Nikon 1 V3 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Dzień słoneczny,
- Światło lampy błyskowej,
- Dzień zachmurzony,
- Cień,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.03 | 104.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.16 | 104.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.49 | 99.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.58 | 97.51 |
3000K | Auto | 19.4 | 117.1 |
3000K | Żarówki | 5.92 | 92.45 |
5500K | Auto | 4.78 | 106.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.28 | 88.98 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.24 | 91.99 |
Testowany aparat nie ma większych problemów z prawidłowym oddaniem kolorów. Automatyczny balans bieli w większości przypadków daje błędy koloru na rozsądnym poziomie i podobnym do tego, jaki otrzymujemy dla nastaw dedykowanych. Tradycyjnie jednak wysoki błąd przy ustawieniu automatycznym otrzymujemy dla światła żarowego. W tej sytuacji dla zmniejszenia ciepłego zabarwienia obrazu powinniśmy użyć ustawienia dedykowanego. Z nasyceniem kolorów bywa różnie, bowiem nie widać wyraźnej tendencji w jedną bądź drugą stronę. Przy słonecznej pogodzie zauważamy minimalne przesycenie, ale już przy pochmurnej minimalnie niedosycone kolory. Nieco wyraźniejszą odchyłkę poniżej 100% zauważyć można natomiast przy świetle lampy błyskowej. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy w poniższej tabelce.