Panasonic Lumix DMC-LX100 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
LX100 oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:
- 4112×3088 (4:3),
- 3088×3088 (1:1),
- 4480×2520 (16:9),
- 4272×2856 (3:2).
- JPEG,
- RAW,
- RAW+JPEG.
- standard,
- żywe barwy,
- naturalny,
- monochrom,
- widok,
- portret,
- własny.
Ważnym elementem kontroli jakości obrazu JPEG jest manipulowaniem krzywą tonalną. W aparacie LX100 producent zaproponował możliwość wyboru paru predefiniowanych krzywych kontrastu, ale także oddał użytkownikowi mechanizm zgrubnego sterowania niezależnie dla jasnych jak i ciemnych partii obrazu.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Różnice w poziomie odszumiania można dostrzec bez problemu, gdy porówna się zdjęcia z krańcowych nastaw. Utrata szczegółów jest dość znaczna dla dwóch najwyższych czułości. Warto zauważyć, że nawet przy ISO 6400 zakłócenia są słabo widoczne dla neutralnej nastawy. To graniczna czułość, jeśli interesuje nas wysokiej jakości obraz. ISO 12800 wydaje się używalne jedynie przy docelowym tworzeniu niewielkich obrazów na potrzeby galerii internetowych. Jakość obrazu dla najwyższej czułości jest już tak silnie zdegradowana, że nie wydaje się ona użyteczna.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Nawet dla neutralnej nastawy widoczność artefaktów w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach jest już spora. To znak, że by uzyskać optymalną jakość, powinniśmy wyostrzanie o jeden stopień obniżyć. Maksymalna nastawa tworzy mocno przeostrzone, nieprzyjemne w odbiorze obrazy.
Balans bieli
Aparat LX100 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto,
- Światło dzienne,
- Pochmurnie,
- W cieniu,
- Żarówka,
- Lampa błyskowa,
- Niestandardowy 1–4 (ustawienia według wzorca),
- Temperatura w kelwinach (ustawiana ręcznie z zakresu 2500–10000 K) .
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.47 | 110.4 |
Słoneczny dzień | Auto | 7.35 | 107.2 |
Zacienienie | Zacienienie | 14.1 | 117.8 |
Zacienienie | Auto | 18.6 | 127 |
Żarówki | Żarówki | 9.1 | 114.3 |
Żarówki | Auto | 9.2 | 114.6 |
Żarówki | 3000K | 6.1 | 107.9 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 6.65 | 111.1 |
Zachmurzenie | Auto | 6.3 | 110.3 |
5500K | Auto | 8.56 | 122.5 |
5500K | 5500K | 7.77 | 119 |
Jak widać, aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, o ile nie fotografujemy scen w cieniu. Co ciekawe, przy oświetleniu żarowym zanotowany wynik nie różni się w zależności od wybrania dedykowanego trybu czy też automatyki, choć wartości błędu nie są duże, ustawienie wartości temperatury w Kelwinach spowoduje poprawne oddanie kolorystyki. Widać zatem, że aparat ma tendencje do cieplejszych odcieni kolorów.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Wydaje się, ze dla dwóch najniższych czułości aparat nie koryguje szumów. Silniejsza składowa niebieska jest korygowana dopiero po przekroczeniu ISO 200. Kolejnym progiem, gdzie włączają się dodatkowe procedury odszumiania, jest ISO 3200. W wartościach absolutnych szum nie powinien przeszkadzać nawet dla poziomu ISO 6400, gdzie osiąga wartość 1.5 %. To bardzo dobry wynik.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Patrząc na wycinki scenki testowej, możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 6400. Porównywalnym aparatom G1 X oraz RX100 III trudno dotrzymać Panasonikowi kroku. Dla wyższych czułości obraz choć pozbawiony kolorowych przebarwień traci znacząco na detaliczności. W skrócie: aparat LX100 bardzo dobrze radzi sobie z odwzorowaniem obrazu i stanowi silną konkurencję dla niejednej lustrzanki APS-C. Użytkownicy zdecydowanie powinni być zadowoleni z tego aparatu.