Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7S - test aparatu

30 września 2014
Maciej Latałło Komentarze: 278

3. Użytkowanie i ergonomia

Sony A7S - Użytkowanie i ergonomia

Ergonomia bezlusterkowca A7S nie różni się naturalnie od poprzednich modeli tej serii. Testowany aparat jest stosunkowo nieduży, ale dzięki wygodnej i dobrze wyprofilowanej rękojeści oferuje całkiem wysoki komfort trzymania. W trakcie testu mieliśmy do dyspozycji dwa obiektywy: Sony Zeiss FE 35 mm f/2.8 oraz Sony FE 28–70 mm f/3.5–5.6 OSS, których użytkowanie z A7S nie przysparza żadnych problemów w kwestii wygody. Sytuacja może jednak się pogorszyć po podpięciu cięższych instrumentów optycznych, np. teleobiektywów. Jak wspominaliśmy w poprzednim rozdziale, producent ma w swojej ofercie uchwyt pionowy, oznaczony symbolem VG-C1EM. Oprócz powiększonego uchwytu, zyskujemy także zdublowane elementy sterujące (kółka nastawcze, przycisk AE-L, C1 i oczywiście spust migawki).

Trzeba przyznać, że Sony A7S jest konfigurowalny w naprawdę szerokim zakresie. Mamy możliwość zaprogramowania funkcji dziewięciu klawiszy, a lista dostępnych opcji obejmuje aż 54 pozycje. Warto także wspomnieć o menu funkcyjnym, którego zawartość możemy określić sami, wykorzystując do tego 12 slotów.


----- R E K L A M A -----

Spory wizjer elektroniczny zapewnia podgląd obrazu o wysokiej jakości, a uchylny wyświetlacz pozwala na wygodne kadrowanie z wykorzystaniem ptasiej i żabiej perspektywy. Podsumowując, naszym zdaniem funkcjonalność A7S należy do wysokich. Większość rozwiązać dotyczących ergonomii zostało zaprojektowanych w sposób przemyślany, co przekłada się na dużą przyjemność z użytkowania tego aparatu.

W modelu A7 zadebiutowała funkcja elektronicznej kurtyny migawki, znajdziemy ją także w A7S. Nowością w testowanym modelu jest z kolei tryb cichych zdjęć, pozwalający na zupełnie bezgłośne fotografowanie. Co ciekawe, nie posiada on ograniczeń czasu naświetlania (oprócz czasu B), nie możemy natomiast korzystać z czułości ISO 50. Nie użyjemy także profili obrazu, efektów wizualnych, czy redukcji szumów.


Obiektywy

Na chwilę obecną oferta obiektywów FE firmy Sony jest dość uboga. Na rynku bowiem dostępnych jest zaledwie 6 modeli, a są to:

  • Sony Zeiss Vario-Tessar T* FE 24–70 mm f/4 ZA OSS,
  • Sony Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA,
  • Sony FE 28–70 mm f/3.5–5.6 OSS,
  • Sony FE PZ 28–135 mm f/4 G OSS,
  • Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm f/2.8 ZA,
  • Sony FE 70–200 mm f/4 G OSS.
Można się jednak zaopatrzyć w przejściówkę LEA4 (wyposażoną w półprzepuszczalne lustro), która pozwala podpiąć wszystkie obiektywy z mocowaniem A (również te wyprodukowane wcześniej przez Konica-Minolta). Oczywiście, nie ma przeszkód żeby podłączyć obiektywy Sony E, należy jednak pamiętać, że nie kryją one pełnej klatki.

Warto również wspomnieć o producentach niezależnych. Firma Samyang oferuje 5 modeli obiektywów z mocowaniem E, które są przeznaczone na matryce klasy 35 mm:

  • 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC,
  • 24 mm f/1.4 ED AS IF UMC,
  • T-S 24 mm f/3.5 ED AS UMC,
  • 35 mm f/1.4 AS UMC,
  • 85 mm f/1.4 AS IF UMC.
Poza Samyangiem, pasujące instrumenty optyczne znajdziemy także w ofercie firmy SLR Magic, Mitakon oraz Zeiss (niedawno zaprezentowano modele Loxia 35 mm f/2 oraz 50 mm f/2.)


Szybkość

Aparat jest gotowy do pracy po niecałych 2 sekundach od przekręcenia włącznika w pozycję ON. Większość czynności dokonywanych podczas obsługi (zmiany ustawień, poruszanie się po menu, przeglądanie zdjęć) odbywa się bez zwłok czasowych. Formatowanie karty pamięci, składanie fotografii HDR czy panoramy zabierają kilka sekund.


Zdjęcia seryjne

A7S posiada dwa tryby wykonywania zdjęć seryjnych: standardowy (2.5 kl/s) i z priorytetem szybkości (5 kl/s). W każdym z nich fotografie rejestrowane są w pełnej rozdzielczości. W trybie ciągłym autofokusa (AF-C, tylko przy szybkości 2.5 kl/s) parametry ekspozycji dobierane są do każdego zdjęcia, a w trybie pojedynczym (AF-S) tylko raz – dla pierwszej klatki.

Do testów trybu seryjnego używaliśmy karty SanDisk Extreme Pro UHS-1 8 GB, dziesiątej klasy szybkości. Zgodnie z naszą procedurą czułość ustawiliśmy na ISO 1600, a czas migawki na 1/1000 sekundy. Pliki RAW zajmowały średnio 12.6 MB, natomiast JPEG-i – 12.9 MB. W trakcie 30-sekundowego testu trybu szybkiego aparat zarejestrował następującą liczbę zdjęć:

  • 96 zdjęć JPEG (3.2 kl/s),
  • 99 zdjęć RAW (3.3 kl/s).
Spójrzmy jeszcze na rozkłady czasowe wykonania kolejnych zdjęć, przedstawione na wykresach poniżej.

Sony A7S - Użytkowanie i ergonomia

Sony A7S - Użytkowanie i ergonomia

Podobnie jak w teście A7R, w 30-sekundowej serii aparat zarejestrował więcej plików RAW niż JPEG. Dla pewności test powtórzyliśmy, ale rezultaty były takie same. Tym razem jednak warto zauważyć, że rozmiary RAW-ów są mniejsze niż JPEG-ów zapisanych w najwyższej jakości.

Maksymalna szybkość zapisu utrzymuje się dość długo, bowiem przez ok. 12 sekund możemy fotografować w tempie 5 kl/s. W przypadku RAW-ów bufor zapełnia się po niecałych 8 sekundach. Potem rejestracja odbywa się ze średnią szybkością wynoszącą 2.8 kl/s i 3 kl/s. Zapis wszystkich zdjęć na kartę po zakończeniu fotografowania trwał ok. 22 sekundy przy wyborze formatu JPEG oraz 10 sekund dla RAW-ów. W tym czasie nie można wejść do głównego menu, ani do trybu przeglądania zdjęć. Można natomiast korzystać z menu funkcyjnego, czy opcji dostępnych pod przyciskami.

Wprawdzie osiągi trybu seryjnego są lepsze niż np. w A7, spodziewaliśmy się jednak większej różnicy na korzyść A7S.


Stabilizacja obrazu

W Sony A7S, podobnie jak w NEX-ach i aparatach linii Axxxx, nie odnajdziemy wbudowanej stabilizacji obrazu. Aby skorzystać z tego udogodnienia, należy zaopatrzyć się w odpowiedni obiektyw. Aktualnie w ofercie firmy Sony znajdziemy trzy modele FE, które wyposażono w optyczną stabilizację obrazu.


Czyszczenie matrycy

Przed zabrudzeniami matrycę chroni elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny. W razie dodatkowej potrzeby, proces czyszczenia można przeprowadzić samodzielnie np. za pomocą gruszki fotograficznej. Podczas testowania aparatu, mimo aktywnego czyszczenia matrycy przy wyłączaniu aparatu, na matrycy zgromadziło się kilka drobin kurzu. Można zatem uznać, że mechanizm czyszczenia nie jest skuteczny w 100%.


Moduł Wi-Fi

Omawiany aparat został wyposażony w moduł Wi-Fi i umożliwia obsługę NFC (ang. Near Field Communication). Dzięki Wi-Fi możemy między innymi z poziomu smartfona czy tabletu zdalnie wyzwalać migawkę oraz przeglądać wykonane zdjęcia. Istnieje także możliwość przesyłania zdjęć na urządzenie mobilne oraz udostępniania ich w serwisach społecznościowych. Bezprzewodowo można również połączyć aparat z komputerem lub odpowiednim telewizorem.

Sony A7S umożliwia także ściąganie na aparat aplikacji rozszerzających jego funkcjonalność. Serwis PlayMemories Camera Apps oferuje szereg darmowych i płatnych aplikacji, takich jak dodatkowe filtry, efekty zdjęciowe, czy narzędzia (szczegóły można znaleźć na tej stronie).

W A7S znajdziemy preinstalowaną aplikację „Wbudowany inteligentny pilot”. Służy ona do zdalnego wykonywania zdjęć aparatem przy pomocy smartfona. Nawiązanie połączenia z telefonem trwa dość długo: 15–20 sekund, poza tym aplikacja działa bardzo ociężale i powoli reaguje na zmiany ustawień. Z poziomu urządzenia mobilnego mamy możliwość regulacji parametrów ekspozycji (czasu otwarcia migawki, wartości przysłony, czułości ISO, kompensacji ekspozycji – w zależności od trybu fotografowania), balansu bieli, a także dotykowego wyboru punktu autofokusa. Zdjęcia przesłane z aparatu na smartfon mogą mieć rozdzielczość oryginalną, lub niższą (2 megapiksele lub VGA).


Lampa błyskowa

A7S nie posiada wbudowanej lampy błyskowej. Zewnętrzną lampę błyskową podłączamy do stopki Multi Interface. W przypadku lamp ze stopką typu „minoltowskiego” należy użyć odpowiedniego adaptera. Najkrótszy czas synchronizacji to 1/250 s, a korektę błysku ustawiamy w zakresie ±3 EV (ze skokiem 1/3 lub 1/2 EV). Lampa może pracować w następujących trybach:

  • błysk automatyczny,
  • błysk wypełniający,
  • redukcja efektu czerwonych oczu,
  • synchronizacja z długimi czasami ekspozycji,
  • funkcja synchronizacji z krótkimi czasami naświetlania (z lampami HVL-F60M, HVL-F58AM i HVL-F43AM),
  • synchronizacja z tylną kurtyną migawki,
  • kontroler bezprzewodowy (z lampami HVL-F60M, HVL-F58AM, HVL-F43AM i HVL-F20AM).


Autofokus

W Sony A7S zastosowano analogiczny moduł autofokusa jak w A7R – jest on oparty na detekcji kontrastu i wykorzystuje 25 pól. Zakres jego czułości zawiera się w szerokim przedziale od −4 do 20 EV (przy odpowiedniku ISO 100 i obiektywu f/2). Wspomaganie autofokusu umożliwia wbudowana dioda świecąca, której zasięg wynosi do 3 metrów. Czujnik znajdujący się przy wizjerze powoduje, że autofokus może automatycznie ustawiać ostrość po przyłożeniu oka do wizjera (w zależności od podpiętego obiektywu).

W menu (głównym i Fn) możemy ustawić jeden z trzech trybów pracy autofokusa:

  • AF-S – pojedynczy,
  • AF-C – ciągły,
  • DMF – pojedynczym z korekcją ręczną.

Również w menu funkcyjnym znajdziemy opcje dotyczące wyboru punktu AF. Wybierać możemy spośród następujących opcji:
  • Szeroki – aparat sam wybiera, gdzie ustawi ostrość,
  • Strefa – po ręcznym wyborze jednej z 9 stref, aparat automatycznie ustawia ostrość w obrębie wybranej strefy,
  • Punktowy – użycie tylko centralnego punktu AF,
  • Elastyczny (S, M, L) – możliwość ręcznego wyboru punktu spośród wszystkich dostępnych oraz rozmiaru pola AF (S, M, L).

A7S umożliwia wykrywanie twarzy i uśmiechu (z automatycznym wyzwalaniem migawki) oraz funkcję śledzenia obiektu. Czułość detekcji uśmiechu jest regulowana w 3 krokach. Wykryte twarze mogą być automatycznie rejestrowane w pamięci aparatu, dzięki czemu będą miały priorytet przy wyborze ostrości i ustawianiu ekspozycji. W menu można znaleźć funkcję mikroregulacji autofokusu użyteczną w przypadku pojawiania się zjawiska back- lub frontfokusu, jednak znajduje ona zastosowanie jedynie po podpięciu obiektywów przez adapter LAEA4.

W trybie MF do ręcznego ustawiania ostrości wykorzystujemy pierścień na obiektywie. Jego poruszenie powodować może automatyczne powiększenie obrazu na wyświetlaczu (4.2- lub 8.3-krotnie – za zmianę powiększenia odpowiada klawisz OK). Funkcję tę oczywiście można wyłączyć odpowiednią opcją w menu. W przypadku ręcznego ustawiania ostrości, na przykład w trakcie filmowania, warto korzystać z funkcji focus-peaking. Dzięki niej na zdjęciu zaznaczany jest obszar o największym kontraście, czyli tam gdzie ostrość jest najlepsza. Funkcja ma trzy stopnie czułości i pozwala wybrać kolor zaznaczenia spośród czerwonego, żółtego i białego. Warto również wspomnieć, że działa ona zarówno w widoku pełnoekranowym, jak i podczas powiększenia.

Automatyczne ustawianie ostrości w dobrym oświetleniu działa dość szybko i nie daje powodów do narzekań. Producent chwali się autofokusem działającym w świetle −4 EV, jednak nasze wrażenia odnośnie jego działania w ciemnym otoczeniu są niezbyt pozytywne. Czas ogniskowania wydłuża się znacząco, ponadto zwiększa się liczba pomyłek systemu AF. Generalnie jednak w typowych warunkach sprawność autofokusa nie daje większych powodów do narzekań.

Skuteczność systemu AF oceniamy wykonując standardową w naszych testach serię 40 zdjęć. Na zastosowanym obiektywie, którym w tym przypadku był Sony Zeiss FE 35 mm f/2.8, ustawiamy przysłonę f/2.8 i fotografujemy tablicę rozdzielczości, każdorazowo przeogniskowując obiektyw. Wyniki przedstawiamy w postaci histogramu, który prezentuje procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 w serii.

Sony A7S - Użytkowanie i ergonomia

W świetle 5500 K, autofocus wypadł po prostu wyśmienicie, bowiem żadne z trafień nie przekracza 3% odchyłki. Brawo!

Sprawdziliśmy także, jak testowany aparat poradził sobie w świetle żarowym.

Sony A7S - Użytkowanie i ergonomia

Wprawdzie przy świetle żarowym testowany zestaw poradził sobie nieco gorzej, praktycznie jednak nie powinniśmy mieć powodów do narzekań. W zasadzie tylko jedno trafienie można zakwalifikować do pomyłek (odchyłka bliska 22%).


Pomiar światła

Aparat dobiera wartości ekspozycji, korzystając z pomiarów:

  • wielopunktowego,
  • centralnie ważonego,
  • punktowego (centrum kadru).

Domyślnie w trybie podglądu na żywo A7S umożliwia wizualizowanie wpływu parametrów ekspozycji, czyli pokazywanie, jak będzie wyglądało finalne zdjęcie. Można też wybrać tryb, w którym aparat będzie zawsze pokazywał na ekranie LCD obraz w taki sposób, by był najlepiej widoczny. To ustawienie jest bardzo pomocne przy pracy w studiu z oświetleniem błyskowym.

Brakuje niestety możliwości powiązania pomiaru ekspozycji z wybranym punktem autofokusu.

Kompensacji ekspozycji można dokonywać za pomocą pokrętła na górnym panelu w przedziale od −3 do +3 EV ze skokiem 1/3 EV lub w menu (gdy pokrętło jest w pozycji „zero”) w zakresie od −5 do +5 EV ze skokiem 1/2 lub 1/3 EV. Bracketing pozwala na wykonanie trzech zdjęć zdjęć z krokami: 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 lub 3 EV, albo pięciu z krokami 1/3, 1/2, 2/3 EV.

Odnośnie pracy światłomierza mamy jedną uwagę. W stabilnych warunkach oświetleniowych (studyjnych, przy świetle ciągłym) jego wskazania potrafiły się zmieniać losowo o 1/3 EV. Poza tym, do jego skuteczności nie mamy zastrzeżeń.