Sony A7 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.99 | 110.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.67 | 110.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.64 | 107.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.2 | 108.1 |
3000K | Auto | 23.1 | 138 |
3000K | Żarówki | 8.19 | 108.3 |
3000K | 3000K | 6.37 | 106.8 |
5500K | Auto | 8.17 | 119 |
5500K | 5500K | 10.2 | 122.1 |
W Sony A7 II nie zauważamy większych problemów z działaniem balansu bielu, choć trzeba przyznać, że w większości przypadków wyniki można określić jako przeciętne. Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze w świetle naturalnym. Przy słonecznej pogodzie można by się spodziewać lepszego wyniku, ale należy dodać, że test przeprowadzaliśmy przy świetle słonecznym częściowo osłabionym przez wysokie chmury. Przy pochmurnej pogodzie jak widać automatyczny balans bieli poradził sobie nawet nieco lepiej niż przy ustawieniu dedykowanym.
Tradycyjnie już problemy z automatyką pojawiają się przy świetle żarowym. W tej sytuacji najlepiej skorzystać z trybu temperatury barwowej. Ustawienie dedykowane dla żarówek daje oczywiście wyraźnie mniejszy błąd koloru niż automatyka, jednak wciąż jest to dość wyraźna wartości.
W kwestii nasycenia koloru widać, że A7 II ma tendencję do przesycania. W większości przypadków nie jest ona może szczególnie duża, chociaż odchyłki od 100% bywają wyraźne.