Fujifilm X30 - test aparatu
1. Wstęp
We wrześniu 2014 roku firma Fujifilm zaprezentowała nowy model zaawansowanego aparatu kompaktowego oznaczonego symbolem X30. To trzecie wcielenie cenionej przez fotografów serii utrzymanej w klasycznej stylistyce – tym razem przynoszące pewne zmiany w wyglądzie zewnętrznym. Studiując specyfikację nie dostrzeżemy różnic w najważniejszych komponentach odpowiadających za obrazowanie.
Zarówno matryca jak i obiektyw nie zostały zmienione w stosunku do modelu X20. Sensor wykonano w technologii X-Trans II, czyli tej, gdzie zamiast filtru dolnoprzepustowego wykorzystane jest odmienne rozłożenie fotodiod. Wyposażony jest także w czujniki fazowe nastawy ostrości, współpracuje z nowym procesorem obrazowym EXR II. Zastosowany obiektyw o ekwiwalencie ogniskowych 28–112 mm charakteryzuje się jasnością f/2–2.8.
Zmian najprościej doszukać się na zewnątrz korpusu. Po pierwsze X30 posiada całkowicie elektroniczny wizjer. Po drugie wyposażono aparat w uchylny ekran LCD. Oba te elementy pokazują, że Fuji podąża za ogólnie przyjętymi trendami. Pozostawiony po poprzednikach brak napędu zoomu i specyfika włącznika zasilania kształtują unikalność tej konstrukcji.
Wygląda na to, że FinePix X30 to przykład na ewolucję konstrukcji. Czy tak jest w istocie? Czy oprogramowanie aparatu zostało zmienione? Czy zmiana ta wpłynęła na jakość obrazowania? Te i inne zagadnienia omówimy w kolejnych rozdziałach naszego testu.
Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli aparatów, które możemy zestawić z opisywanym tu modelem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat do testów użyczyła firma Fujifilm Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | X30 |
Data premiery | 2014-08-26 |
Liczba pikseli | 12 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4000 × 3000
• 4000 ×2664 (3:2) • 4000×1584 (16:9) • 2992×2992 (1:1) • 2816 × 2112 • 2816 × 1864 (3:2) • 2816×1584 (16:9) • 2112×2112 (1:1) • 2048× 1536 • 2048 × 1360 (3:2) • 1920×1080 (16:9) • 1536×1536 (1:1) • Tryby panoramy |
Matryca | 2/3 cala, X-Trans CMOS II, 4:3 |
Procesor obrazu | EXR Processor II |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264) • Dźwięk: PCM stereo |
Zakres ISO | Auto, 100-12800 |
Migawka | 30 s – 1/4000 s |
Konstrukcja obiektywu | Fujinon Aspherical Super EBC
11 elementów w 9 grupach w tym: (3 elementy asferyczne ze szkła odlewanego, 2 elementy ze szkła ED), powłoki Super HT-EBC |
Ogniskowa obiektywu | 7.1 – 28.4 mm
(ekwiwalent: 28 – 112 mm dla filmu 35 mm) |
Światłosiła | f/2.0 - 2.8 |
Zoom optyczny | 4x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 (Full HD) - 60p / 50p / 30p / 25p / 24p
• 1280 x 720 (HD) - 60p / 50p / 30p / 25p / 24p • 640 x 480 (VGA) z szybkością 30 kl./s |
Ogniskowanie | AF hybrydowy na bazie detekcji kontrastu (sensor), MF, detekcja fazy
• Tryby pól AF: Wielopunktowy, Jedno strefowy, Śledzenie AF • Tryby AF: Normalny, Makro, Super Makro • Tryb napędu AF: Pojedynczy - AF/S, Ciągły - AF/C, Ręczny MF • Funkcja wykrywania twarzy • Dioda wspomagająca AF • 49 punktów autofocusa |
Pomiar światła | Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy. |
Ostrość od | • Od 50 cm
• Macro: od 1 cm |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia temperatury barwowej w skali Kelvina, • korekta balansu bieli w 2 osiach czerwień-błękit (cyan) / niebieski-żółty w +/- 9 krokach • ustawienia własne wg wzorca. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 3 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Programy | Auto, Zaawansowany SR Auto, Zaawansowany (Adv), Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), SP, Film, Własny (C1, C2).
• Programy tematyczne: Portret, Wzbogacony portret, Krajobraz, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Sceny nocne (Statyw), Sztuczne ognie, Zachód słońca, Śnieg, Plaża, Przyjęcie, Kwiaty, Tekst, Zdjęcia podwodne. |
Zdjęcia seryjne | 12 kl./s |
Lampa błyskowa | Funkcje: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem migawki, Błysk wyłączony
• Zakres (czułość ISO Auto): do 7 m (szeroki kąt) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s, |
Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC |
LCD | Stały, 3 calowy, kolorowy TFT LCD, 920.000 punktów,
pokrycie ok. 100% kadru |
Wizjer | Elektroniczny, o rozdzielczości 2.360.000 i powiększeniu 0.65× |
Komunikacja i złącza | • Złącze USB 2.0 Hi-speed
• Micro-HDMI • Wi-Fi 802.11b/g/n |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-95, wydajność ok. 470 zdjęć |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-95, ładowarka, pasek na ramię, kabel USB, zakrywka obiektywu, CD-ROM, instrukcja |
Waga | 423 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 119 mm x 72 mm x 60 mm |
Dodatkowe informacje | Funkcja elektronicznej poziomicy.
10 trybów naśladujących wygląd zdjęć robionych przy użyciu tradycyjnych filmów marki Fujifilm: Velvia, PROVIA, ASTIA, CLASSIC CHROME, PRO Neg.Std, PRO Neg.Hi, MONO z filtrem żółtym Ye, czerwonym R lub zielonym G, SEPIA. Cyfrowe filtry: Wzmocnienie kolorów, Aparat zabawkowy, Miniatura, Dynamiczna tonacja, Częściowy kolor, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Zmiękczona ostrość. Stabilizacja OIS (optyczna w obiektywie). |
Oceny użytkowników |