Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Nikon D50 - test aparatu

22 listopada 2006

5. Balans bieli i odwzorowanie kolorów


Balans bieli

W naszym teście sprawdziliśmy jak w aparacie sprawują się ustawiania (automatyczne i zdefiniowane) balansu bieli dla różnego typu oświetlenia. Pomiarów dokonaliśmy na 24 polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth, wykonując ekspozycje przy czułości ISO 200. Następnie wyliczone zostały parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).

Balans bieli w Nikonie nie zawsze działa niezawodnie. Ustawienie automatyczne najlepiej sprawuje się przy świetle o temperaturze barwnej 5000 K (pochmurny dzień) i przy lampie błyskowej. Przy tych ustawieniach błąd barwy wynosi odpowiednio dC=6.37 i dC=6.76 a nasycenie barw S=114.3% i S=110.8%. W obu przypadkach kolory są wyraźnie przesycone, ale barwy na szczęscie przekłamane tylko nieznacznie.


----- R E K L A M A -----

Przy zdefiniowanym balansie bieli aparat najlepiej poradził sobie w dwóch wypadkach: ustawieniu balansu bieli i światła na pochmurny dzień oraz analogicznych ustawieniach na światło lampy błyskowej. W pierwszym przypadku D50 uzyskuje swój najmniejszy błąd barwy dC=5.21, a uzyskane zdjęcia są lekko przesaturowane (S=111.6%). Przy zdjęciach z lampą błyskową i ustawieniu na ten tryb balansu bieli rezultaty Nikona są nieznacznie gorsze. Błąd barwy wynosi dC=6.27 zaś nasycenie kolorów jest na poziomie S=110.5%.

Przykrą niespodziankę produkt Nikona sprawia gdy przy automatycznym balansie bieli fotografujemy w słoneczny dzień czy też przy świetle żarowym. W pierwszym przypadku kolory są ewidentnie przekłamane (dC=13) i przesycone (S=121.4). Przy sztucznym oświetleniu błąd barwy jest jeszcze większy (dC=18), a i saturacja barw utrzymuje się na wysokim poziomie (S=118.2).

Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów:

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło: pochmurny dzień. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Balans bieli Auto. Światło: Słoneczny dzień. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Balans bieli Auto. Światło Żarówe. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej aparatu. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Balans bieli lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej aparatu. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Balans światło żarowe. Światło Żarowe. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Balans bieli Pochmurny dzień. Światło: Pochmurny dzień. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Balans bieli Słoneczny dzień. Światło lamp o temperaturze barwnej 5000 K. Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów


Jak te wyniki prezentują się na tle innych? Niestety na niekorzyść Nikona. Na przykład w Sony Alfa 100 automatyczny balans bieli działa zdecydowanie lepiej (choć ma tendencję do niedosycania kolorów).

Dodatkowo postanowiliśmy porównać zachowanie balansu bieli czterech aparatów (D50, D80, D200 i Canon 20D), w starciu z ludzką skórą, której wierność oddania kolorystycznego jest bardzo ważna z punktu widzenia użytkownika amatorskiej lustrzanki cyfrowej. W tym celu wykonaliśmy zdjęcia ręki modela przy oświetleniu jej lampą błyskową z balansem bieli ustawionym w trybie automatycznym i zgodnym z błyskiem flesza. To jak spisały się aparaty można zobaczyć porównując poniższe wycinki:

Aparat Balans bieli: Auto Balans bieli: Lampa błyskowa
Nikon D50 Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Nikon D80 Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Nikon D200 Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów
Canon 20D Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów Nikon D50 - Balans bieli i odwzorowanie kolorów