Panasonic Lumix DMC-GH4 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2, 3, 4,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.9 | 107.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.46 | 108.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.03 | 107.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.1 | 107.6 |
3000K | Auto | 20.2 | 136.9 |
3000K | Żarówki | 5.62 | 109 |
3000K | 3000K | 5.33 | 107.1 |
5500K | Auto | 8.27 | 119.9 |
5500K | 5500K | 7.17 | 119.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.25 | 99.09 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.2 | 98.31 |
Testowany aparat nie ma większych problemów z prawidłowym oddaniem kolorów. Automatyczny balans bieli działa prawidłowo w większości sytuacji, dając błędy koloru na rozsądnym poziomie. Tradycyjnie w przypadku automatycznego balansu bieli dostajemy sporą wartość parametru dC dla światła żarowego. W tej sytuacji dla bardziej naturalnego oddania barw zdecydowanie lepiej skorzystać z balansu dedykowanego lub ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Nieco duży błąd wyszedł przy automatycznym balansie bieli dla lamp 5500K. Otrzymana dla GH4 wartość nie jest szczególnie wysoka, aczkolwiek większość aparatów notuje w tym przypadku mniejsze błędy.
Panasonic GH4 ma nieznaczną tendencję to przesycania kolorów. Niemal dla wszystkich przetestowanych ustawień parametr S jest większy od 100% (jedynie dla lampy błyskowej dostajemy wartości mniejsze), aczkolwiek w większości przypadków odchyłki nie są szczególnie duże. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.