Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH4 - test aparatu

7 lipca 2014
Szymon Starczewski Komentarze: 102

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Jeżeli chodzi o budowę Panasonika GH4, to nie zauważymy dużych różnic w stosunku do modelu GH3. Pod względem wielkości oba te aparaty są bardzo podobne, choć spoglądając do specyfikacji można zauważyć, że nowy model jest o niecałe 2 mm grubszy od swojego poprzednika. Ogólny kształt korpusu w zasadzie się nie zmienił, ale można zauważyć, że nowy model ma inaczej wyprofilowaną i większą muszlę oczną wizjera.


----- R E K L A M A -----

Panasonika GH4, tak samo jak poprzedni model, zbudowano z materiałów wysokiej jakości. Poszczególne elementy obudowy są bardzo dobrze ze sobą spasowane, dzięki czemu konstrukcja sprawia wrażenie bardzo solidnej i trwałej. Korpus testowanego aparatu wykonano ze stopu magnezu, a całość została uszczelniona przed kurzem i wilgocią. W związku z powyższym nie mamy najmniejszych powodów, aby w jakikolwiek sposób narzekać na jakość wykonania GH4.


Zasilanie i gniazda

Panasonic GH4 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym DMW-BLF19 o napięciu 7.2 V i pojemności 1860 mAh. Komorę akumulatora umieszczono na spodzie korpusu i zamknięto pod plastikową klapką. Aby ją otworzyć, należy przesunąć znajdującą się na niej dźwignię z położenia LOCK na OPEN. Według instrukcji aparatu wydajność ogniwa wynosi około 500 zdjęć, jednak podczas testu aparatu byliśmy w stanie na pełnym akumulatorze wykonać ponad 700 zdjęć. Ładowanie akumulatora dołączoną do zestawu ładowarką trwa około 220 minut. Aparat można także zasilać opcjonalnym zasilaczem sieciowym DMW-AC10. W sprzedaży dostępny jest również dodatkowy uchwyt do zdjęć pionowych (DMW-BGGH3), w którym możemy umieścić drugi akumulator.

Lumix GH4 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC/SDXC (także zgodne z UHS-I). Ze względu na nagrywanie filmów w jakości 4K aparat obsługuje karty kompatybilne ze standardem UHS Speed Class 3 (U3). Slot nośnika danych znajduje się na prawej ściance aparatu, zamykany plastikową klapką.

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na lewej ściance aparatu, pod gumowymi zaślepkami umieszczono następujące wejścia i wyjścia (patrząc od dołu korpusu):

  • wyjście mikro-HDMI typu D,
  • wielofunkcyjne złącze USB/AV OUT,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wejście mikrofonu.

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na górze prawej ścianki znajdziemy jeszcze złącze wężyka zdalnego sterowania DMW-RSL1, a na przedniej ściance, zabezpieczone niewielką plastikową zakrętką gniazdo synchronizacji lampy błyskowej .

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

W zakresie elementów sterujących w Panasoniku GH4 w stosunku do jego poprzednika GH3 zaszły pewne zmiany. Nie są one jednak znaczące i głównie dotyczą pojedynczych przycisków czy pokręteł. Sprawdźmy jednak dokładnie z czym mamy do czynienia w GH4 pod tym względem. Opis elementów sterujących zaczynamy tradycyjnie od górnej ścianki korpusu.

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na górnej ścianie aparatu, po lewej stronie umieszczono pokrętło trybów pracy migawki, zawierające pięć pozycji: zdjęcia pojedyncze, seryjne, bracketing, samowyzwalacz i zdjęcia poklatkowe. Poniżej, na obudowie wizjera odnajdziemy przycisk podnoszący lampę błyskową. Na prawo od lampy znajduje się koło nastaw, zawierające następujące pozycje:

  • iA – inteligentny tryb automatyczny,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb priorytetu przysłony,
  • S – tryb priorytetu migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • M Film – tryb ręczny filmowania,
  • C1, C2, C3 (1, 2, 3) – tryby użytkownika,
  • tryb kreatywnego sterowania – zdjęcia z dodatkowymi efektami modyfikującymi wygląd obrazu (szczegóły w rozdziale 6).

Przycisk znajdujący się pośrodku pokrętła służy do jego blokowania (jedno wciśnięcie blokuje, kolejne odblokowuje). Bezpośrednio przy pokrętle trybów pracy natomiast znajdziemy dźwignię włącznika aparatu. Dalej na prawo zlokalizowano pierwszy z programowalnych przycisków – Fn1. Jego domyślną funkcją jest aktywowanie Wi-Fi, natomiast lista dostępnych funkcji, jakie możemy przyporządkować pod niego (oraz każdy inny z klawiszy Fn) wygląda następująco:

  • Wi-Fi,
  • Q. Menu,
  • Tryb AF,
  • Przeł. wizjer/wyświetlacz,
  • AF/AE LOCK,
  • AF włączony,
  • Podgląd,
  • Jednoprz. AE,
  • Dotykowy AE,
  • Wskaźnik poziomu,
  • Ustaw obszar ostrości,
  • Regulacja zoom,
  • 1 zdjęcie RAW+JPG,
  • 1 pomiar zdjęcia punktowy,
  • Blokada przycisku kursora,
  • Style zdjęć,
  • Format obrazu,
  • Rozmiar obrazu,
  • Jakość,
  • AFS/AFF,
  • Tryb pomiaru,
  • Szybkość serii,
  • Autobracketing,
  • Samowyzwalacz,
  • Jasne / Zaciemnione,
  • i.Dynamika,
  • i.Rozdzielczość,
  • HDR,
  • Elektroniczna migawka,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Regulacja lampy błyskowej,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Tryb AF/MF,
  • Przywracanie domyślnych ustawień,
  • Format zapisu filmu,
  • Jakość nagrywanego filmu,
  • Zmiana szybkości klatek,
  • Tryb obrazu,
  • Skanowanie synchroniczne,
  • Wyświetlanie kodu czasowego,
  • Ustawienie kierunku mikrofonu,
  • Test pasów kolorowych,
  • Tryb cichy,
  • Wyróżnianie punktu ostrości,
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Wzór zebry,
  • Czarnobiały tryb LV,
  • Obszar nagrywania,
  • Wyświetlanie priorytetu wideo,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Ekran dotykowy.
Powyżej Fn1 znajdują się trzy guziki, odnoszące się do następujących funkcji (kolejno od lewej do prawej): balans bieli, czułość ISO i kompensacja ekspozycji. Na górnym panelu aparatu znajdziemy również pierwsze pokrętło sterujące oraz przycisk migawki.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę GH4.

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W lewym górnym rogu tylnego panelu odnajdziemy dwa guziki: wejścia do trybu przeglądania oraz Fn5/LVF (domyślnie służy on do przełączania wyświetlania obrazu pomiędzy ekranem OLED a wizjerem elektronicznym). Na prawo od wizjera umieszczono dźwignię autofokusa. Dostępne opcje to: AFS/AFF (pojedynczy/automatyczny), AFC (ciągły) oraz MF (ostrzenie ręczne). W środku tego przełącznika znalazł się przycisk AF/AE LOCK. Jego funkcję definiujemy w menu, a możliwe warianty obejmują następujące opcje: tylko blokada ekspozycji, tylko blokada ostrości, blokada ekspozycji oraz ostrości, aktywacja autofokusu (AF-ON). Zaraz obok opisywanych elementów umieszczono guzik natychmiastowego uruchomienia rejestracji filmu. W prawym górnym rogu tylnej ścianki zlokalizowano drugie pokrętło sterujące. Poniżej znajdują się trzy kolejne przyciski: Fn2 (uruchamia domyślnie Q.MENU), Fn3 (pozwala na zmianę trybu autofokusa lub włącza miniaturki w trybie przeglądania) oraz DISP (sterowanie sposobem wyświetlania informacji na ekranie). Pod nimi umieszczono obrotowy pierścień sterujący, pełniący jednocześnie rolę krzyżaka kierunkowego. Poza funkcjami nawigowania poszczególne przyciski kierunkowe nie pełnią dodatkowej roli. Pewne zastrzeżenia mamy do umiejscowienia owego pierścienia. Jego prawa część jest schowana w zagłębieniu rękojeści, co nieco utrudnia szybkie korzystanie z niego. Pośrodku pokrętła znajduje się guzik MENU/SET, który otwiera menu aparatu i służy do zatwierdzania dokonywanych ustawień. Na samym dole omawianego tylnego panelu odnajdziemy przycisk Fn4, który domyślnie pozwala na usuwanie zdjęć w trybie przeglądania lub cofnięcie się w menu o jedną pozycję.

Przednia część aparatu zawiera tylko przycisk blokady bagnetu.

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Menu

Dostęp do menu głównego uzyskujemy przez naciśnięcie przycisku MENU/SET. Podzielono je na pięć kategorii: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji, oraz menu odtwarzania. W zależności od liczby elementów w danym menu, dzieli się ono na odpowiednią liczbę podstron. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w poszczególnych zakładkach.

Menu fotografowania (7 stron):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych (Custom),
  • Proporcje obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
  • Rozmiar obrazu: L, M lub S,
  • Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
  • Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
  • Szybkość trybu seryjnego (SH, H, M, L),
  • Auto bracketing:
    • zdjęcia pojedyncze lub seria,
    • krok EV,
    • sekwencja ekspozycji,
  • Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
  • Poklatkowe/Animacja,
  • Jasne / Zaciemnione – regulacja jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności,
  • Inteligentna dynamika (HIGH, STANDARD, LOW, OFF),
  • Inteligentna rozdzielczość (HIGH, STANDARD, LOW, EXTENDED, OFF),
  • iZdjęcia nocne z ręki,
  • iHDR,
  • HDR (ON/OFF),
  • Wielokrotna ekspozycja,
  • Elektroniczna migawka,
  • Opóźnienie migawki,
  • Lampa błyskowa:
    • Tryb wyzwalania,
    • Tryb lampy błyskowej,
    • Synchronizacja lampy,
    • Regulacja flesza,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Ustawienie limitu ISO,
  • Skok ISO (1 EV lub 1/3 EV),
  • Rozszerzone ISO,
  • Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
  • Kompensacja zacienienia,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy: (4x, 2x, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Stabilizator obrazu (Tryb 1 – stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w kierunku pionowym, OFF) – opcja ta jest aktywna tylko wtedy, gdy do aparatu podłączony jest obiektyw z mechanizmem optycznej stabilizacji obrazu,
  • Rozpoznawanie twarzy z pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
  • Ustawianie profilu – możliwość wpisania imion i dat urodzenia dwóch osób i jednego zwierzęcia.

Menu filmowania (6 stron):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Tryb filmowania (AVCHD, MP4, MP4 [LPCM] lub MOV),
  • Jakość nagrywania,
  • Tryb ekspozycji (P, A, S, M),
  • Zmiana szybkość klatek na sekundę,
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF),
  • Tryb obrazu (format zdjęć zapisywanych po naciśnięciu migawki podczas filmowania),
  • Ciągły AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Jasne / Zaciemnione – regulacja jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Poziom czerni,
  • Poziom luminancji,
  • Skanowanie synchroniczne,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy,
  • Kod czasowy,
  • Wyjście HDMI,
  • Wyjście audio,
  • Cicha obsługa,
  • Wyświetlanie poziomu mikrofonu,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Specjalny mikrofon,
  • Ograniczenie poziomu mikrofonu,
  • Wyciszanie odgłosu wiatru,
  • Wyciszanie odgłosu obiektywu (w przypadku obiektywu typu PZ),
  • Obsługa prędkości migawki / wzmocnienia (czułości),
  • Test pasów kolorowych.

Menu ustawień własnych (9 stron):

  • Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2, C3–1, C3–2, C3–3,
  • Tryb cichy (ON/OFF),
  • Blokada: AF, AE, lub AF/AE,
  • Utrzymywanie blokady AF/AE po zwolnieniu przycisku (ON/OFF),
  • AF z migawką (ON/OFF) – ustawienie włączania AF po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
  • Poł. przyc, – zwol. – Migawka uruchamia się od razu po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
  • Szybki AF (ON/OFF) – przy opcji ON ostrość będzie ustawiana cały czas,
  • AF przy aktywacji czujnika oczu (ON/OFF),
  • Czas precyzyjnego ustawiania AF (LONG, MID, SHORT),
  • Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
  • Bezp. obsz. ostr. – powiększanie obszaru ostrzenia za pomocą przycisków kursora,
  • Priorytet ostrości lub zwolnienia spustu migawki,
  • AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
  • Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
  • Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (focus peaking),
  • Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
  • Wybór linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
  • Znacznik obszaru centralnego,
  • Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
  • Wzór zebry (zaznaczanie obszaru o ustalonym poziomie naświetlenia),
  • Czarno-biały tryb podglądu na żywo,
  • Stały podgląd,
  • Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
  • Styl wyświetlania obrazu dla wizjera,
  • Styl wyświetlania obrazu dla ekranu LCD,
  • Wyśw. inf. o wyświetl. – pozwala wyświetlić ekran informacyjny zapisu,
  • Obszar nagrywania – zmienia widok podczas nagrywania filmu i robienia zdjęć (zdjęcie/film),
  • Wyśw. prioryt. wideo. (informacje wyświetlane na ekranie zoptymalizowane pod nagrywanie filmów),
  • Czas autopodglądu,
  • Przypisanie roli przyciskom funkcyjnym,
  • Q. Menu,
  • Ustawienia pokrętła,
  • Przycisk wideo,
  • Ob. duży zoom (ang. Power Zoom Lens) – Ustawienia dotyczące obiektywów z funkcją Power Zoom,
  • Ustawienia dla obiektyw bez pierścienia ostrości,
  • Ustawienia czujnika oczu,
  • Ustawienia ekranu dotykowego,
  • Dotykowe przewijanie – wybór szybkości ciągłego przewijania zdjęć za pomocą dotyku,
  • Przewijanie menu,
  • Zdjęcia bez obiektywu (ON/OFF).

Menu konfiguracji (6 stron):

  • Data i czas,
  • Strefa czasowa – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
  • Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
  • Wi-Fi,
  • Ustawienie sygnałów dźwiękowych i dźwięku migawki,
  • Ustawienie poziomu głośności głośnika,
  • Ustawienie poziomu głośności słuchawek,
  • Tryb Live View – ustawienie częstotliwości wyświetlania obrazu,
  • Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności, kontrastu i nasycenia oraz odcienia czerwony-zielony i żółty-niebieski,
  • Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność LCD), Mode2 (standardowa),
  • Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
  • Priorytet użycia akumulatora BODY/GRIP,
  • Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
  • Ustawienia wyjścia wideo:
    • Format TV (16:9 lub 4:3),
    • Tryb HDMI (Auto, 1080p, 1080i, 720p [PAL], 576p [PAL]/480p [NTSC]),
    • Odtwarzanie 3D,
    • VIERA Link,
  • Przywracanie ostatniej pozycji w menu,
  • Kolor tła menu,
  • Informacje o menu (ON/OFF),
  • Język,
  • Wersja oprogramowania,
  • Zerowanie kompensacji ekspozycji,
  • Zerowanie numeracji zdjęć,
  • Resetowanie ustawień aparatu,
  • Resetowanie ustawień Wi-Fi,
  • Częstotliwość systemowa (NTSC [59.94 Hz], PAL [50.00 Hz], CINEMA [24.00 Hz]),
  • Odświeżanie mapy pikseli,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Formatowanie karty pamięci.

Menu odtwarzania (4 strony):

  • Pokaz slajdów:
    • Wszystko,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
    • Wybór kategorii,
    • Ulubione,
  • Tryb odtwarzania:
    • normalny,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Ustawienia wyświetlania 2D/3D,
    • Kategoria,
    • Ulubione,
  • Rejestracja lokalizacji,
  • Przetwarzanie RAW,
  • Retusz usuwający,
  • Edycja tytułu (pojedyncze, wiele),
  • Dodawanie tekstu (pojedyncze, wiele),
  • Dzielenie filmów wideo na dwie części,
  • Rejestracja poklatkowa,
  • Wideo poklatkowe,
  • Zmiana rozmiaru zdjęć,
  • Kadrowanie,
  • Obracanie zdjęć,
  • Obracanie zdjęć wykonanych w pionie,
  • Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpieczanie zdjęć,
  • Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy,
  • Sortowanie obrazów (nazwa pliku, data/czas),
  • Potwierdzenie usunięcia.

Poza głównym menu w testowanym aparacie mamy także dostęp do tzw. szybkiego menu, uruchamianego przyciskiem Fn2/Q.MENU. Może ono pracować w dwóch trybach zawartości: predefiniowanej lub ustalanej przez użytkownika. W tej pierwszej opcji daje ono dostęp do następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Ustawienia filmu,
  • Ustawienia zdjęć (proporcje i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Tryb AF (AFS/AFF),
  • Tryb obszaru AF,
  • Szybkość serii / samowyzwalacz,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Wartość przysłony,
  • Czas otwarcia migawki,
  • Kompensacja ekspozycji,
  • ISO,
  • Balans bieli.

W drugiej opcji natomiast, do szybkiego menu możemy przypisać do 15 ustawień, a wybierać można z następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Ustawienia zdjęć (format i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Tryb AF (AFS/AFF),
  • Tryb pomiaru światła,
  • Szybkość serii,
  • Autobracketing,
  • Ustawienia samowyzwalacza,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • HDR,
  • Elektroniczna migawka,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Regulacja mocy błysku,
  • Dodatkowa telekonwersja,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Format zapisu filmu,
  • Jakość filmu,
  • Zmiana szybkości klatek na sekundę,
  • Tryb obrazu,
  • Skanowanie synchroniczne,
  • Kod czasowy,
  • Tryb cichy,
  • Wyróżnianie punktu ostrości (focus peaking),
  • Histogram,
  • Linie siatki kadrowania,
  • Wzór zebry,
  • Czarno-biały LV,
  • Obszar nagrywania,
  • Wyświetlanie priorytetu wideo,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Ekran dotykowy,
  • Tryb obszaru AF.

Szybkie menu można obsługiwać zarówno na ekranie LCD, jak i w wizjerze aparatu. Jeżeli na wyświetlaczu widoczny jest panel z ustawieniami fotografowania, wówczas wciśnięcie przycisku Fn2/Q.MENU daje możliwość dokonywania ustawień bezpośrednio z jego poziomu (nie jest uruchamiane szybkie menu).

Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-GH4 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Wyświetlacz zastosowany w GH4 to tak samo jak w poprzednim modelu 3-calowy ekran OLED. Zwiększyła się jednak jego rozdzielczość i w GH4 wynosi ona 1 036 000 punktów. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast i nasycenie, a także kolorystykę (odcień czerwony-zielony oraz żółty-niebieski) wyświetlanych na nim obrazów. Zmiana odbywa się w zakresie od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym. Kolejna pozycja w menu konfiguracji służy do ustawiania intensywności podświetlenia ekranu (auto, zwiększona jasność, standardowa jasność).

Podobnie jak u poprzednika, wyświetlacz umieszczono na obrotowym przegubie. Umożliwia on zmianę położenia ekranu – odchylenia o maksymalnie 180 stopni oraz obrót o ok. 240 stopni. Przegub zlokalizowano po lewej stronie monitora, co nie powoduje problemów z manewrowaniem wyświetlaczem nawet po zamocowaniu aparatu na statywie.

Obraz prezentowany na ekranie jest wyrazisty i kontrastowy. Podobnie jednak jak w modelu GH3 mamy do czynienia ze zmianą zabarwienia obrazu przy zmianie kąta patrzenia. Patrząc prostopadle na ekran, obraz wygląda dobrze się dobrze. Kiedy jednak spoglądamy pod kątem obraz dostaje niebieskawo-zielonkawego zafarbu i w zasadzie już stosunkowo niewielka zmiana kąta patrzenia powoduje zmianę koloru. Można również nieco ponarzekać na zachowanie wyświetlacza przy pracy w ostrym świetle słonecznym. Nie wygasza on w sposób zadowalający odbić otoczenia i mimo że maksymalna jasność obrazu jest całkiem rozsądna w takiej sytuacji, odbicia są dość wyraźnie widoczne i mogą czasem przeszkadzać podczas fotografowania. W takim przypadku najlepiej jednak korzystać wizjera elektronicznego.

Ekran w GH4 wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Dzięki temu sporą część ustawień możemy dokonywać praktycznie bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy zmieniać parametry oraz nawigować po nich. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać. Tych ostatnich czynności dokonujemy przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie). Ekran umożliwia także ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu, jak również zoomowanie za pomocą dotyku (z obiektywami typu Power Zoom). Warto także dodać, że poza standardowymi przyciskami Fn opisanymi wcześniej, w ramach dotykowego interfejsu mamy dostęp do kolejnych pięciu. Oczywiście można je konfigurować analogicznie, jak ma to miejsce przy zwykłych przyciskach. Podobnie jak we wcześniejszych Lumiksach oferujących dotykowy interfejs, również w GH4 nie mamy praktycznie żadnych zastrzeżeń do tej funkcjonalności.

Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania można przełączać tryby wyświetlania informacji na ekranie LCD.

  • aktualny kadr + dodatkowe informacje (parametry ekspozycji oraz wybrane ustawienia),
  • aktualny kadr bez dodatkowych informacji (parametry ekspozycji widoczne po wciśnięciu spustu migawki do połowy),
  • dwa kolejne ekrany są analogiczne do poprzednich, jednak dodatkowo wyświetlana jest elektroniczna poziomica,
  • tablica kontrolna z ustawieniami aparatu,
  • wyświetlacz wyłączony.
W menu aparatu możemy osobno włączyć jeden z trzech zestawów linii pomocniczych oraz histogram.

W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:

  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + podstawowe informacje,
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
  • miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
  • zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).

Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 szt.) i z poziomu kalendarza.


Tryb Wideo

Jedną z głównych cech wyróżniających Panasonika GH4 jest wyjątkowo mocno rozbudowany tryb filmowania, a w szczególności możliwość nagrywania w jakości 4K. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie filmu w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na tylnej ściance obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. Jeżeli chodzi o formaty i jakość nagrywanych filmów do dyspozycji mamy następujące możliwości:

  • Format AVCHD (częstotliwość systemu 59.94 Hz [NTSC] / 50.00 Hz [PAL]):
    • [FHD] 1920×1080, 60p/50p (28 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 60i/50i (17 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 30p;24p/25p (24 Mbps),
  • Format MP4 (częstotliwość systemu 59.94 Hz [NTSC] / 50.00 Hz [PAL]):
    • [4K] 3840×2160, 30p/25p (100 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 60p/50p (28 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 30p/25p (20 Mbps),
    • [HD] 1280×720 30p/25p (10 Mbps),
    • [VGA] 640×480 30p/25p (4 Mbps),
  • Format MP4 (LPCM) oraz MOV (częstotliwość systemu 59.94 Hz [NTSC] / 50.00 Hz [PAL]):
    • [4K] 3840×2160, 30p;24p/25p (100 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 60p/50p ALL-INTRA (200 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 60p/50p (100 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 60p/50p (50 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 30p;24p/25p ALL-INTRA (200 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 30p;24p/25p (100 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 30p;24p/25p (50 Mbps),
  • Format MP4 (LPCM) oraz MOV (częstotliwość systemu 24.00 Hz [CINEMA]):
    • [C4K] 4096×2160, 24p (100 Mbps),
    • [4K] 3840×2160, 24p (100 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 24p ALL-INTRA (200 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 24p (100 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080, 24p (50 Mbps).

Maksymalny czas nagrania jednego klipu został ograniczony do 29 minut i 59 sekund. Jak widać z powyższej listy w niektórych trybach możemy korzystać wewnątrzklatkowej metody kompresji (ALL-INTRA), która działa dla każdej klatki pojedynczo, dzięki czemu zyskujemy lepszą jakość i większą swobodę przy edycji filmu. Natomiast metoda międzyklatkowa (IPB) stosowana w pozostałych trybach, dokonuje kompresji na wielu klatkach jednocześnie. GH4 pozwala nam także nagrywać filmy w zwolnionym i przyspieszonym tempie. Opcja ta dostępna jest jedynie w trybach: AVCHD FHD 30p/25p/24p oraz MP4 (LPCM)/MOV FHD 100Mbps 30p/25p/24p. Opcje dotyczące stopnia spowolnienia/przyspieszenia różnią się w zależności od wybranego trybu, a filmy można maksymalnie spowolnić do 25% i przyspieszyć do 1500%.

W dedykowanym trybie filmowania mamy do dyspozycji tryby PASM, charakteryzujące się analogiczną funkcjonalnością jak podczas fotografowania. Przykładowo, tryb M umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (w zakresie od 200 do 6400 ISO) w trakcie rejestracji. Warto również wspomnieć, że możliwe jest wykonywanie zdjęć podczas nagrywania filmu (maks. 10 szt. w pełnej rozdzielczości, lub maks. 40 szt. w rozmiarze S – tylko w dedykowanym trybie filmowania).

Testowany Panasonic pozwala regulować poziom rejestracji dźwięku stereo, z możliwością automatycznego ograniczania poziomu gdy głośność jest zbyt duża. Osobna opcja pozwala na wyświetlanie skali głośności dla obu kanałów dźwięku. Wbudowany mikrofon został umieszczony na szczycie obudowy wizjera. Do GH4 można także podłączyć zewnętrzny mikrofon (np. stereofoniczny VW-VMS10 lub kierunkowy pistoletowy DMW-MS2). W menu odnajdziemy również czterostopniową redukcję szumu wiatru oraz redukcję odgłosu obiektywu typu Power Zoom podczas zmiany ogniskowej.

Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus, a jeśli chcemy ustawiać ostrość ręcznie, to wystarczy, nawet w trakcie nagrywania, ustawić przełącznik w pozycji MF. Dostępne są także opcje związane z wyglądem obrazu, takie jak: Jasne/Zacienione, i.Dynamika, czy i.Rozdzielczość. Odnaleźć można również funkcję cyfrowego zoomu o wartości 2x lub 4x.

W menu dostępne są także opcje pozwalające na regulację poziomu czerni w 31 stopniowej skali oraz poziomu luminancji w trzech opcjach: 0–255, 16–235 i 16–255. Opcja Skanowanie synchroniczne pozwala natomiast ograniczyć efekt migotania podczas filmowania. Podobnie jak w poprzednim modelu, w GH4 zaimplementowano także obsługę kodów czasowych, które wykorzystywane są do synchronizacji obrazu i dźwięku przy nagrywaniu ujęć z kilku aparatów czy kamer i ułatwiają późniejszy proces edycji na komputerze. Funkcja „Test pasów kolorowych” pozwala natomiast na regulację obrazu na zewnętrznym monitorze (dostępne opcje to: SMPTE, EBU oraz ARIB). Podczas wyświetlania kolorowych pasów emitowany jest także dźwięk kontrolny.

Wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu (opcję tę należy uprzednio aktywować w menu). Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych i obsługiwanych przy pomocy ekranu dotykowego. Dostępne funkcje to:

  • zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu Power Zoom),
  • przysłona,
  • czas naświetlania,
  • kompensacja ekspozycji,
  • czułość ISO,
  • regulacja poziomu nagrywania dźwięku.

Podczas odtwarzania filmów, na dotykowym ekranie dostępne są następujące przyciski: play, pauza i przewijanie przód/tył. Po zatrzymaniu odtwarzania przy użyciu pauzy, mamy możliwość zapisania zdjęcia z wybranej sceny.

Przykładowe filmy

Filmy z numerami 12, 23, 24, 25, 26, 35, 36 i 38 zostały nagrane przy wykorzystaniu obiektywu Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8. Przy pozostałych natomiast użyliśmy Panasonika G VARIO 14-140 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S.
  • format AVCHD
    • film 1 – FHD 1920×1080 pix 50p, 69.7 MB,
    • film 2 – FHD 1920×1080 pix 50p, 71.3 MB (film nagrany o zmierzchu),
    • film 3 – FHD 1920×1080 pix 50i, 40.3 MB,
    • film 4 – FHD 1920×1080 pix 25p, 60.3 MB,
    • film 5 – FHD 1920×1080 pix 25p, 10.1 MB (film przyspieszony 1250%),
    • film 6 – FHD 1920×1080 pix 50p, 53.8 MB (filtr artystyczny Retro),
    • film 7 – FHD 1920×1080 pix 50p, 54.6 MB (filtr artystyczny Monochromatyczny),
    • film 8 – FHD 1920×1080 pix 50p, 52.8 MB (filtr artystyczny Mocny obraz),
  • format MP4
    • film 9 – 4K 3840×2160 pix 25p, 206 MB,
    • film 10 – FHD 1920×1080 pix 50p, 72.2 MB,
    • film 11 – FHD 1920×1080 pix 50p, 75.4 MB (ciągły autofokus),
    • film 12 – FHD 1920×1080 pix 50p, 73.7 MB (ciągły autofokus),
    • film 13 – FHD 1920×1080 pix 25p, 54.6 MB,
    • film 14 – HD 1280×720 pix 25p, 26.1 MB,
  • format MP4 (LPCM)
    • film 15 – 4K 3840×2160 pix 25p, 232 MB,
    • film 16 – 4K 3840×2160 pix 25p, 206 MB (film nagrany o zmierzchu),
    • film 17 – C4K 4096×2160 pix 24p, 207 MB,
    • film 18 – 4K 3840×2160 pix 24p, 210 MB,
    • film 19 – FHD 1920×1080 pix 50p ALL-INTRA (200 Mbps), 435 MB,
    • film 20 – FHD 1920×1080 pix 50p ALL-INTRA (200 Mbps), 382 MB (film nagrany o zmierzchu),
    • film 21 – FHD 1920×1080 pix 50p (100 Mbps), 192 MB,
    • film 22 – FHD 1920×1080 pix 50p (100 Mbps), 208 MB (film nagrany o zmierzchu),
    • film 23 – FHD 1920×1080 pix 50p (50 Mbps), 122 MB,
    • film 24 – FHD 1920×1080 pix 25p ALL-INTRA (200 Mbps), 231 MB,
    • film 25 – FHD 1920×1080 pix 24p ALL-INTRA (200 Mbps), 220 MB,
    • film 26 – FHD 1920×1080 pix 25p (100 Mbps), 241 MB,
    • film 27 – FHD 1920×1080 pix 25p (100 Mbps), 230 MB (film spowolniony 26%),
  • format MOV
    • film 28 – 4K 3840×2160 pix 25p, 219 MB,
    • film 29 – 4K 3840×2160 pix 25p, 200 MB (film nagrany o zmierzchu),
    • film 30 – C4K 4096×2160 pix 24, 218 MB,
    • film 31 – C4K 4096×2160 pix 24, 207 MB (film nagrany o zmierzchu),
    • film 32 – FHD 1920×1080 pix 50p ALL-INTRA (200 Mbps), 385 MB,
    • film 33 – FHD 1920×1080 pix 50p (100 Mbps), 217 MB,
    • film 34 – FHD 1920×1080 pix 50p (100 Mbps), 212 MB,
    • film 35 – FHD 1920×1080 pix 50p (50 Mbps), 122 MB,
    • film 36 – FHD 1920×1080 pix 25p ALL-INTRA (200 Mbps), 211 MB,
    • film 37 – FHD 1920×1080 pix 24p ALL-INTRA (200 Mbps), 156 MB,
    • film 38 – FHD 1920×1080 pix 25p (100 Mbps), 229 MB,
    • film 39 – FHD 1920×1080 pix 25p (100 Mbps), 130 MB (film spowolniony 26%),


Wizjer

OLED-owy wizjer w Panasoniku GH4 charakteryzuje się rozdzielczością 2 359 000 punktów, powiększeniem x1.34 oraz odległością punktu ocznego wynoszącą 21 mm. Wyświetlane jest w nim wszystko to, co na ekranie LCD, a więc posiada 100% krycie. Zaletą tego wizjera jest szeroki zakres regulacji dioptrii wynoszący od −4 do +4, którego dokonujemy przy pomocy pokrętła umieszczonego po prawej stronie celownika. Pod wizjerem znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu, obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w EVF po przyłożeniu aparatu do oka.

Jakość wyświetlanego obrazu w wizjerze jest bardzo dobra. W dobrych warunkach oświetleniowych obraz wyświetlany jest płynnie, aczkolwiek przy szybkim przesuwaniu aparatu daje się zauważyć spadek wyrazistości. Przy korzystaniu z wizjera w słabszym świetle pojawia się niestety smużenie. W skrajnych sytuacjach kiedy światła jest niewiele można zauważyć wyraźny spadek płynności wyświetlanego obrazu.