Panasonic Lumix DMC-GM5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (16M) | 4592×3448 |
M (8M) | 3232×2424 |
S (4M) | 2272×704 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (14M) | 4592×3064 |
M (7M) | 3232×2160 |
S (3,5M) | 2272×1520 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (12M) | 4592×2594 |
M (6M) | 3232×1824 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (12M) | 3424×3424 |
M (6M) | 2416×2416 |
S (3M) | 1712×1712 |
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Fujifilm X-E2 i Olympusa E-PL7. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
We wszystkich wziętych do porównania aparatach JPEG-i są wyostrzane, przy czym intensywność tego procesu jest największa w Olympusie, a najmniejsza w Panasonicu. Generalnie, przy niskich czułościach różnice pomiędzy wycinkami widocznymi wyżej nie są znaczące. Można je natomiast zaobserwować od ISO 1600, gdzie negatywny wpływ szumu oraz procesu jego redukcji, pogarszają jakość obrazu - szczególnie właśnie w przypadku GM5. W tej kategorii najlepiej radzi sobie aparat Fujifilm. Zdjęcia z Olympusa odszumiane są najsilniej i wcale nie prezentują się wiele lepiej niż te z Panasonika. Ostatnią użyteczną czułością w testowanym Lumiksie jest naszym zdaniem wartość ISO 3200. Powyżej niej, mamy do czynienia z na tyle dużą degradacją jakości, że niespecjalnie opłaca się przekraczać wspomnianą granicę.
W stosunku do poprzednika nie zauważamy poprawy wyglądu zdjęć. Można wprawdzie odnieść wrażenie, że w GM5 zastosowano ciut większe wyostrzanie, jednak różnica jest w zasadzie symboliczna.
Wyostrzanie
W GM5 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.
Panasonic GM5, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest bardzo umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
W testowanym Panasoniku, podobnie jak w modelu GX7 na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Co więcej, ten sam zestaw znajdziemy w menu nagrywania, czyli możemy z nich korzystać w trybach PASM. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.
Inteligentna dynamika i HDR
W Panasoniku GM5 odnajdziemy dwie funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć: Inteligentna dynamika oraz HDR. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu.
Funkcja Inteligentnej dynamiki działa na pojedynczym zdjęciu i polega na programowym „wyciąganiu” informacje z ciemnych partii obrazu. Do dyspozycji mamy trzy stopnie intensywności tego procesu oraz ustawienie automatyczne.
Funkcja HDR z kolei bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Można się również zdać w tej kwestii na oprogramowanie aparatu i wybrać ustawienie auto. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z wykorzystaniem wszystkich funkcji rozszerzających rozpiętosć tonalną.