Nikon 1 V3 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Do jakości wykonania Nikona 1 V3 nie mamy większych zastrzeżeń. Jego obudowa jest w dużej części metalowa, a poszczególne jej elementy zostały dobrze do siebie dopasowane. Cała konstrukcja zachowuje sztywność, a aparat sprawia wrażenie solidnego i wytrzymałego sprzętu. Nie możemy również narzekać na klapki zabezpieczające komorę baterii oraz kieszeń karty pamięci i gniazda. Obie otwierają się i zamykają bez najmniejszych problemów. Warto jednak wspomnieć, że konstruktorzy V3 nie przewidzieli uszczelnień chroniących go przed wpływem niekorzystnych warunków zewnętrznych. Tych nie zastosowano nawet w tak newralgicznych miejscach jak wspomniane przed chwilą klapki.
Zasilanie i gniazda
Nikon 1 V3 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym EN-EL20a o pojemności 1110 mAh i napięciu 7.2 V. Specyfikacja aparatu nie precyzuje jego wydajności, jednak podczas testu byliśmy w stanie wykonać około 430 zdjęć na w pełni naładowanym akumulatorze. Czas ładowania za pomocą dedykowanej ładowarki MH-29 wynosi około 3 godzin. Do stałego zasilania aparatu przewidziano opcjonalny zasilacz EH-5b w połączeniu ze złączem zasilania EP-5C.
W Nikonie 1 V3 zmieniono w stosunku do poprzednika rodzaj obsługiwanych kart. Zrezygnowano z typowych kart typu SD i zdecydowano na się na karty microSD (w tym microSDHC oraz microSDXC). Kieszeń na kartę pamięci znajduje się na prawej ściance aparatu, pod plastikową klapką, która jednocześnie zabezpiecza gniazda.
Jeśli chodzi o gniazda natomiast, to w testowanym aparacie znajdziemy następujące elementy:
- złącze HDMI mini typu D,
- uniwersalne złącze Hi-Speed USB,
- wejście mikrofonu stereo, typ minijack (35 mm).
Dodatkowo na górze aparatu odnajdziemy wielofunkcyjne złącze akcesoriów, które przypomina nieco gorącą stopkę. Poza dedykowanymi zewnętrznymi lampami błyskowymi, w tym miejscu może być podłączony opcjonalny wizjer elektroniczny DF-N1000 oraz odbiornik GPS GP-N100.
Warto jeszcze dodać, że Nikona 1 V3 można wyzwalać zdalnie za pomocą opcjonalnego pilota ML-L3.
Przyciski
Ze względu na wyraźną zmianę kształtu korpusu w V3 w stosunku do jego poprzednika, częściowemu przeorganizowaniu uległy również elementy sterujące. Warto także dodać, że nowemu modelowi przybyło nieco elementów sterujących.
Na górnej ściance, po prawej stronie gniazda akcesoriów znajduje się standardowe pokrętło trybów pracy aparatu, obejmujące następujące pozycje:
- Tryb automatyczny,
- P – automatyka programowa,
- S – preselekcja czasu naświetlania,
- A – preselekcja przysłony,
- M – tryb manualny,
- tryb uchwycenia najlepszego momentu,
- tryb ruchomego zdjęcia,
- tryb zaawansowanego filmowania,
- tryb kreatywny.
Po lewej stronie wyświetlacza LCD znajduje się kolumna czterech przycisków. Zaczynając od góry mamy: przycisk trybu odtwarzania, MENU, DISP (służący do zmiany wyświetlanych na ekranie informacji) oraz przycisk usuwania zdjęć. W prawym górnym narożniku znajdziemy pokrętło sterowania, wykorzystywane między innymi do regulowania parametrów ekspozycji, dokonywania ustawień, przybliżania kadru w trybie MF, czy powiększania/pomniejszania zdjęć w trybie odtwarzania i przechodzenia do poziomu miniaturek. Pokrętło pełni również rolę przycisku funkcyjnego Fn2, któremu możemy przypisać wybraną w menu funkcję (kompensacja ekspozycji, pomiar ekspozycji, balans bieli, czułość ISO, Picture Control, tryb pola AF, przycisk nagrywania filmu). Bezpośrednio przy pokrętle sterującym mamy jeszcze przycisk blokady ekspozycji i ostrości AE-L/AF-L. Przechodząc niżej natrafiamy na kolejny przycisk programowalny Fn1 (ten sam wybór funkcji, jak dla przycisku Fn2), poniżej którego mamy tradycyjny wybierak wielofunkcyjny. Oprócz typowych przycisków kierunkowych, został on wyposażony w pierścień sterujący, umożliwiający między innymi łatwe poruszanie się po menu oraz zmianę ustawień ekspozycji. Dodatkowo przyciski kierunkowe w trybie fotografowania pozwalają wybrać tryb pracy migawki, tryb ustawiania ostrości, skorygować ekspozycję i ustawić tryb lampy błyskowej. Znajdujący się pośrodku wybieraka przycisk OK służy między innymi do zatwierdzania ustawień i pozwala na wybieranie położenia ramki AF. Na samym dole mamy jeszcze przycisk F, który uruchamia podręczne menu z najważniejszymi parametrami fotografowania.
Na górze lewej ścianki aparatu znajdziemy przycisk zwalniający wbudowaną lampę błyskową, a z przodu aparatu, poza przyciskiem zwalniającym blokadę bagnetu, w sąsiedztwie rękojeści znaleźć można również przednie pokrętło sterujące.
Menu
Menu w V3 wyglądem przypomina to znane z jego poprzednika, zostało jednak nieco przeorganizowane. Wzrosła liczba kategorii (zakładek) i w testowanym modelu mamy ich sześć: odtwarzanie, fotografowanie, filmowanie, przetwarzanie zdjęć, ustawienia, Wi-Fi. Elementy w nich zawarte przedstawiają się następująco: Menu odtwarzania:
- Usuń,
- Pokaz slajdów,
- Podgląd zdjęć,
- Obracaj pionowo,
- Przesyłanie Wi-Fi,
- Polecenie wydruku,
- Ochrona,
- Ocena,
- D-Lighting,
- Zmniejsz,
- Przytnij,
- Edytuj film,
- Połącz 4-sekundowe filmy,
- Połącz filmy NMS.
Menu fotografowania:
- Resetuj opcje fotografowania,
- Opcje trybu kreatywnego,
- Opcje trybu uchwycenie najlepszego momentu,
- Tryb ekspozycji,
- Jakość zdjęcia,
- Wielkość zdjęcia,
- Aktywna selekcja,
- Liczba zapisanych zdjęć (w trybie inteligentnego wybierania zdjęcia),
- Film przed/po (ustawienia w trybie ruchome zdjęcia)
- Format pliku (w trybie ruchome zdjęcia),
- Dźwięk (w trybie ruchome zdjęcia),
- Wybierz kolor (w trybie kreatywnym),
- Zmiękczenie (w trybie kreatywnym),
- Odcień (w trybie kreatywnym),
- Efekt aparatu zabawki (w trybie kreatywnym),
- Pomiar ekspozycji,
- Automatyczna korekcja dystorsji,
- Przestrzeń barw,
- Aktywna funkcja D-Lighting,
- Redukcja szumów – długa ekspozycja,
- Fotografowanie z interwałometrem,
- Optyczna redukcja drgań (dla obiektywów wyposażonych w VR),
- Elektroniczna redukcja drgań (w trybie ruchome zdjęcia),
- Tryb ustawiania ostrości,
- Tryb pola AF,
- Priorytet twarzy,
- Wbudowana dioda wspomagająca AF,
- Sterowanie błyskiem,
- Kompensacja błysku.
Menu filmowania:
- Resetuj opcje filmowania,
- Zaawansowane filmowanie,
- tryb ekspozycji,
- Spowolnienie (liczba kl/s w trybie filmów w zwolnionym tempie),
- Rozmiar klatki (rozdzielczość) i liczba kl/s,
- Pomiar ekspozycji,
- Opcje dźwięku w filmie,
- Optyczna redukcja drgań (dla obiektywów wyposażonych w VR),
- Elektroniczna redukcja drgań,
- Tryb ustawiania ostrości,
- Tryb pola AF,
- Priorytet twarzy,
- Automatyczne robienie zdjęć.
Menu przetwarzania zdjęć:
- Resetuj opcje przetwarzania,
- Balans bieli,
- Czułość ISO,
- Picture Control,
- Osobiste ustawienia Picture Control,
- Redukcja szumów – wysokie ISO.
Menu ustawień:
- Resetuj opcje ustawień,
- Formatuj kartę pamięci,
- Blokowanie spustu przy braku karty,
- Wyświetlacz (jasność obrazu, siatka kadrowania, widok prześwietlonych obszarów),
- Bezgłośne fotografowanie (migawka elektroniczna),
- Ustawienia dźwięku,
- Automatyczne wyłączenie,
- Elementy sterowania ekranu dotykowego,
- Opóźnienie przy zdalnym wyzwalaniu,
- Czas oczekiwania na zdalne sterowanie,
- Funkcja przycisku Fn,
- Przypisanie funkcji do przycisku AE-L/AF-L,
- Blokada AE spustu migawki,
- Sterowanie za pomocą urządzenia HDMI,
- Redukcja migotania,
- Resetuj numerowanie plików,
- Strefa czasowa i data,
- Język,
- Automatyczny obrót zdjęć,
- Dane pozycji (ustawienia dla opcjonalnych odbiorników GPS),
- Mapowanie pikseli,
- Wersja programu.
Menu Wi-Fi:
- Połącz,
- Rodzaj połączenia Wi-Fi:
- Przycisk konfiguracji ustawień WPS (Wi-Fi Protected Setup),
- Kod PIN ustawień WPS,
- Zresetuj ustawienia Wi-Fi.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, pod przyciskiem oznaczonym literą F odnaleźć można podręczne menu. W zależności od trybu pracy aparatu zawiera różne opcje (działa również w trybie odtwarzania). Ogólnie jednak liczba dostępnych elementów jest dość skromna. W trybach PASM daje ono dostęp do następujących ustawień:
- czas otwarcia migawki (tylko tryby S, M),
- przysłona (tylko tryby A, M),
- czułość ISO,
- tryb pola AF,
- pomiar światła,
- funkcja Picture Control,
- balans bieli.
Wyświetlacz
W Nikonie 1 V3 zastosowano odchylany w pionie dotykowy ekran LCD o przekątnej 3 cali i rozdzielczości 1 037 000 punktów. Wyświetlacz można odchylać maksymalnie o ponad 90 stopni w górę i do 90 stopni w dół. Jego jasność można regulować od −3 do +3. Obraz generowany przez wyświetlacz charakteryzuje się dobrą jakością. Przy wykonywaniu zdjęć w ostrym świetle słonecznym mogą jednak pojawić się problemy. Powłoki antyodblaskowe bowiem nie do końca skutecznie tłumią odbicia otoczenia i w takiej sytuacji mogą się one pojawiać na ekranie, przeszkadzając czasem przy fotografowaniu.
Podczas fotografowania za pomocą przycisku DISP można kontrolować ilość informacji wyświetlanych na ekranie. Do dyspozycji mamy trzy widoki:
- uproszczony (kadr oraz podstawowe informacje u dołu ekranu),
- szczegółowy (kadr, podstawowe i dodatkowe informacje o ustawieniach aparatu),
- elektroniczna poziomica (w połączeniu z podstawowymi informacjami).
W trybie odtwarzania wybrane zdjęcie można wyświetlać w trzech trybach:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram,
- widok prześwietlonych obszarów.
Zdjęcia możemy oczywiście powiększać lub przeglądać z poziomu indeksu (trzy poziomy 4, 9 lub 16 miniaturek). Dostępny jest także widok kalendarza ułatwiający odnajdywanie zdjęć według daty.
Przy omawianiu wyświetlacza warto poświęcić nieco miejsca na opisanie możliwości oferowanych przez dotykowy interfejs. Umożliwia on między innymi obsługę głównego oraz podręcznego menu aparatu i dokonywanie w nich ustawień, choć samo otwarcie każdego z nich odbywa się jedynie za pomocą zwykłych przycisków. Gdy interfejs dotykowy jest aktywny, parametry ekspozycji widoczne na ekranie fotografowania otoczone są białymi ramkami, imitując w ten sposób przyciski. Czas otwarcia migawki, przysłonę oraz ISO możemy zatem zmieniać bezpośrednio za pośrednictwem ekranu. Co ciekawe, w ten sposób nie można kontrolować kompensacji ekspozycji. Jednak po wciśnięciu dedykowanego jej przycisku na ekranie pojawia się skala, którą można regulować dotykowo. Przy aktywnym interfejsie dotykowym na ekranie fotografowania widoczna staje się jeszcze jednak ikonka. Pozwala ona na wybór opcji wskazywania miejsca ramki AF bezpośrednio na wyświetlaczu. Funkcję tę daje się również połączyć z automatycznym ustawianiem ostrości we wskazanym miejscu i wyzwoleniem migawki. Dotykowy interfejs działa również w trybie odtwarzania, umożliwiając nie tylko przeglądanie poszczególnych zdjęć, ale również ich powiększanie, czy przechodzenie do poziomu miniaturek i kalendarza.
Do działania obsługi dotykowej nie mamy w zasadzie większych zastrzeżeń. Ekran reaguje na dotyk w odpowiedni sposób i pozwala precyzyjnie dokonywać wszystkich operacji. Dotykowa obsługa może być pomocna szczególnie przy przeglądaniu menu. W szybki sposób bowiem możemy zmieniać poszczególne kategorie i przewijać nierzadko długie listy dostępnych opcji.
Tryb wideo
W Nikonie 1 V3 tryb wideo odnajdziemy na pokrętle trybów jako osobną pozycję (Zaawansowane filmowanie). Filmy można jednak nagrywać również w większości pozostałych trybów (oprócz „uchwycenie najlepszego momentu” oraz „ruchome zdjęcie”). Wystarczy tylko wcisnąć dedykowany przycisk znajdujący się na górnej ściance aparatu. Opcje związane z filmowaniem znajdziemy w oddzielnej kategorii w menu, aczkolwiek jedynie w trybie zaawansowanego filmowania mamy dostęp do pełnego zakresu ustawień. W pierwszej kolejności możemy wybrać typ nagrywanego filmu, a do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- film HD,
- spowolnienie,
- przyspieszenie,
- montaż skokowy,
- 4-sekundowe filmy.
- Full HD, 1920×1080 px, 60p,
- Full HD, 1920×1080 px, 30p,
- HD, 1280×720 px, 60p,
- HD, 1280×720 px, 30p.
Ustawianie ostrości podczas filmowania może odbywać się automatycznie w trybie pojedynczym lub ciągłym. Oczywiście istnieje również możliwość ręcznego ustawiania ostrości. Opcje trybu pola AF umożliwiają wybór automatyczny, pojedyncze pole (ustawiane prze użytkownika) lub śledzenie obiektu w ruchu. Dostępna jest także funkcja wykrywania twarzy. Opcje dotyczące pomiaru światła są takie same, jak przy fotografowaniu, czyli obejmują pomiar matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy.
Jeśli do aparatu mamy podpięty obiektyw wyposażony w optyczną stabilizację obrazu, wówczas mamy możliwość jej użycia również podczas filmowania. Ponadto dostępna jest opcja elektronicznej redukcji drgań (nieaktywna w przypadku trybów 60p), jednak w przypadku jej uruchomienia zawężony zostaje obszar, który ostatecznie znajdzie się na filmie.
Filmy zapisywane są w formacie z rozszerzeniem MOV (wideo: H.264/MPEG-4; dźwięk: Liniowy PCM). Maksymalna długość filmów wynosi 10 min dla trybu 1080/60p, 20 min. dla 1080/30p oraz 29 min. dla obu trybów w jakości HD. Dźwięk nagrywany jest przez wbudowany mikrofon stereofoniczny, a jego poziom może być regulowany automatycznie przez aparat lub ręcznie w 3-stopniowej skali. Dostępna jest także opcja redukcji szumu wiatru. Do nagrywania dźwięku można również użyć opcjonalnego zewnętrznego mikrofonu stereofonicznego EM-1.
W trybie filmów spowolnionych mamy do wyboru trzy możliwości, różniące się liczbą klatek rejestrowanych w ciągu sekundy, a tym samym stopniem spowolnienia. W zależności od wybranej wartości, zmienia się również automatycznie rozmiar rejestrowanego obrazu:
- 1280×720 px, 30p, 120 kl/s,
- 768×288 px, 30p, 400 kl/s,
- 416×144 px, 30p, 1200 kl/s.
Tryb filmów przyspieszonych nie daje dodatkowych opcji związanych z wyborem szybkości czy rozmiarów. Filmy nagrywane są w rozdzielczości 1920×1080 px, 30p, a stopień przyspieszenia wynosi 4x. W tym wypadku również możemy określić tryb ekspozycji (także całkowicie automatyczny), wybrać tryb pomiaru światła i ustawiania ostrości (pojedynczy, ciągły lub ręczny). Ustawienia dotyczące pola AF są takie same jak przy zwykłych filmach. Dźwięk nie jest rejestrowany.
Tryb filmów „montaż skokowy” działa w taki sposób, że nagrywanie wstrzymywane jest co drugą sekundę, dając w rezultacie efekt – jak to określa instrukcja – pominiętych klatek. Jakość filmu i dostępne ustawienia w tym trybie są takie same jak w przypadku filmów przyspieszonych.
4-sekundowe filmy to, jak sama nazwa wskazuje, tryb umożliwiający nagrywanie ujęć trwających maksymalnie 4 sekundy. Filmy te można następnie połączyć w jeden dłuższy za pomocą odpowiedniej funkcji, znajdującej się w menu odtwarzania. Maksymalnie można połączyć do 8 ujęć. Jakość filmu i dostępne ustawienia w tym trybie są niemal takie same jak w przypadku filmów przyspieszonych, z tą różnicą, że mamy możliwość rejestrowania dźwięku.
Przykładowe filmy
- film 1 – 1920×1080 px, 60p, 97.1 MB,
- film 2 – 1920×1080 px, 60p, 104 MB,
- film 3 – 1920×1080 px, 60p, 104 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 4 – 1920×1080 px, 60p, 108 MB (ciągły autofokus),
- film 5 – 1920×1080 px, 30p, 56.6 MB,
- film 6 – 1920×1080 px, 30p, 59.5 MB,
- film 7 – 1920×1080 px, 30p, 25.6 MB (film przyspieszony),
- film 8 – 1920×1080 px, 30p, 39.5 MB (tryb „montaż skokowy”),
- film 9 – 1280×720 px, 60p, 38.0 MB,
- film 10 – 1280×720 px, 60p, 40.0 MB,
- film 11 – 1280×720 px, 60p, 38.3 MB (włączona optyczna stabilizacja obrazu),
- film 12 – 1280×720 px, 60p, 44.4 MB (film nagrany o zmierzchu, ciągły autofokus),
- film 13 – 1280×720 px, 30p, 30.2 MB,
- film 14 – 1280×720 px, 30p, 32.5 MB,
- film 15 – 1280×720 px, 30p, 14.5 MB (film spowolniony 120 kl/s),
- film 16 – 768×288 px, 30p, 11.5 MB (film spowolniony 400 kl/s),
- film 17 – 416×144 px, 30p, 11.9 MB (film spowolniony 1200 kl/s),
Wizjer
Nikon 1 V3 nie ma wbudowanego wizjera. Istnieje jednak możliwość zastosowania opcjonalnego elektronicznego wizjera zewnętrznego DF-N1000 o rozdzielczości 2359 tys. punktów.