Sony A5000 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 5456×3632 (3:2) oraz 5456×3064 (16:9),
- M – 3872×2576 (3:2) oraz 3872×2176 (16:9),
- S – 2736×1824 (3:2) oraz 2736×1536 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanym aparacie opcje te odnajdziemy w menu aparatu (kategoria Jasność/Kolor), pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z sześciu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Czerń i biel oraz Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
W Sony A5000 do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 100 do 16000 z krokiem 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Canon EOS M oraz Panasonic GF6. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Spośród aparatów wybranych do powyższego zestawienia, A5000 ma matrycę o najwyższej rozdzielczości, a JPEG-i z niego są najsilniej wyostrzane. Z tego względu nietrudno odnieść wrażenie, że przewaga bezlusterkowca Sony w kwestii szczegółowości zdjęć na niskich czułościach jest w zasadzie bezdyskusyjna. Do ISO 1600 uzyskamy dobrą jakość obrazu, nieco lepszą niż u konkurentów. Stosowanie wyższych wartości okupione jest utratą wielu detali, spowodowaną odszumianiem. Zdecydowanie nie polecamy używać dwóch najwyższych czułości, bowiem zdjęcia wykonane przy ich użyciu prezentują się bardzo słabo. W EOS-ie M i GF6 sytuacja nie przedstawia się jednak lepiej.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3.
Sony A5000, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Jak udowodniliśmy w rozdziale czwartym, nawet przy ustawieniu −3 wyostrzanie jest wyraźne. Nie polecamy korzystać z wyższego ustawienia niż 0, gdyż zdjęcia wyglądają wówczas na przeostrzone. Przy maksymalnym uwydatnieniu obrazu obserwujemy wprawdzie białe obwódki wokół kontrastowych elementów (tzw. efekt halo), aczkolwiek nie są one przesadnie intensywne.
HDR i DRO
Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A5000 dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.
HDR/DRO off | |||
DRO Auto | |||
DRO Lvl 1 | |||
DRO Lvl 3 | |||
DRO Lvl 5 | |||
HDR Auto | |||
HDR 1.0 EV | |||
HDR 3.0 EV | |||
HDR 6.0 EV | |||
Tryb panoram
Kolejną ciekawą funkcją dotyczącą JPEG-ów, a znaną z wcześniejszych modeli lustrzanek i bezlusterkowców Sony, jest rejestrowanie panoram. Pozwala ona w łatwy i szybki sposób tworzyć zdjęcia panoramiczne, bowiem większość procesu jest zautomatyzowana. Wystarczy tylko wcisnąć spust migawki i jednostajnie przesuwać aparat trzymając go pionowo lub poziomo. Migawka w trakcie wykonywania panoramy jest cyklicznie wyzwalana, a po zakończeniu całej operacji aparat przetwarza wykonane zdjęcia i tworzy obraz w formacie panoramicznym.
Wykonując panoramy możemy wybrać zarówno kierunek jej wykonywania jak i orientację (lewo-prawo, góra-dół). W efekcie do dyspozycji mamy następujące rozmiary obrazów wynikowych:
- rozmiar standardowy:
- 8192×1856 pix w poziomie,
- 3872×2160 pix w pionie,
- rozmiar szeroki:
- 12416×1856 pix w poziomie,
- 5536×2160 pix w pionie.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
|
|
|
|
|
|
|
|
Efekt wizualny
Poza narzędziem „Strefa twórcza” wygląd zapisywanych JEPG-ów możemy modyfikować korzystając z funkcji „Efekt wizualny”, którą odnajdziemy w menu Jasność/Kolor. Oferuje ona następujące ustawienia:
- Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
- Kolor pop,
- Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- High-key miękki,
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury,
- Akwarela,
- Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).
Efekt działania poszczególnych ustawień przedstawiamy poniżej.