Pentax K-S1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Automatyczny,
- Wielokr. automatyczny,
- Światło dzienne,
- Cień,
- Zachmurzenie,
- Światło jarzeniowe (4 rodzaje),
- Światło żarowe,
- Światło lampy błyskowej,
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
- Ustawienie temperatury barwowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). W tabeli poniżej przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.55 | 101.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.08 | 103.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.57 | 96.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 7.07 | 100.4 |
3000K | Auto (lekka korekcja) | 19.1 | 123.1 |
3000K | Auto (silna korekcja) | 18.1 | 120.6 |
3000K | Żarówki | 11.1 | 104.5 |
3000K | 3000K | 8.06 | 103.7 |
5500K | Auto | 4.27 | 108.3 |
5500K | 5500K | 11.2 | 112.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.32 | 91.28 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.24 | 92.41 |
Do pracy automatycznego balansu bieli nie można mieć większych zastrzeżeń. Przy naturalnym oświetleniu i lampie błyskowej otrzymujemy dla niego błędy koloru na rozsądnym poziomie. Co więcej są one niższe niż przy ustawieniach dedykowanych. Tradycyjnie problemy pojawiają się przy świetle żarowym. Przy ustawieniu automatycznym otrzymujemy dla niego typowo ciepłe zabarwienie zdjęcia, co przekłada się na sporą wartość błędu koloru. Widać także, że skorzystanie z opcji „silnej korekcji” nie daje wyraźniej poprawy pod tym względem. Dla uzyskania bardziej naturalnej kolorystyki obrazu lepiej skorzystać z dedykowanego balansu bieli. Trzeba jednak zaznaczyć, że w tym przypadku redukcja błędu koloru okazała się nie do końca efektywna, a jego poziom jest wciąż dość wysoki. Jak można wywnioskować z tabelki najlepiej w takiej sytuacji ustawić odpowiednią temperaturę barwową.
W kwestii parametru nasycenia koloru, można powiedzieć, że K-S1 ma pewną tendencję do przesycania, choć w wielu przypadkach jest ona na nieznacznym poziomie. Jedynie dla światła lampy błyskowej obserwujemy niewielkie niedosycenie.
Powróćmy jeszcze do kwestii wspomnianej wcześniej opcji „silnej korekcji”. Choć użycie jej w przypadku zdjęć tablicy testowej nie przyniosło praktycznie rezultatu, to przy standardowych zdjęciach jej włączenie może mieć zauważalny wpływ na kolorystykę zdjęcia. Odpowiedni przykład prezentujemy poniżej.
WB Auto "lekka korekcja" |
WB Auto "silna korekcja" |
W przypadku Pentaksa K-S1 warto jeszcze poruszyć kwestię trybu wielokrotnego automatycznego balansu bieli. Instrukcja aparatu sugeruje, że ma on zastosowanie przy fotografowaniu scen oświetlonych różnymi rodzajami światła. Zdecydowaliśmy się zatem na test polegający na oświetleniu tablicy kolorów lampami żarowymi (3000K) oraz lampami wyposażonymi w świetlówki dające światło o temperaturze 5500K. Zdjęcia testowe wykonaliśmy zarówno przy zwykłym jak i wielokrotnym automatycznym balansie bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
3000K + 5500K | Auto | 12.4 | 115.2 |
3000K + 5500K | Wielokr. Auto | 12.6 | 115.6 |
Jak widać z powyższej tabelki, wyniki testu wskazują na to, że nie ma różnicy pomiędzy jednym a drugim automatycznym balansem bieli w takim przypadku. Nie wykluczone, że w specyficznych warunkach tryb wielokrotny sprawdzi się lepiej niż zwykły jednak nam nie udało się tego zaobserwować.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.