Sony Alpha SLT-A77 II - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 6000×4000 (3:2) oraz 6000×3376 (16:9),
- M – 4240×2832 (3:2) oraz 4240×2400 (16:9),
- S – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona D7100 i Pentaksa K-3. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Nikon i Pentax nie stosują w swoich lustrzankach wyostrzania (przy minimalnym poziomie tego parametru) stąd zdjęcia z tych aparatów sprawiają wrażenie miękkich, gdy porównamy je do wycinków z Sony. Na niskich czułościach nowa Alpha generuje obraz wysokiej jakości o świetnym odwzorowaniu detali. Taka sytuacja utrzymuje się mniej więcej do ISO 1600. Powyżej tej wartości obserwujemy sukcesywny wzrost poziomu szumu a także skutków jego usuwania. Na najwyższych ISO, A77 II radzi sobie słabiej niż D7100, choć jakość obrazu jest generalnie słaba w przypadku wszystkich trzech porównywanych aparatów.
A jak wypada A77 II w porównaniu do poprzednika? Na JPEG-ach trudno ocenić poziom szumu ze względu na wyraźny proces jego redukcji. Widać natomiast, że zastosowano nowy, mniej „agresywny” algorytm odszumiania i zdjęcia z nowego modelu prezentują się nieco lepiej. Z kolei na bazowej czułości w oczy rzuca się bardzo niewielkie wyostrzanie zastosowane w starej A77.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3. Naszym zdaniem najniższy stopień uwydatnienia obrazu oferuje optymalnie wyostrzone zdjęcia. Maksymalną wartością, z której można zaakceptować jest „0”.
Sony Alpha A77 II, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Zdjęcia panoramiczne
A77 II posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół (w menu lub za pomocą przedniego kółka sterującego). Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- rozmiar standardowy:
- pozioma – 8192×1856 pikseli,
- pionowa – 3872×2160 pikseli,
- rozmiar szeroki:
- pozioma – 12416×1856 pikseli,
- pionowa – 5536×2160 pikseli.
Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.
HDR i DRO
Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A77 II dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.
HDR/DRO off | |||
DRO Auto | |||
DRO Lvl 1 | |||
DRO Lvl 3 | |||
DRO Lvl 5 | |||
HDR Auto | |||
HDR 1.0 EV | |||
HDR 3.0 EV | |||
HDR 6.0 EV | |||
Efekty wizualne
Warto również wspomnieć o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu, a do wyboru mamy następujące możliwości:
- Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
- Kolor pop,
- Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- High-key miękki,
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury,
- Akwarela,
- Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.