Sony A5000 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500K do 9900K z krokiem 100K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.61 | 109.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.14 | 110.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.52 | 109.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.17 | 108.3 |
3000K | Auto | 17.6 | 123.8 |
3000K | Żarówki | 9.84 | 111.7 |
3000K | 3000K | 7.67 | 109.2 |
5500K | Auto | 4.98 | 112.3 |
5500K | 5500K | 8.34 | 114.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.11 | 93.43 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.27 | 93.37 |
Automatyczny balans bieli zapewnia dobre odwzorowanie kolorów w większości testowanych sytuacji. Jedynie w świetle żarowym mamy do czynienia z silnie ciepłym zabarwieniem oraz wysokim nasyceniem. Samodzielne ustawienie temperatury barwowej lub skorzystanie z wzorca „światło żarowe”, pozwoli uzyskać właściwą kolorystykę. Generalnie najlepsze rezultaty uzyskamy w świetle naturalnym oraz błyskowym. Oświetlenie fleszem daje jednak niższe od wzorcowego nasycenie, przeciwnie niż w pozostałych przypadkach.