Panasonic Lumix DMC-GM5 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w osi B-A) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.39 | 107.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.17 | 107.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.89 | 106.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.8 | 108.3 |
3000K | Auto | 19.3 | 123.6 |
3000K | Żarówki | 7.24 | 100.7 |
3000K | 3000K | 7.82 | 99.53 |
5500K | Auto | 5.68 | 109.5 |
5500K | 5500K | 6.17 | 110.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 8.93 | 98.27 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 8.63 | 99.57 |
Praca balansu bieli nie daje dużych powodów do narzekań, jednak oczekiwaliśmy nieco lepszych wyników. Najlepsze zachowanie obserwujemy w świetle naturalnym oraz sztucznym o temperaturze 5500 K. Wspomniane warunki nie przysporzyły Panasonikowi specjalnych problemów, ani w kwestii błędów kolorów, ani nasycenia. Automatyka także działa poprawnie, chyba, że fotografujemy w świetle żarowym. Zdjęcia mają wówczas charakterystyczne ciepłe zabarwienie, co powoduje wystąpienie wysokiego błędu dC. Wybranie wzorca dla tego typu oświetlenia, bądź wprowadzenie wartości temperatury barwowej zapewnia znacznie lepsze rezultaty. Dziwią nas trochę słabe osiągi GM5 w odwzorowaniu kolorów w świetle błyskowym - taka sytuacja w naszych testach zdarza się niezmiernie rzadko.
Tendencja bezlusterowca Panasonika do nadmiernego nasycania barw nie jest duża i nie powinna stanowić problemu. Jedynie w świetle żarowym użycie automatyki wiąże się z wysokim nasyceniem - tutaj również warto skorzystać z odpowiedniego wzorca lub wybrać wartość 3000 K.