Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GM5 - test aparatu

21 stycznia 2015
Maciej Latałło Komentarze: 25

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku GM5 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:

Ustawienia Rozmiar obrazu
Proporcje obrazu 4:3
L (16M) 4592×3448
M (8M) 3232×2424
S (4M) 2272×704
Proporcje obrazu 3:2
L (14M) 4592×3064
M (7M) 3232×2160
S (3,5M) 2272×1520
Proporcje obrazu 16:9
L (12M) 4592×2594
M (6M) 3232×1824
S (2M) 1920×1080
Proporcje obrazu 1:1
L (12M) 3424×3424
M (6M) 2416×2416
S (3M) 1712×1712

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • Krajobraz,
  • Portret.
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 z krokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.

----- R E K L A M A -----


Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Fujifilm X-E2 i Olympusa E-PL7. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

We wszystkich wziętych do porównania aparatach JPEG-i są wyostrzane, przy czym intensywność tego procesu jest największa w Olympusie, a najmniejsza w Panasonicu. Generalnie, przy niskich czułościach różnice pomiędzy wycinkami widocznymi wyżej nie są znaczące. Można je natomiast zaobserwować od ISO 1600, gdzie negatywny wpływ szumu oraz procesu jego redukcji, pogarszają jakość obrazu - szczególnie właśnie w przypadku GM5. W tej kategorii najlepiej radzi sobie aparat Fujifilm. Zdjęcia z Olympusa odszumiane są najsilniej i wcale nie prezentują się wiele lepiej niż te z Panasonika. Ostatnią użyteczną czułością w testowanym Lumiksie jest naszym zdaniem wartość ISO 3200. Powyżej niej, mamy do czynienia z na tyle dużą degradacją jakości, że niespecjalnie opłaca się przekraczać wspomnianą granicę.

W stosunku do poprzednika nie zauważamy poprawy wyglądu zdjęć. Można wprawdzie odnieść wrażenie, że w GM5 zastosowano ciut większe wyostrzanie, jednak różnica jest w zasadzie symboliczna.


Wyostrzanie

W GM5 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.

Panasonic GM5, ISO 200
wyostrzenie -5
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG

Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest bardzo umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).

Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe

W testowanym Panasoniku, podobnie jak w modelu GX7 na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Co więcej, ten sam zestaw znajdziemy w menu nagrywania, czyli możemy z nich korzystać w trybach PASM. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Monochromatyczny,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Monochromatyczny Rough,
  • Monochromatyczny Silky,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.
W każdym z filtrów mamy dodatkowe ustawienia z nim związane. Aby się do nich dostać, po wybraniu danego efektu wystarczy wcisnąć prawy przycisk kierunkowy. W zależności od wybranego filtru są to parametry intensywności danego efektu, kontrastu, nasycenia barw, koloru itp. Ponadto w trybach efekt miniatury, obraz jednobarwny oraz światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod przyciskiem funkcyjnym Fn1.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez filtru
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Dawne czasy
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Rough
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Silky
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Jasny i żywy efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Bleach bypass
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Fantazja
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Światło słoneczne
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG


Inteligentna dynamika i HDR

W Panasoniku GM5 odnajdziemy dwie funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć: Inteligentna dynamika oraz HDR. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu.

Funkcja Inteligentnej dynamiki działa na pojedynczym zdjęciu i polega na programowym „wyciąganiu” informacje z ciemnych partii obrazu. Do dyspozycji mamy trzy stopnie intensywności tego procesu oraz ustawienie automatyczne.

Funkcja HDR z kolei bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Można się również zdać w tej kwestii na oprogramowanie aparatu i wybrać ustawienie auto. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z wykorzystaniem wszystkich funkcji rozszerzających rozpiętosć tonalną.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom niski)
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom normalny)
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom wysoki)
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (auto)
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±1 EV
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±2 EV
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Panasonic Lumix DMC-GM5 - Jakość obrazu JPEG