Olympus E-PL7 - test aparatu
1. Wstęp
Olympus E-PL7 to już szósty model w linii średnio zaawansowanych PEN-ów. Aparaty z tej serii charakteryzują się większymi możliwościami niż najprostsze konstrukcje z rodziny E-PM, a z drugiej strony dość wyraźnie odróżniają się od aparatów najwyższej linii E-P, którą producent kieruje do najbardziej zaawansowanych użytkowników. Innymi słowy aparaty serii E-PL to świetna propozycja dla amatorów. Oferują możliwość pełnej kontroli nad parametrami ekspozycji, odpowiednio wysoką jakość wykonania, ergonomię obsługi na dobrym poziomie i całkiem sporo dodatkowych funkcji. Jednocześnie plasują się w rozsądnym segmencie cenowym sprawiając, że stosunek oferowanych możliwości do ceny jest w ich przypadku bardzo korzystny. Kontynuacja w postaci modelu E-PL7 bardzo dobrze wpisuje się w ten schemat.
W testowanym aparacie nie zauważymy dużych zmian w stosunku do poprzednika. Część zastosowanych w nim rozwiązań znanych jest z modelu E-PL6. Kiedy się jednak spojrzy w specyfikację aparatu z łatwością można zauważyć, że dokonano pewnych ulepszeń. W E-PL7 bowiem, część rozwiązań zaczerpnięto z jego kuzyna E-M10 z rodziny OM-D. Mowa między innymi o nowym procesorze obrazu TruePic VII, 81-polowym systemie AF, systemie pomiaru światła, czy wbudowanym module Wi-Fi. Zwiększeniu uległa również rozdzielczość wyświetlacza i pod tym względem testowany aparat jest również tożsamy z E-M10.
Lektura specyfikacji sugeruje, że zastosowane w E-PL7 rozwiązania znane są już z wcześniejszych modeli. Mimo to, warto się przyjrzeć, co ma do zaoferowania najnowszy PEN i jak w praktyce sprawdzają się jego możliwości.
Aparat do testu wypożyczyła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Olympusa E-PL7, modelu E-PL6 oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | E-PL7 |
Data premiery | 2014-08-28 |
Liczba pikseli | 16.1 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | RAW:
• 4608 x 3456 skompresowany / 17 MB • 4608 x 3456 Fine (kompresja: 1/4) / 7.5 MB • 4608 x 3456 Normal (kompresja: 1/8) / 3.5 MB • 3200 x 2400 (kompresja: 1/8) 1.7 MB • 1280 x 960 (kompresja: 1/8) 0.4 MB |
Matryca | • 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix
• Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) • Filtr barw podstawowych (RGB) |
Procesor obrazu | n/a |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) • Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz) |
Zakres ISO | Auto (100-25600 ISO, przystosowalne, domyślnie 100-1600 ISO)
Ręcznie: 100, 200-25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV |
Migawka | Skomputeryzowana migawka szczelinowa
60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.), |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | MOV:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9) 24 lub 16 Mbit/s z szybkością 29.97 kl./s • 1280 x 720 pix (HD 16:9) 12 lub 8 Mbit/s z szybkością 29.97 kl./s AVI Motion-JPEG: • 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG), Maksymalna wielkość pliku: 4 GB MOV, 2 GB Motion-JPEG Wbudowany mikrofon stereo. Kontrola ekspozycji dla filmów: P/ A/ S/ M/ Filtr artystyczny Redukcja szumu wiatru, Regulacja poziom nagrania dźwięku Tryb interwału: AVI Motion JPEG 1280 × 720 (1 s. - 24 godz.) |
Ogniskowanie | 81-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryb wyboru punktu ostrości: Wszystkie pola, Grupa pól (9 punktów), Pojedyncze pole (normalne), Pojedyncze pole (zmniejszone) • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR)* * C-AF + TR nie są dostępne z obiektywami innymi, niż mFTS. Pracują one jako S-AF w trybie C-AF. • Funkcja wykrywania twarzy • Funkcja wykrywania oka (Wył. / Priorytet bliższego oka / Priorytet prawego oka / Priorytet lewego oka) • Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14 • Wspomaganie AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z kontrolą świateł, • punktowy z kontrolą cieni. Zakres pomiaru: od 2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło słoneczne (5300K), Cień (7500K), Chmury (6000K), Światło żarówki (3000K), Światło jarzeniowe (4000K), Lampa błyskowa, Podwodny Balans Bieli (5500K)
• ustawienia własne wg wzorca • ustawienia wg skali Kelvina • Korekcja (+/- 7 kroków w osi A-B/G-M), • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M). |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV lub 7 zdjęć w skoku co 1/3 lub 2/3 EV |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Film,
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + portret, Sport, Nocne niebo z ręki, Scena nocna, Scena nocna i portret, Dzieci, High Key, Low Key, Tryb DIS, Makro, Makro przyrodnicze, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Fajerwerki, Plaża i śnieg, Konwerter Rybie-oko, Konwerter Szeroki kąt, Konwerter Makro, 3D • Filtry artystyczne: PopArt, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Proscess, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika Key Line, Akwarela, Vintage, Selektywny kolor • Efekty dodatkowe: Efekt zmiękczenia ostrości, Efekt fotografii otworkowej, Efekt białej winiety, Efekt ramki, Efekt gwiezdnego nieba, Efekt czarno-biały, Tonowanie obrazu, Efekt nieostrości, Efekt cieniowania |
Zdjęcia seryjne | • Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 8 kl./s, przy wyłączonej stabilizacji i z ostrością i ekspozycją dla pierwszego zdjęcia w serii, do 16 zdjęć RAW lub 36 zdjęć JPEG
• Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 3.6 kl./s przy wyłączonej stabilizacji lub 3.0 kl./s przy włączonej stabilizacji, do 20 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci w JPEG |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• W zestawie zewnętrzna lampa błyskowa FL-LM1 o liczbie przewodniej 7 (ISO 100) / 10 (ISO 200) • Tryb działania: Auto, Czerwone oczy, Wymuszenie, Wyłączony, Czerwone oczy w synchronizacji Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow ( na 2. kurtynę), Manualnie -1/1FULL, 1/64, • Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL, • Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne (4 kanały, 4 grupy), Przy bezprzewodowym sterowaniu błyskiem znajdująca się w komplecie lampa błyskowa pełni rolę centralnego flesza, • Synchronizacja do 1/250 s, 1/8000 s (Super FP Mode), • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV • Bracketing błysku: 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV • Kompatybilne zewnętrzne lampy błyskowe: FL-50R, FL-36R, FL-20, FL-14, FL-300R, FL-600R |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0.5, 1, 2, 3 s., liczna zdjęć 1-10) |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Eye-Fi, Flash Air |
LCD | Odchylany (w górę do 80 stopni, w dół do 180 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 16:9
Jasność regulowana w 14 poziomach Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru |
Wizjer | Opcjonalnie zewnętrzne montowane w złączu hot-shoe:
• VF-1, optyczny (powiększenie x0.47), dedykowany dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake • VF-2, elektroniczny, 1.440.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, regulacja dioptrii: od -3.0 do 1.0, punkt oczny 18 mm, powiększenie x1.15 (z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii), odchylany o 90 stopni. • VF-3, elektroniczny, 922.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, regulacja dioptrii: od -3.0 do 1.0, punkt oczny 17.4 mm, powiększenie x1.0 (z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii), odchylany o 90 stopni. |
Komunikacja i złącza | • Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2
• Wi-Fi (IEEE 802.11b/g/n) • Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III • Opcjonalnie modułu komunikacyjnego Bluetooth PENPAL. |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 350 zdjęć |
Akcesoria | Korpus, lampa błyskowa FL-LM1, akumulator Li-ion BLS-50, ładowarka akumulatora Li-ion BCS-5, kabel USB, pasek na ramię, OLYMPUS Viewer 3 (CD-ROM), instrukcja obsługi, karta gwarancyjna
• Opcjonalnie obudowa do nurkowania PT-EP12 |
Waga | 309 g (bez akumulatora)
ok. 357 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 114.9 x 67 x 38.4 mm (bez elementów wystających) |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu. Tryb wielokrotnej ekspozycji (2 klatki). Opcjonalny mikrofon zewnętrzny SEMA-1. Opcjonalnie zestaw oświetleniowy do makrofotografii MAL-1. Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s Dostępny w kolorach: czarnym, srebrnym i białym. Skuteczność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 3-osiowa) 4 tryby stabilizacji obrazu |
Oceny użytkowników |