Canon EOS 7D Mark II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 do A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.66 | 102.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.56 | 106.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.49 | 99.71 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.82 | 100.8 |
3000K | Auto | 18.5 | 127.3 |
3000K | Żarówki | 7.42 | 99.52 |
3000K | 3000K | 6.66 | 95.62 |
5500K | Auto | 4.3 | 109.9 |
5500K | 5500K | 10.3 | 116.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.08 | 92.42 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.77 | 92.2 |
Z pracą balansu bieli w 7D Mark II nie ma większych problemów. Tryb automatyczny daje w większości przypadków błędy koloru na niskim poziomie. Może zastanawiać nieco wyższy błąd przy ustawieniu dedykowanym dla słonecznej pogody, jednak trzeba pamiętać, że o tej porze roku słońce utrzymuje się na niewielkiej wysokości nad horyzontem i daje w związku z tym cieplejsze światło. Tradycyjnie automatyczny balans bieli nie do końca się sprawdza przy oświetleniu żarowym. W tym przypadku błąd koloru jest znaczny, a zdjęcia mają charakterystyczne ciepłe zabarwienie. Widać jednak, że wystarczy w takiej sytuacji zastosować ustawienie dedykowane, albo nawet zastosować odpowiednią temperaturę barwową, aby wyraźnie zmniejszyć błąd i otrzymać bardziej naturalną kolorystykę obrazu. Jeśli chodzi o nasycenie kolorów, sytuacja przedstawia się różnie w zależności od źródła światła. W większości przypadków jednak odchylenia od 100% są niewielkie. Jedynie w przypadkach, gdy błąd koloru wypada duży, obserwujemy wyraźniejsze przesycenie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.