Panasonic Lumix DMC-GH4 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (16M) | 4608×3456 |
M (8M) | 3264×2448 |
S (4M) | 2336×1752 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (14M) | 4608×3072 |
M (7M) | 3264×2176 |
S (3,5M) | 2336×1560 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (12M) | 4608×2592 |
M (6M) | 3840×2160 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (12M) | 3456×3456 |
M (6M) | 2448×2448 |
S (3M) | 1744×1744 |
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-M1 oraz Samsunga NX30. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Do jakości obrazu na zdjęciach w formacie JPEG z GH4 trudno mieć większe zastrzeżenia. Na niższych ISO oddanie szczegółów jest na dobrym poziomie, a szum uwidacznia się dopiero na najwyższych czułościach. Przy ISO 3200 jest on wciąż niemal niezauważalny, a detale obrazu są całkiem dobrze zachowane. Przy ISO 6400 sytuacja wciąż wygląda dość dobrze i dopiero przy ISO 12800 i 25600 widać zauważalne pogorszenie jakości obrazu.
W porównaniu do zaprezentowanych konkurentów, GH4 trzyma dobry poziom. Niewątpliwie na niższych czułościach wyróżnia się Samsung NX30, z którego zdjęcia, dzięki matrycy o wyższej liczbie pikseli, charakteryzują większą szczegółowością. Zdjęcia z E-M1 natomiast charakteryzują się większym wyostrzaniem. Warto zatem skupić się na wysokich czułościach, gdzie GH4 wydaje wysuwać się na prowadzenie. Przy ISO 6400 na zdjęciach z testowanego Panasonika widać więcej szczegółów niż w przypadku Olympusa, a szum wydaje się nieznacznie niższy niż w NX30. Na wyższych czułościach obraz szybko się pogarsza we wszystkich aparatach, jednak wciąż GH4 wypada korzystnie na tle konkurentów.
Wyostrzanie
W GH4 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.
Panasonic GH4, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest bardzo umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
W testowanym Panasoniku, podobnie jak w poprzednim modelu, na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. W stosunku do poprzednika w GH4 zwiększył się jednak wybór filtrów, a do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
W GH4 poza powiększeniem wyboru filtrów w stosunku do modelu GH3, rozszerzono również zakres dostępnych ustawień. Choć czułość nadal sterowana jest tylko automatycznie przez aparat, użytkownik ma możliwość zmiany parametrów ekspozycji analogicznie do tego, jak ma to miejsce w trybie P. Domyślnie funkcjonalność ta jest nieaktywna i należy wcisnąć przycisk Fn4, aby ją aktywować.
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.
Modyfikacja zakresu tonalnego
W Panasoniku GH4 odnajdziemy trzy funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu.
Jasne / Zaciemnione
Funkcja ta umożliwia modyfikowanie jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Ustawienia obu parametrów zawierają się w skali od −5 do +5 z krokiem jednostkowym.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na różnych ustawieniach.
Zdjęcie standardowe |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne −3, ciemne +3) |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne −5, ciemne +5) |
|
Zdjęcie standardowe |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne +3, ciemne −3) |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne +5, ciemne −5) |
|
Inteligentna dynamika
Funkcja Inteligentnej dynamiki działa na pojedynczym zdjęciu i polega na programowym „wyciąganiu” informacji z ciemnych partii obrazu. Do dyspozycji mamy trzy stopnie intensywności tego procesu oraz ustawienie automatyczne. W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z dostępnymi ustawieniami.
Zdjęcie standardowe |
|
Inteligentna dynamika (poziom niski) |
|
Inteligentna dynamika (poziom normalny) |
|
Inteligentna dynamika (poziom wysoki) |
|
Inteligentna dynamika (auto) |
|
HDR
Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Można się również zdać w tej kwestii na oprogramowanie aparatu i wybrać ustawienie auto. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR, przy poszczególnych ustawieniach.
Zdjęcie standardowe |
|
HDR ±1 EV |
|
HDR ±2 EV |
|
HDR ±3 EV |
|
HDR Auto |
|