Nikon D750 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Normalny,
- Zachowanie ciepłej barwy światła,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na ekranie LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.65 | 105.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.69 | 105.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.15 | 97.59 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.88 | 97.8 |
3000K | Auto1 | 19.4 | 121.4 |
3000K | Auto2 | 18.8 | 121.1 |
3000K | Żarówki | 6.47 | 98.17 |
3000K | 3000K | 6.46 | 97.59 |
5500K | Auto | 7.85 | 118.4 |
5500K | 5500K | 11.4 | 121 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.17 | 93.28 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.25 | 92.52 |
W świetle naturalnym i błyskowym testowany aparat wypadł znakomicie. Wprawdzie nasycenie przy błysku fleszem jest nieco zaniżone, ale błędy koloru są naprawdę niskie. Nie mamy także większych zastrzeżeń do odwzorowania kolorów w świetle żarowym przy zastosowaniu wzorca „żarowka” oraz gdy samodzielnie wybraliśmy wartość temperatury barwowej. Automatyka w tych warunkach spisała się słabo. Pomiędzy ustawieniami „auto” i „zachowanie ciepłej barwy światła” nie było praktycznie żadnej różnicy – w obu przypadkach wysokie są zarówno błędy dC, jak i nasycenie barw. Nadmierne nasycenie obserwujemy także w świetle 5500 K, za to błędy kolorów przyjmują znacznie niższe wartości.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.