Nikon D750 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Korpus Nikona D750 jest bardzo zbliżony pod względem rozmiarów do modelu D610. Obydwa charakteryzują się identyczną wysokością i szerokością, natomiast ten drugi jest o 4 mm grubszy i waży 10 gramów więcej. Wielkość D750 i jego optymalnie zaprojektowany uchwyt sprawiają, że aparat świetnie leży w ręce. Pewność chwytu poprawia dodatkowo gumowa okleina o bardzo dobrej przyczepności do skóry dłoni.
Większa część szkieletu testowanej lustrzanki (górna pokrywa i tylny panel) wykonano z lekkich i wytrzymałych stopów magnezu, z kolei reszta to włókno węglowe. Na jakość wykonania i spasowanie poszczególnych elementów aparatu nie możemy narzekać – całość sprawia naprawdę solidne wrażenie. Warto także dodać, że korpus jest uszczelniony, zatem stosując podobnie zabezpieczone obiektywy, możemy bez obaw fotografować przy niesprzyjających warunkach pogodowych.
Na poniższych zdjęciach pokazujemy porównanie testowanego Nikona oraz EOS-a 5D Mark III. Aparat Canona jest zdecydowanie szerszy (11.5 mm), nieco wyższy (3.4 mm) i waży więcej o 110 gramów. D750 z kolei charakteryzuje się odrobinę większą głębokością (1.6 mm).
Zasilanie i gniazda
Nikon D750, podobnie jak model D610, zasilany jest akumulatorem EN-EL15 o pojemności 1900 mAh. W przypadku testowanego Nikona dostępny jest również opcjonalny uchwyt pionowy MB-D16, umożliwiający użycie jednego akumulatora EN-EL15 lub sześciu baterii typu R6/AA, czyli popularnych paluszków. Istnieje także możliwość zasilania aparatu za pomocą opcjonalnego zasilacza sieciowego EH-5b (lub EH-5 i EH-5a) w połączeniu z adapterem EP-5B. W menu aparatu odnajdziemy opcję pozwalającą na wyświetlenie w procentach dokładnego poziomu naładowania akumulatora, liczbę zdjęć wykonanych od ostatniego ładowania, oraz poziom zużycia akumulatora. W trakcie testowania aparatu byliśmy w stanie wykonać ponad 1600 zdjęć na w pełni naładowanym akumulatorze.
Testowany aparat został wyposażony w dwa gniazda nośników pamięci SD i może współpracować z kartami SD/SDHC/SDXC zgodnymi z UHS-I. W przypadku korzystania z dwóch kart pamięci w menu aktywne stają się opcje dotyczące roli karty w gnieździe numer 2. Obejmują one następujące ustawienia:
- zapis na kartę 1 i automatyczne przełączanie na kartę 2 w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie 2,
- zapis RAW-ów na karcie 1 i JPEG-ów na karcie 2.
W Nikonie D750 znajdziemy 5 złączy komunikacyjnych, umieszczonych po lewej stronie aparatu:
- gniazdo akcesoriów (np. na wężyk spustowy, moduł GPS),
- gniazdo słuchawek,
- wejście mikrofonu zewnętrznego,
- złącze USB,
- wyjście HDMI,
Gniazda zabezpieczone są trzema dobrze przylegającymi gumowymi zaślepkami.
Przyciski
Układ elementów sterujących w Nikonie D750 jest podobny jak w D610. Pewnie zmiany jednak nastąpiły – zmieniono lokalizację guzika info, a przycisk właściwości Picture Control zastąpiono klawiszem i. Dokładny opis przycisków i pokręteł rozpoczynamy tradycyjnie od górnej ścianki aparatu.
Po lewej stronie znajdziemy pokrętło trybów pracy aparatu, na którym znajdują się następujące pozycje:
- P – automatyka program,
- S – priorytet migawki,
- A – priorytet przysłony,
- M – tryb manualny,
- EFFECTS – tryb efektów specjalnych (filtry cyfrowe),
- U1, U2 – ustawienia użytkownika,
- SCENE – programy tematyczne: portret, krajobraz, dziecko, zdjęcia sportowe, makro, portret nocny, krajobraz nocny, przyjęcie/wnętrza, plaża/śnieg, zachód słońca, zmierzch/świt, portret zwierzaka, blask świec, kwiaty, barwy jesieni, żywność,
- automatyczny z wyłączoną lampą błyskową,
- AUTO – tryb automatyczny.
Pośrodku pokrętła znajduje się niewielki przycisk zwalniający jego blokadę. Bezpośrednio pod pokrętłem mamy natomiast pierścień wyboru trybu wyzwalania migawki, na którym widnieją następujące pozycje: zdjęcia pojedyncze (S), seryjne wolne (CL), seryjne szybkie (CH), ciche wyzwalanie migawki (Q), ciche seryjne wyzwalanie migawki (Qc), samowyzwalacz, zdalne sterowanie i wstępne podnoszenie lustra (Mup). Do przekręcenia pokrętła wymagane jest wciśnięcie niewielkiego przycisku blokady. Na wysokości rękojeści mamy tradycyjny spust migawki, wokół którego znajduje się włącznik aparatu i podświetlenie monochromatycznego panelu LCD. Poniżej znajdziemy trzy przyciski: pomiar światła, kompensacja ekspozycji oraz oznaczony czerwoną kropką przycisk nagrywania filmu. Na samej górze rękojeści, bezpośrednio pod spustem migawki znajduje się pokrętło sterujące. Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
W lewym górnym narożniku znajdują się przyciski trybu odtwarzania zdjęć i ich usuwania. Przechodząc niżej, przy lewej krawędzi korpusu odnajdziemy kolumnę pięciu przycisków. Na samej górze mamy przycisk MENU, poniżej którego znajduje się przycisk włączający pomoc podczas przeglądania menu. W trybie fotografowania daje on bezpośredni dostęp do nastaw balansu bieli, a przy odtwarzaniu umożliwia włączanie ochrony zdjęć. Kolejny przycisk służy do przybliżania zdjęcia podczas odtwarzania lub powiększania wybranego obszaru kadru w trybie LV. Przy fotografowaniu z użyciem wizjera daje on bezpośredni dostęp do ustawień jakości zapisywanych zdjęć. Kolejny guzik służy do oddalania (zarówno podczas odtwarzania jak i w LV) oraz przechodzenia do poziomu miniaturek. Jest on również wykorzystywany do ustawiania czułości. Na samym dole umieszczono przycisk i, który pozwala uruchomić menu podręczne zarówno w klasycznym trybie kadrowania, jak i w LV.
Przechodząc z powrotem na górę, bezpośrednio z prawej strony wizjera odnajdziemy niewielkie pokrętło zmiany dioptrażu. Dalej na prawo natrafimy natomiast na przycisk blokady ekspozycji i ostrości AE-L/AF-L, a przy samym brzegu na pokrętło sterujące. Przy prawym górnym rogu ekranu LCD znajduje się przycisk info, który wyświetla na ekranie LCD informacje o ustawieniach aparatu. W trybie LV umożliwia wyświetlanie dodatkowych elementów na ekranie. Poniżej mamy wybierak wielofunkcyjny, który używany jest między innymi do nawigowania w menu aparatu, wybierania punktów AF oraz wykorzystywany jest podczas odtwarzania zdjęć. W jego środku znajduje się przycisk OK służący między innymi do zatwierdzania ustawień. Bezpośrednio przy wybieraku znajduje się przełącznik blokujący jego funkcję wyboru pól AF. Przechodzą niżej natrafiamy na przycisk LV uruchamiający podgląd na żywo oraz przełącznik, który umożliwia przełączanie się pomiędzy fotografowaniem a filmowaniem w trybie LV. Przyjrzyjmy się teraz przedniej ściance.
Z lewej strony, pod przyciskiem zwalniającym blokadę bagnetu mamy przełącznik trybu ustawiania ostrości AF/M. Wewnątrz niego natomiast znajduje się przycisk wyboru trybów AF (pojedynczy i ciągły). Za jego pomocą można również ustawiać tryb obszaru AF. Powyżej natomiast mamy przycisk bracketingu oraz przycisk otwierający lampę błyskową. Można go również wykorzystać przy wyborze trybu lampy błyskowej i ustawieniu kompensacji błysku.
Przechodząc na drugą stronę bagnetu natrafimy na dwa przyciski. Górny, oznaczony Pv, poza podglądem głębi ostrości można przeprogramować i wykorzystywać w innych sytuacjach. Dolny przycisk został oznaczony jako Fn i również jest programowalny.
Nikon D750 podobnie jak jego poprzednik ma dość szerokie opcje programowania przycisków. Większość z nich odnajdziemy w menu ustawień własnych w sekcji f. Poza wspomnianym przed chwilą typowo funkcyjnym przyciskiem Fn oraz przyciskiem podglądu głębi ostrości, zaprogramować można również przycisk AE-L/AF-L (osobno także analogiczny przycisk na opcjonalnym uchwycie pionowym). Część elementów można osobno zaprogramować w trybie nagrywania filmów, a odpowiednie opcje znajdziemy w menu ustawień własnych w sekcji g.
Menu
Menu w D750 jest zorganizowane w sposób tradycyjny dla zaawansowanych lustrzanek Nikona, aczkolwiek po raz pierwszy mamy do dyspozycji osobną zakładkę z ustawieniami filmowania. Poza tym w menu znajdziemy standardowy podział zakładek: menu odtwarzania, fotografowania, ustawienia własne, ustawienia aparatu, retusz i menu własne. Przyjrzyjmy się teraz dokładniej poszczególnym zakładkom.
Menu odtwarzania:
- usuwanie zdjęć,
- wybór folderu z którego będą odtwarzane zdjęcia,
- ukrywanie obrazów,
- wybór ilości wyświetlanych informacji wraz ze zdjęciem,
- kopiowanie zdjęć pomiędzy kartami,
- włączenie podglądu zdjęcia bezpośrednio po jego wykonaniu,
- wybór zdjęcia, które zostanie pokazane po usunięciu obrazu,
- ustawienie obracania zdjęć,
- pokaz slajdów,
- drukowanie.
- resetowanie menu fotografowania,
- folder zapisu,
- nazwy plików,
- funkcja pomocniczego gniazda pamięci,
- jakość zdjęć (NEF, JPEG FINE, JPEG NORMAL, JPEG BASIC, równoczesny zapis NEF+JPEG),
- rozmiar zdjęć (Large, Middle, Small),
- obszar zdjęcia, czyli wybór pomiędzy formatem FX i DX,
- kompresja zdjęć JPEG (optymalna jakość lub z priorytetem rozmiaru),
- ustawienia plików NEF (wybór 12- lub 14-bitowych plików RAW, ustawienie kompresji stratnej lub bezstratnej),
- wybór balansu bieli,
- funkcja Picture Control – ustawienia parametrów zdjęcia (Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret, Krajobraz, plus ustawienia ostrości, przejrzystości, kontrastu, jasności i nasycenia),
- dostosowywanie funkcji Picture Control,
- automatyczna korekcja dystorsji,
- wybór przestrzeni kolorów,
- funkcja D-Lighting zapobiegająca utracie szczegółów w przepaleniach i cieniach,
- tryb HDR,
- korekcja winietowania,
- korekcja dystorsji,
- redukcja szumów dla długich czasów ekspozycji,
- redukcja szumów przy wysokich czułościach (Off, Low, Norm, High),
- ustawienie czułości ISO,
- ustawienia zdalnego sterowania (z opóźnieniem, natychmiastowe, uniesienie lustra),
- wielokrotna ekspozycja,
- fotografowanie z interwałometrem,
- zdjęcia poklatkowe.
- resetowanie menu filmów,
- folder zapisu,
- nazwy plików,
- rozmiar klatki, liczba klatek na sekundę,
- jakość filmów: wysoka lub normalna,
- czułość mikrofonu,
- charakterystyka częstotliwości: szeroka lub głosowa,
- redukcja szumu wiatru,
- obszar zdjęcia,
- balans bieli,
- funkcja Picture Control – ustawienia parametrów zdjęcia (Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret, Krajobraz, Równomiernie plus ustawienia ostrości, przejrzystości, kontrastu, jasności i nasycenia),
- dostosowywanie funkcji Picture Control,
- redukcja szumów przy wysokich czułościach (Off, Low, Norm, High),
- ustawienia czułości ISO,
- zdjęcia poklatkowe.
- resetowanie ustawień osobistych,
- (a) autofokus:
- priorytet AF-C,
- priorytet AF-S,
- blokada śledzenia ostrości,
- podświetlanie punktu AF,
- zmiana punktów AF w pętli,
- liczba punktów AF,
- zapisuj pola AF wg. orientacji
- wbudowana dioda wspomagająca AF,
- (b) pomiar światła/ekspozycja:
- krok zmiany czułości,
- krok zmiany ekspozycji,
- łatwa kompensacja ekspozycji,
- pomiar matrycowy (z wykrywaniem twarzy lub bez),
- obszar pomiaru centralnie ważonego,
- korekta pomiaru ekspozycji,
- (c) zegary/blokada AE,
- blokada AE spustem migawki,
- automatyczne wyłączenie pomiaru światła,
- samowyzwalacz,
- automatyczne wyłączenie monitora,
- czas oczekiwania na zdalne sterowanie,
- (d) fotografowanie/wyświetlacz:
- sygnał dźwiękowy,
- prędkość fotografowania w trybie seryjnym CL,
- maksymalna liczba zdjęć w serii (1–100),
- tryb opóźnienia ekspozycji,
- ostrzeżenie o lampie,
- numeracja kolejnych plików,
- wyświetlanie siatki w wizjerze,
- wyświetlanie i korekta ISO,
- podpowiedzi ekranowe,
- ekran informacyjny,
- podświetlanie panelu LCD,
- rodzaj baterii w MB-D16,
- kolejność zasilania,
- (e) bracketing/błysk:
- czas synchronizacji błysku,
- czas migawki dla błysku,
- sterowanie lampą wbudowaną,
- kompensacja ekspozycji dla lampy błyskowej,
- błysk modelujący,
- sposób realizacji bracketingu,
- kolejność bracketingu,
- (f) elementy sterujące:
- przycisk OK w trybie fotografowania, odtwarzania i LV,
- rola przycisku Fn,
- rola przycisku podglądu,
- rola przycisku AE-L/AF-L,
- dostosowanie pokręteł sterowania,
- puść przycisk by użyć pokrętła,
- działanie bez karty pamięci,
- odwróć wskaźniki,
- rola przycisku nagrywania filmu
- rola przycisku AE-L/AF-L na MB-D16,
- rola przycisku Fn na pilocie zdalnego sterowania,
- (g) film:
- rola przycisku Fn,
- rola przycisku podglądu,
- rola przycisku AE-L/AF-L,
- rola spustu migawki.
- formatowanie karty,
- zapis ustawień użytkownika,
- resetowanie ustawień użytkownika,
- jasność wyświetlacza LCD,
- balans kolorów monitora,
- czyszczenie matrycy,
- podniesienie lustra do ręcznego czyszczenia matrycy,
- zdjęcie referencyjne przy usuwaniu kurzu,
- redukcja migotwania,
- redukcja migotania wyświetlacza (automatyczne, 50 lub 60 Hz),
- strefa czasowa i data,
- ustawienie języka,
- automatyczne obracanie zdjęć,
- informacja o baterii,
- komentarz do zdjęcia,
- informacje o prawach autorskich,
- zapis lub wgranie ustawień menu,
- wirtualny horyzont,
- ustawienia obiektywów bez CPU,
- precyzyjna regulacja autofokusu w obiektywie,
- ustawienia rozdzielczości wyświetlanych zdjęć przy zastosowaniu złącza HDMI,
- ustawienia GPS,
- Wi-Fi,
- sieć LAN,
- oznakowanie zgodności,
- wersja oprogramowania.
- funkcja D-lighting,
- redukcja czerwonych oczu,
- kadrowanie,
- monochromatyczne,
- efekt filtrów,
- balans kolorów,
- nakładanie zdjęć,
- przetwarzanie i wywoływanie zdjęć RAW,
- skalowanie,
- szybki retusz,
- prostowanie,
- korekta dystorsji,
- rybie oko,
- kolorowy kontur,
- szkic kolorowy,
- korekcja kształtu,
- efekt miniatury,
- kolor selektywny,
- edycja filmu.
Ostatnią zakładką jest Moje menu lub Ostatnie ustawienia. To pierwsze umożliwia skomponowanie własnej zakładki poprzez wybór opcji (maksymalnie 20) z całego menu, według własnego uznania i przydatności. Alternatywnie można wyświetlać menu zawierające ostatnio używane opcje.
Wyświetlacze
Nikon D750 został wyposażony wyświetlacz o tej samej rozdzielczości (1 229 000 punktów) i przekątnej (3.2") co ekran w modelu D810. Istotnym udogodnieniem jest możliwość zmiany jego położenia, mianowicie odchylenia w górę o kąt do 90 stopni lub do 75 stopni w dół. Mechanizm pracuje z dość dużym oporem, przez co odchylenie LCD wymaga użycia sporej siły. Mamy nadzieję, że pozytywną stroną tej niedogodności będzie podwyższona trwałość zastosowanej konstrukcji.
Ekran zapewnia dobry kąt widzenia w zakresie około 170 stopni. W menu ustawień znajdziemy opcje związane z jasnością obrazu, a do wyboru mamy dwie możliwości: automatyczna i ręczna. W tej pierwszej, aparat w oparciu o czujnik światła znajdujący się na tylnej ściance sam dobiera jasność w zależności od tego, w jakich warunkach fotografujemy. W opcji ręcznej możemy regulować jasność wyświetlacza w 11-stopniowej skali. Do samej jakości obrazu wyświetlanego na ekranie LCD, podobnie jak w przypadku D610, nie można mieć szczególnych zastrzeżeń. Jest on wyraźny i dostatecznie jasny aby zapewnić wygodną pracę w większości sytuacji. Ponarzekać można jedynie na fakt, że przy fotografowaniu w ostrym świetle słonecznym stosunkowo łatwo zobaczyć na wyświetlaczu odbicia otoczenia. Nie są one zbyt intensywne, jednak potrafią czasem przeszkadzać.
Korzystając z przycisku INFO na głównym ekranie można wyświetlić panel informacyjny, przedstawiający aktualne ustawienia najważniejszych parametrów. Wciśnięcie przycisku i powoduje otwarcie dodatkowego menu podręcznego.
Ilość informacji wyświetlanych w trybie odtwarzania jest w pełni satysfakcjonująca. Pomiędzy kolejnymi ekranami wyświetlania przechodzimy za pomocą górnego lub dolnego przycisku kierunkowego wybieraka. Wśród informacji, do których mamy dostęp, są między innymi histogramy, skrócony EXIF zdjęcia, najważniejsze parametry ekspozycji lub informacje o przepaleniach obrazu. Ilość tych informacji możemy regulować w menu odtwarzania. Tradycyjnie, zdjęcia możemy powiększać, przeglądać z formie miniaturek (4, 9 lub 72 zdjęcia) lub z poziomu kalendarza.
W Nikonie D750 poza głównym ekranem mamy również pomocniczy niewielki monochromatyczny panel LCD, który umieszczony został na górnej ściance aparatu. Schemat wyświetlacza oraz opis poszczególnych elementów, które mogą się na nim pojawić, prezentujemy poniżej.
Live View
Tryb podglądu na żywo w Nikonie D750 uruchamiamy dedykowanym przyciskiem, znajdującym się u dołu tylnej ścianki aparatu. Bezpośrednio przy nim znajduje się również przełącznik, którym wybieramy tryb fotografowania lub filmowania w LV. Podczas podglądu na żywo mamy dostęp wyłącznie do autofokusa działającego w oparciu o detekcję kontrastu. Może on działać w trybie pojedynczym (AF-S), wówczas ostrość ustawiamy wciskając po prostu spust migawki do połowy oraz w trybie ciągłym (AF-F). W tym drugim, aparat na bieżąco koryguje ostrość obiektu znajdującego się w obrębie obszaru AF.
Jeżeli chodzi o wybór obszaru AF w trybie LV, mamy w tym zakresie cztery możliwości:
- AF z priorytetem twarzy,
- szerokie pole AF,
- normalne pole AF,
- AF ze śledzeniem ruchu.
Podczas fotografowania w LV możemy na ekranie wyświetlać różne informacje oraz dodatkowe elementy. Pomiędzy kolejnymi widokami przechodzimy przyciskiem info. Do dyspozycji mamy następujące podglądy (w każdym z nich, u dołu ekranu wyświetlane są informacje o parametrach ekspozycji, czułości, trybie pomiaru światła i liczbie zdjęć możliwych do wykonania):
- dodatkowe informacje,
- aktualny kadr bez dodatkowych informacji,
- siatka kadrowania,
- histogram,
- elektroniczna poziomica.
- obszar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- wielkość zdjęcia,
- funkcja Picture Control,
- funkcja D-Lighting,
- zdalne sterowanie (pilot ML-3)
- jasność monitora,
- podgląd ekspozycji.
Filmy
W testowanym modelu mamy następujące tryby filmowania:
- 1920×1080 (Full HD 1080p) 60p, 50p, 30p, 25p, 24p,
- 1280×720 (HD) 60p, 50p.
Podczas filmowania możemy korzystać z ciągłego autofokusu, wybierając w ustawieniach tryb AF-F. W trybie AF-S natomiast, pracę autofokusu wymuszamy wciskając po prostu spust migawki do połowy. Nikon D750 został również wyposażony w funkcję indeksowania, pozwalającą na oznaczanie wybranych miejsc w filmie, ułatwiając tym samym odnalezienie oznaczonych miejsc podczas edycji filmów. W całym filmie można umieścić do 20 indeksów.
Tak samo jak Nikon D610, model D750 oferuje funkcję tworzenie filmów na podstawie serii zdjęć poklatkowych. Ustawienia dotyczące jakości i rozdzielczości filmów poklatkowych są takie same, jak dla zwykłych plików wideo. Chcąc wykonać film poklatkowy, w menu aparatu musimy ustalić jedynie wartość interwału pomiędzy kolejnymi klatkami oraz ogólny czas fotografowania. Czas wynikowego filmu widoczny jest na ekranie opcji i dostosowuje się automatycznie w oparciu o ustawione parametry zdjęć poklatkowych oraz wybraną w ustawieniach filmu szybkość klatek na sekundę.
Przykładowe filmy
- film 1 – 1920×1080 pix, 60p, 68.5 MB,
- film 2 – 1920×1080 pix, 50p, 68.4 MB,
- film 3 – 1920×1080 pix, 50p, 65.8 MB, (wyostrzanie 4),
- film 4 – 1920×1080 pix, 50p, 79 MB, ISO 6400,
- film 5 – 1920×1080 pix, 50p, 64.5 MB, ISO 6400,
- film 6 – 1920×1080 pix, 30p, 42.1 MB,
- film 7 – 1920×1080 pix, 25p, 48.1 MB
- film 8 – 1920×1080 pix, 24p, 39.2 MB,
- film 9 – 1280×720 pix, 60p, 39.3 MB,
- film 10 – 1280×720 pix, 50p, 43.8 MB,
- film 11 – 1280×720 pix, 50p, 43 MB,
- film 12 – 1920×1080 pix, 25p, 50.6 MB – praca mechanizmu przysłony – obiektyw AF-D 50 mm f/1.8,
- film 13 – 1920×1080 pix, 25p, 43.2 MB – praca mechanizmu przysłony – obiektyw AF-S 24–70 mm f/2.8G ED.
Wizjer
W D750, tak samo jak w modelu D610, mamy pentapryzmatyczny wizjer o 100-procentowym pokryciu kadru w trybie FX oraz 97-procentowym w trybie DX. Powiększenie wynosi około 0.7x (dla 50 mm f/1.4), a zakres dioptrażu zawiera się pomiędzy −3 a +1 m−1. Odległość źrenicy wyjściowej natomiast wynosi 21 mm, a wizjer został wyposażony w matówkę BriteView Clear Matte Mark III typu B.
W wizjerze poza punktami AF możemy wyświetlić również siatkę kadrowania. Widoczne są także dodatkowe informacje o najważniejszych ustawieniach aparatu. Schemat oraz pełną listę elementów wyświetlanych w wizjerze prezentujemy poniżej.
Podobnie jak w modelu D610 i D600 nie mamy zastrzeżeń do wizjera. Jest on wystarczająco duży i daje jasny obraz, zapewniając tym samym wygodną pracę podczas fotografowania.