Nikon D810 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000K):
- Normalny,
- Zachowanie ciepłej barwy światła,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (8000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200K),
- Lampy sodowe (2700K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000K),
- Białe jarzeniowe (3700K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000K),
- Dzienne jarzeniowe (6500K),
- Lampy rtęciowe (7200K),
- Światło lampy błyskowej (5400K),
- Skala temperaturowa (2500–10000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki dedykowanemu przyciskowi. Nawet ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.31 | 102.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.48 | 103.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.54 | 100.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.54 | 99.81 |
3000K | Auto1 | 22.3 | 122.9 |
3000K | Auto2 | 22.2 | 123.2 |
3000K | Żarówki | 6.24 | 91.66 |
3000K | 3000K | 6.39 | 92.86 |
5500K | Auto | 5.99 | 108.3 |
5500K | 5260K | 11.3 | 114.7 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.66 | 90.07 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.86 | 89.55 |
W świetle naturalnym odwzorowanie kolorów nie daje praktycznie żadnych powodów do narzekań. Tak samo automatyka, jak i nastawy dedykowane zapewniają prawidłowe wyniki. Niskie błędy kolorów zaobserwowaliśmy także przy błysku flesza, aczkolwiek nieco zaniżone jest wówczas nasycenie. Pewne problemy pojawiają się tradycyjnie w świetle żarowym przy wykorzystaniu automatyki (wzorzec oraz samodzielne ustawienie temperatury barwowej dają dobre wyniki). D810 posiada wprawdzie dwie opcje pracy automatyki: normalna i zachowanie ciepłej barwy światła, jednak w naszym teście nie uwidoczniły się pomiędzy nimi żadne istotne różnice. Przy normalnych zdjęciach, daje się niekiedy zauważyć różnicę pomiędzy kolorystyką zdjęć wykonanych przy obu tych ustawieniach. Spójrzmy na poniższe przykłady.
Automatyczny balans bieli: Normalny |
|
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła |
|
Jak widać na podstawie zamieszczonych zdjęć, na górnym uzyskaliśmy całkiem naturalną kolorystykę sceny, z kolei na dolnym – zgodną z zastosowanym ustawieniem. Gdy jednak zmienimy otoczenie fotografowanego obiektu, a w tle zaczyna dominować biel, sytuacja zmienia się diametralnie. Spójrzmy na kolejny przykład.
Automatyczny balans bieli: Normalny |
|
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła |
|
Po zamianie czarnego tła na białe, kolorystyka obu zdjęć jest bliźniaczo podobna, pomimo zastosowania dwóch różnych ustawień automatyki balansu bieli.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.