Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7 II - test aparatu

9 lutego 2015
Maciej Latałło Komentarze: 120

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A7 II tak jak poprzednik umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9. W trybie pełnoklatkowym do wyboru mamy następujące wartości rozdzielczości:
  • L – 6000×4000 (3:2) oraz 6000×3376 (16:9),
  • M – 3936×2624 (3:2) oraz 3936×2216 (16:9),
  • S – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9).
Po aktywowaniu funkcji kadrowania APS-C, dostępne są następujące rozdzielczości:
  • L – 3936×2624 (3:2) oraz 3936×2216 (16:9),
  • M – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9),
  • S – 1968×1312 (3:2) oraz 1968×1112 (16:9).

Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym. Ponadto do wyboru jest 6 pozycji, pod które można przypisać wybrane ustawienie (spośród wymienionych przed chwilą), które można niezależnie modyfikować.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



----- R E K L A M A -----

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona 5D Mark III i Nikona D750. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG


Do jakości obrazu na zdjęciach JPEG w szerokim zakresie czułości nie można mieć większych zastrzeżeń. Minimalne oznaki szumu można zauważyć przy ISO 1600, jednak czułość tę można uznać za w pełni użyteczną. Pod tym względem przy ISO 3200 sytuacja wciąż wygląda dobrze. W zasadzie dopiero przy ISO 6400 szum staje się wyraźniejszy, choć jego poziom nie jest zbyt wysoki. Można jednak przypuszczać, że na wyższych czułościach działa jednak proces redukujący szum (mimo iż teoretycznie był on wyłączony), choć jego destrukcyjny wpływ na szczegóły obrazu nie jest duży. Dopiero dla dwóch najwyższych czułości można zauważyć wyraźniejszy zanik detali, choć trzeba przyznać że wspomniane odszumianie działa całkiem rozsądnie.

W porównaniu do poprzednika, JPEG-i z A7 II prezentują porównywalny poziom. Można się dopatrywać pewnych różnic na najwyższych czułościach, ale są one raczej nieznaczne. Na tle zaprezentowanych konkurentów testowana Alpha utrzymuje dobry poziom. Oczywiście na niskich czułościach obraz z A7 II jest ostrzejszy niż u konkurentów, ale należy pamiętać, że wyostrzanie w jego przypadku jest wyraźne. W lustrzankach Nikona i Canona, JPEG-i przy minimalnym stopniu wyostrzania w zasadzie nie podlegają temu procesowi. Na wyższych czułościach można zauważyć pewne różnice w jakości obrazu. Od ISO 6400 wydaje się że szum w A7 II jest nieco wyższy niż u konkurentów. Trzeba jednak nadmienić, że zarówno w 5D Mark III, jak i D750 również działa domyślny proces redukujący szum na JPEG-ach.

Wyostrzanie

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3.

Sony A7 II, ISO 100
wyostrzenie −3
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +3
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem, najniższy stopień wyostrzania obrazu daje na tyle silnie efekt, że nie jest wskazane stosować wyższych parametrów. Praktycznie rzecz biorąc, w A7 II zakres wyostrzania zawiera się w przedziale od „wyraźnego” do „bardzo silnego”.

Efekty wizualne

W A7 II podobnie jak w innych Alphach odnajdziemy funkcję filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
  • Zdjęcie retro,
  • High-key miękki,
  • Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Czarno-białe o bogatej gradacji,
  • Efekt miniatury,
  • Akwarela,
  • Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez efektu
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Normalny
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Zimny
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Ciepły
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Zielony
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Magenta
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: kolorowa
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: czarno-biała
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Retro
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
High-key: Miękki
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: czerwony
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: zielony
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: niebieski
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru: żółty
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały – duży kontrast
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość: intensywność niska
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość: intensywność średnia
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość: intensywność wysoka
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR: intensywność niska
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR: intensywność średnia
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR: intensywność wysoka
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe o bogatej gradacji
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Akwarela
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Ilustracja: intensywność niska
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Ilustracja: intensywność średnia
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Ilustracja: intensywność wysoka
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia panoramiczne

Sony A7 II oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół (w menu lub za pomocą przedniego kółka sterującego). Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • rozmiar standardowy:
    • pozioma – 8192×1856 pikseli,
    • pionowa – 3872×2160 pikseli,
  • rozmiar szeroki:
    • pozioma – 12416×1856 pikseli,
    • pionowa – 5536×2160 pikseli.

Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.

Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG

HDR i DRO

Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7 II dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.

HDR/DRO off
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 1
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 2
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 3
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 4
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
DRO Lv 5
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
DRO Auto
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
HDR 1.0 EV
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
HDR 2.0 EV
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
HDR 3.0 EV
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
HDR 4.0 EV
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
HDR 5.0 EV
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
HDR 6.0 EV
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG

Profile obrazu

Podobnie jak w Sony A7S, w testowanym modelu pojawiła się funkcja „profil obrazu”. Można je zastosować zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Do dyspozycji użytkownika pozostaje szereg ustawień, które wymieniamy poniżej:

  • poziom czerni – ustawianie poziomu czerni (od −15 do +15),
  • gamma – wybór krzywej gamma:
    • movie – standardowa krzywa gamma w przypadku filmów,
    • still – standardowa krzywa gamma w przypadku zdjęć,
    • Cine 1 – zmiękczanie kontrastu ciemnych fragmentów i wzmacnianie gradacji jasnych fragmentów obrazu w celu uzyskania filmu o odprężającej kolorystyce (odpowiednik HG4609G33),
    • Cine 2 – podobna do opcji Cine 1, ale zoptymalizowana do edycji do 100% sygnału wideo (odpowiednik HG4600G30),
    • Cine 3 – zwiększenie kontrastu światłocienia w większym stopniu niż w przypadku opcji Cine 1 i Cine 2 oraz wzmocnienie gradacji czerni,
    • Cine 4 – zwiększenie kontrastu ciemnych fragmentów w większym stopniu niż w przypadku opcji Cine 3. Kontrast ciemnych fragmentów jest niższy, a kontrast jasnych fragmentów – wyższy niż w przypadku opcji movie,
    • ITU709,
    • ITU709 (800%) – krzywa gamma do sprawdzania ujęć przy założeniu rejestrowania obrazów z użyciem opcji S-Log2,
    • S-Log2 – przeznaczona do późniejszej obróbki obrazu,
  • gamma czerni – zakres (szeroki, średni, wąski) oraz poziom (od −7 do +7),
  • białe plamy – automatyczne, ręczne,
  • tryb koloru – movie, still, cinema, pro, matryca ITU709, czerń i biel, s-gamut,
  • nasycenie – od −32 do +32,
  • faza koloru −7 do +7,
  • głębia koloru −7 do +7 dla każdego kanału osobno: R, G, B, C, M, Y,
  • szczegóły – poziom (od −7 do +7) oraz dodatkowe parametry (balans V/H, balans B/W, limit, crispening, poziom jasnych szczegółów.
W menu aparatu znajdziemy siedem gotowych profili (PP01–PP07), które możemy modyfikować w zakresie wymienionych wyżej parametrów. Istnieją jednak ograniczenia, związane np. z ustawieniem minimalnej czułości przy wyborze danej gammy (szczegółowe informacje można znaleźć na tej stronie). Aparat pozwala także kopiować wybrany zestaw ustawień do innego profilu.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia kontrastowej sceny, demonstrujące wszystkie ustawienia krzywej gamma oraz trybów koloru (analogiczne przykłady klipów filmowych zamieściliśmy w rozdziale drugim). Przy pozostałych parametrach pozostawiliśmy domyślne ustawienia.

Gamma – movie
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – still
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 1
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 2
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 3
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – cine 4
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – ITU709
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – ITU709 (800%)
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Gamma – S-Log2
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG

Tryb koloru – movie
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – still
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – cinema
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – pro
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – matryca ITU709
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – czerń i biel
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG
Tryb koloru – S-gamut
Sony A7 II - Jakość obrazu JPEG