Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony A7S - test aparatu

30 września 2014
Maciej Latałło Komentarze: 275

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A7S umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9. W trybie pełnoklatkowym do wyboru mamy następujące wartości rozdzielczości:
  • L – 4240×2832 (3:2) oraz 4240×2384 (16:9),
  • M – 2768×1848 (3:2) oraz 2768×1560 (16:9),
  • S – 2128×1416 (3:2) oraz 2128×1200 (16:9).
Po aktywowaniu funkcji kadrowania APS-C, dostępne są następujące rozdzielczości:
  • L – 2768×1848 (3:2) oraz 2768×1560 (16:9),
  • M – 2128×1416 (3:2) oraz 2128×1200 (16:9),
  • S – 1376×920 (3:2) oraz 1376×776 (16:9).

Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.



----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona 5D MkIII i Nikona Df. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Sony A7S - Jakość obrazu JPEG

Pod względem odwzorowania detali, bezlusterkowcowi Sony ciężko jest konkurować z innymi współczesnymi aparatami. 12-megapikselowa matryca A7S nie zapewni oczywiście tak wysokiego poziomu szczegółowości jak sensory 16- czy 24-megapikselowe. Warto zatem porównać osiągi tego modelu z ostatnią 12-megapikselową, pełnoklatkową lustrzanką, jaka została zaprezentowana na rynku – Nikonem D3s. JPEG-i z aparatu Sony prezentują się naszym zdaniem lepiej, choć w sporej mierze przyczynia się do tego wyostrzanie.

Gdy jednak spojrzymy na poziom szumu, okazuje się, że A7S prezentuje się lepiej niż konkurencja – także model D3s. Nawet przy czułości ISO 12800 zakłócenia nie degradują zbyt mocno obrazu, przez co jego jakość jest w pełni akceptowalna. W zasadzie dopiero przy ISO 51200 możemy mówić wyraźnym spadku jakości zdjęć.


Wyostrzanie

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3. Najniższy stopień uwydatnienia obrazu oferuje dość silnie wyostrzone zdjęcia, dlatego można się spokojnie ograniczyć do używania na co dzień. Zdecydowanie odradzamy natomiast stosować najwyższy parametr – zdjęcia nie prezentują się wówczas korzystnie.

Sony Alpha A7S, ISO 100
wyostrzenie −3
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +3
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG Sony A7S - Jakość obrazu JPEG

Profile obrazu

Nowością w A7S są profile obrazu. Można je zastosować zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Do dyspozycji użytkownika pozostaje szereg ustawień, które wymieniamy poniżej:

  • poziom czerni – ustawianie poziomu czerni (od −15 do +15),
  • gamma – wybór krzywej gamma:
    • movie – standardowa krzywa gamma w przypadku filmów,
    • still – standardowa krzywa gamma w przypadku zdjęć,
    • Cine 1 – zmiękczanie kontrastu ciemnych fragmentów i wzmacnianie gradacji jasnych fragmentów obrazu w celu uzyskania filmu o odprężającej kolorystyce (odpowiednik HG4609G33),
    • Cine 2 – podobna do opcji Cine 1, ale zoptymalizowana do edycji do 100% sygnału wideo (odpowiednik HG4600G30),
    • Cine 3 – zwiększenie kontrastu światłocienia w większym stopniu niż w przypadku opcji Cine 1 i Cine 2 oraz wzmocnienie gradacji czerni,
    • Cine 4 – zwiększenie kontrastu ciemnych fragmentów w większym stopniu niż w przypadku opcji Cine 3. Kontrast ciemnych fragmentów jest niższy, a kontrast jasnych fragmentów – wyższy niż w przypadku opcji movie,
    • ITU709,
    • ITU709 (800%) – krzywa gamma do sprawdzania ujęć przy założeniu rejestrowania obrazów z użyciem opcji S-Log2,
    • S-Log2 – przeznaczona do późniejszej obróbki obrazu,
  • gamma czerni – zakres (szeroki, średni, wąski) oraz poziom (od −7 do +7),
  • białe plamy – automatyczne, ręczne,
  • tryb koloru – movie, still, cinema, pro, matryca ITU709, czerń i biel, s-gamut,
  • nasycenie – od −32 do +32,
  • faza koloru −7 do +7,
  • głębia koloru −7 do +7 dla każdego kanału osobno: R, G, B, C, M, Y,
  • szczegóły – poziom (od −7 do +7) oraz dodatkowe parametry (balans V/H, balans B/W, limit, crispening, poziom jasnych szczegółów.
W menu aparatu znajdziemy siedem gotowych profili (PP01–PP07), które możemy modyfikować w zakresie wymienionych wyżej parametrów. Istnieją jednak ograniczenia, związane np. z ustawieniem minimalnej czułości przy wyborze danej gammy (szczegółowe informacje można znaleźć na tej stronie). Aparat pozwala także kopiować wybrany zestaw ustawień do innego profilu.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia kontrastowej sceny, demonstrujące wszystkie ustawienia krzywej gamma oraz trybów koloru (analogiczne przykłady klipów filmowych zamieściliśmy w rozdziale drugim). Pozostałe parametry pozostały domyślne dla profilu PP01.

Gamma – movie
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – still
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 1
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 2
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 3
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 4
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – ITU709
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – ITU709 (800%)
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Gamma – S-Log2
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG

Tryb koloru – movie
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – still
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – cinema
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – pro
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – matryca ITU709
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – czerń i biel
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – S-gamut
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG


Zdjęcia panoramiczne

A7S posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół (w menu lub za pomocą przedniego kółka sterującego). Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • rozmiar standardowy:
    • pozioma – 8192×1856 pikseli,
    • pionowa – 3872×2160 pikseli,
  • rozmiar szeroki:
    • pozioma – 12416×1856 pikseli,
    • pionowa – 5536×2160 pikseli.

Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.

Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG


HDR i DRO

Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7S dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.

HDR/DRO off
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
DRO Auto
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 1
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 3
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 5
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
HDR 1.0 EV
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
HDR 3.0 EV
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
HDR 6.0 EV
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG


Efekty wizualne

Warto również wspomnieć o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
  • Zdjęcie retro,
  • High-key miękki,
  • Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Czarno-białe o bogatej gradacji,
  • Efekt miniatury,
  • Akwarela,
  • Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez efektu
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Normalny
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: kolorowa
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: czarno-biała
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Retro
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
High-key: Miękki
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: czerwony
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: zielony
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: niebieski
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: żółty
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały – duży kontrast
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość: intensywność średnia
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR: intensywność średnia
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe o bogatej gradacji
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Akwarela
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG
Ilustracja: intensywność średnia
Sony A7S - Jakość obrazu JPEG