tryb filmowania. W miarę pojawiania się kolejnych modeli producent konsekwentnie rozszerzał filmowe możliwości tych aparatów, poprzez dodawanie coraz to lepszych trybów i dodatkowych funkcji. Pod tym względem model GH4 jest niewątpliwie przełomowy, bowiem jako pierwszy bezlusterkowiec na świecie oferuje tryb filmowania w jakości 4K.
Jak poradził sobie Panasonic GH4 w starciu z naszą procedurą testową? Czy oferowane przez niego możliwości są w stanie sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających miłośników fotografii? Czy podobnie jak jego poprzednik zasłużył sobie na otrzymanie naszego wyróżnienia? Odpowiedzi na te i inne pytania należy szukać w kolejnych rozdziałach niniejszego artykułu. Zapraszamy zatem serdecznie do ich lektury.
Aparat do testu wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Panasonic GH4 z jego poprzednikiem oraz przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.
Producent | Panasonic |
---|---|
Model | Lumix DMC-GH4 |
Data premiery | 2014-02-07 |
Liczba pikseli | 16.1 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4608 x 3456
• 3264 x 2448 • 2336 x 1752 • 1824 x 1368 (przy użyciu obiektywu 3D systemu Micro 4/3) • 4608 x 3072 (3:2) • 4608 x 2592 (16:9) • 3456 x 3456 (1:1) • Dostępne także inne rozdzielczości dla trybów 3:2, 16:9 i 1:1. |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | Venus Engine |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF),
MPO (przy użyciu obiektywu 3D systemu Micro 4/3) RAW, JPEG+RAW, JPEG+MPO Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: MOV, MP4, AVCHD • Dźwięk: LPCM (MOV), LPCM/AAC stereo (MP4), Dolby Digital Stereo (AVCHD) |
Zakres ISO | Auto, Inteligentne ISO, 200 - 25600 ISO z krokiem co 1/3 lub 1 EV,
Tryby rozszerzone poniżej ISO 200: 100 ISO (tryb L) W trybie filmowania do ISO 6400 |
Migawka | 60s - 1/8000s, Bulb.
Żywotność migawki: ok 200.000 zdjęć Funkcja wyzwalania migawki dotykiem na ekranie LCD |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1, obiektywy systemu Leica M poprzez przejściówkę DMC-MA2M, obiektywy systemu Leica R poprzez przejściówkę DMC-MA3R powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | W trybie AVCHD:
• 1920x1080 (Full HD), 50p, 59.94p (28Mbit./s, IPB) • 1920x1080 (Full HD), 50i, 59.94i (24Mbit./s, 17Mbit./s, IPB) • 1920x1080 (Full HD), 23.98p (24Mbit./s, IPB) W trybie MOV: • 4096x2160 (C4K), 24p (100Mbit./s, IPB) • 3840x2160 (4K), 29.97p, 25p, 24p, 23.98p (100Mbit./s, IPB) • 1920 x 1080 (Full HD), 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p (200Mbit/s ALL-Intra, 100/50Mbit/s IPB) W trybie MP4 • 4096x2160 (C4K), 24p (100Mbit./s, IPB) • 3840x2160 (4K), 29.97p, 25p, 24p, 23.98p (100Mbit./s, IPB) • 1920 x 1080 (Full HD), 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p (200Mbit/s ALL-Intra, 100/50Mbit/s IPB) • 1920 x 1080 (Full HD) 59.94p, 50p (28Mbit/s IPB) • 1920 x 1080 (Full HD) 29.97p, 25p (20Mbit/s IPB) • 1280 x 720 (HD) 29.97p, 25p (10Mbit/s IPB) • 640 x 480 (VGA) 29.97p, 25p (4Mbps) Funkcja zmiennej szybkości klatek (Variable Frame Rate, VFR). Dostępne ustawienia korekcji Gamma — CINELIKE D i CINELIKE V Funkcje kodów czasowych SMPTE w trybach Rec Run i Free Run Wbudowany mikrofon stereo. Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo, w tym DMW-MS1 lub kierunkowy pistoletowy DMW-MS2 Funkcja wyciszania głosu wiatru. |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły (AFC), Tryb elastyczny (AFF), Manual Focus (MF) • Strefy AF: Wykrywanie twarzy/oka, Śledzenie AF, 49 strefowy, wielostrefowy użytkownika, 1 strefowy, punktowy (Pinpoint) • Ustawienie AF po zbliżeniu oka • Wskazanie punktu lub strefy AF dotykiem • Wskazanie punktu AF dotykiem na ekranie LCD, podczas korzystania z wizjera (funkcja Touch Pad AF) • Inne funkcje AF: Szybki AF, Ciągły AF (w trybie rejestracji filmów), Wspomaganie MF w trybie dotykowym, Focus Peaking • Zakres detekcji od -4 do 18 EV (ISO 100) • Asysta AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | System pomiaru 1728 -strefowy,
Tryby pomiaru: • inteligentny matrycowy, • centralnie-ważony, • punktowy Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (f/2.0, ISO100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa
• 4 ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K z krokiem co 100 K), • Korekcja (w 2 osiach B-A / M-G) i bracketing balansu bieli (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV (+/- 3.0 EV dla filmów)
Bracketing: 3 lub 5 lub 7 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, w zakresie +/- 3 EV |
Programy | Inteligentne Auto (iA), Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Tryby własne (C1-C3), Tryb filmowania kreatywnego
• Tryb Kreatywne sterowanie: Ekspresyjny, Retro, Dawne dni, Wysoka tonacja, Niska tonacja, Sepia, Czarno-białe, Dynamiczne czarno-białe, Ziarniste czarno-białe, Gładkie czarno-białe, Mocny obraz, Wysoka dynamika, Efekt krosowania, Efekt zabawki, Zabawka pop, Pominięcie wybielania (filtr Bleach Bypass), Efekt miniatury, Miękka ostrość, Fantazja, Filtr gwiezdny, Obraz jednobarwny, Słoneczny obraz |
Zdjęcia seryjne | Migawka elektroniczna:
• Tryb super szybki (SH): szybkość 40, 20, 7.5 lub 2 kl./s, maksymalnie 40 zdjęć w formacie RAW lub 120 zdjęć w formacie JPEG Migawka mechaniczna: • Tryb szybki (H): szybkość 12 kl./s (AFS) lub 7.5 kl./s (AFC), • Tryb średni (M): szybkość 7.5 kl./s z LV, • Tryb wolny (L): szybkość 2 kl./s z LV, maksymalnie 40 zdjęć w formacie RAW lub 100 zdjęć w formacie JPEG |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 12.0 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/250s • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk wymuszony, Błysk wymuszony wyłączony • Zakres pokrycia błyskiem: jak dla obiektywu o ogniskowej 24 mm (dla ekwiwalentu klatki 35 mm) • Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi (zintegrowany nadajnik zdalnego sterowania) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia) |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) zgodne z UHS-I |
LCD | odchylany i obrotowy, 3 calowy (proporcje 3:2), dotykowy, kolorowy OLED, 1.036.000 punktów, 100% pokrycie kadru, regulowana jasność, kontrast i kolorystyka (w 7 poziomach) |
Wizjer | elektroniczny, kolorowy OLED, 2.359.000 punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: x 1.34, korekcja dioptrii: od -4.0 do +4.0, punkt oczny: 21 mm, czujnik zbliżenia oka |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi Speed, wyjście Mikro HDMI (Typu D) , wejście mikrofonu stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, wejście na wężyk spustowy o średnicy 2.5 mm, wyjście słuchawek stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, Gniazdo synchronizacji lampy błyskowej
• Wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n • Obsługa NFC-F (Near Field Communication) ISO/IEC 18092 • Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka DMW-RSL1, • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLF19 (7.2 V, pojemność 1860 mAh, wydajność ok. 500 zdjęć),
• opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) DMW-BGGH3 |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy DMW-BLF19, ładowarka, pasek na ramie, kabel USB, instrukcja, zaślepka złącza hot-shoe, oprogramowanie:
• PHOTOfunSTUDIO 9.5 PE, • SILKYPIX Developer Studio 4.1 SE, • LoiloScope (wersja testowa), • sterowniki |
Waga | 480 g (bez akumulatora i karty pamięci)
560 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 132.9 x 93.4 x 83.9 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Elektroniczna poziomica (w 3 osiach). Opcjonalny interfejs DMW-YAGH Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. Magnezowy korpus. |
Oceny użytkowników | Brak |