Nikon D750 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format FX:
- L – 6016×4016 pix,
- M – 4512×3008 pix,
- S – 3008×2008 pix,
- Format 1.2x:
- L – 5008×3336 pix,
- M – 3752×2504 pix,
- S – 2504×1664 pix,
- Format DX:
- L – 3936×2624 pix,
- M – 2944×1968 pix,
- S – 1968×1312 pix,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret, Krajobraz i Równomierne:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Na kole nastaw znajduje się tryb EFFECTS, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Noktowizor,
- Szkic kolorowy,
- Efekt miniatury,
- Kolor selektywny,
- Sylwetka,
- Rozjaśnienie (High key),
- Przyciemnienie (Low key).
W Nikonie D750 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 12800. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 oraz w górę do ISO 51200. Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV (nie ma jedynie kroków pośrednich pomiędzy ISO 25600 a 51200). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Sony A7 oraz Canon EOS 6D. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Praktycznie w całym zakresie natywnych czułości, jakość zdjęć JPEG utrzymuje się na dobrym poziomie. Nawet przy ISO 12800 szum nie przeszkadza mocno w odbiorze zdjęć, dopiero korzystanie z wyższych czułości wiąże się z istotnym pogorszeniem jakości. Gdy porównamy ze sobą modele D750 i D610 widzimy, że na niskich czułościach obraz z nowszej lustrzanki cechuje się większą szczegółowością i ostrością. Z kolei dla wysokich wartości ISO sytuacja się odwraca. Tak czy inaczej, różnice pomiędzy tymi modelami są raczej subtelne i widoczne dopiero przy dużym powiększeniu. W oczy rzuca się natomiast delikatna „siatka” (szczególnie na wycinku z wizerunkiem kobiety), której występowanie spowodowane jest najprawdopodobniej efektem mory. To samo zjawisko, lecz w nieco mniejszym natężeniu obserwujemy także na zdjęciu z D610.
Wyostrzanie
W Nikonie D750 mamy do dyspozycji standardową dla lustrzanek tego producenta 10-stopniową skalę wyostrzania (od 0 do 9 oraz auto). Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon D750, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Wyostrzanie automatyczne zapewniło w naszym przypadku bardzo dobry efekt. Jego stopień uwydatnienia leży pomiędzy ustawieniem 0 i 4 i naszym zdaniem prezentuje się najlepiej. Efekt maksymalnego wyostrzania prezentuje się z kolei mało zachęcająco.
Tryb HDR oraz aktywna funkcja D-Lighting
W trybie HDR Nikon D750 wykonuje dwa zdjęcia, a różnica w ekspozycji pomiędzy nimi może być kontrolowana jedynie poprzez ustawienia „siły” zdjęcia HDR. Do wyboru mamy następujące opcje: niska, normalna, wysoka, bardzo wysoka i automatyczna. Tryb HDR możemy aktywować dla pojedynczego zdjęcia (wówczas zostaje on automatycznie wyłączony po jego wykonaniu) lub na stałe (musimy go ręcznie wyłączyć aby powrócić do normalnego fotografowania).
Choć instrukcja aparatu nie specyfikuje tego, podobnie jak w przypadku modelu D600 i D750 przypuszczamy, że aparat automatycznie wyrównuje wykonane zdjęcia, jeśli pojawi się między nimi przesunięcie. Producent jednak zaleca stosowanie statywu i informuje, że krawędzie wynikowego zdjęcia mogą być ucięte w stosunku do oryginalnego kadru. Warto również zauważyć, że tryb HDR jest nieaktywny jeśli fotografujemy w plikach RAW. Co więcej, nie mamy możliwości zapisu oryginalnych zdjęć, a na karcie zachowany zostaje jedynie efekt końcowy.
Aktywna funkcja D-Lighting (ADL) umożliwia wydobywanie szczegółów w ciemnych i jasnych partiach obrazu poprzez programową obróbkę pojedynczego zdjęcia. Oferuje ona 4 opcje intensywności: umiarkowana, normalna, zwiększona oraz bardzo wysoka. Do dyspozycji mamy również ustawienie „Automatyczna”, przy której aparat sam dobiera stopień intensywności.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane zarówno w trybie HDR, jak i ADL.
HDR/ADL off |
|
ADL umiarkowana |
|
ADL normalna |
|
ADL zwiększona |
|
ADL bardzo wysoka |
|
ADL automatyczna |
|
HDR niski |
|
HDR normalny |
|
HDR zwiększony |
|
HDR bardzo wysoki |
|
HDR automatyczny |
|
Wielokrotna ekspozycja
Nikon D750 oferuje tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie od dwóch do trzech zdjęć w jeden obraz. Dodatkowe opcje w tym trybie nie są szczególnie rozbudowane. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Dodatkową opcją jest tzw. „automatyczne wzmocnienie”. Jeśli jest ona włączona, wówczas wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch i 1/3 dla trzech ekspozycji). Instrukcja zaleca wyłączenie opcji automatycznego wzmocnienia przy zdjęciach z ciemnym tłem.