Panasonic Lumix DMC-GF7 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki w pierwszej lub drugiej skali.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.7 | 108.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.04 | 108.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.42 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.96 | 109.2 |
3000K | Auto | 19.4 | 128.5 |
3000K | Żarówki | 5.74 | 107 |
3000K | 3000K | 6.11 | 105.7 |
5500K | Auto | 5.31 | 117.5 |
5500K | 5500K | 5.83 | 118.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 7.42 | 101.5 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 7.64 | 101.7 |
Z pracą balansu bieli w GF7 nie ma większych problemów. Tryb automatyczny przy naturalnym oświetleniu daje błędy koloru na rozsądnym poziomie, nierzadko nawet niższym niż ustawienia dedykowane. Tradycyjnie problem pojawia się przy świetle żarowym, dla którego automatyczny balans bieli daje obraz o wyraźnie ciepłym zabarwieniu, a to przekłada się oczywiście na sporą wartość błędu koloru. W tej sytuacji najlepiej skorzystać z ustawienia dedykowanego żarówkom. Co ciekawe, wybranie odpowiedniej temperatury barwowej daje nieznacznie wyższy błąd w tej sytuacji. Wciąż jednak jego poziom można uznać za zadowalający. Nieco niższych błędów oczekiwaliśmy w przypadku lampy błyskowej, jednak trzeba przyznać, że wyniki nie są złe w tym przypadku.
Na podstawie powyższej tabelki można stwierdzić, że aparat ma tendencję do przesycania kolorów. We wszystkich przetestowanych przypadkach parametr nasycenia przekracza 100%. W typowych warunkach oświetleniowych przesycenia nie są jednak niepokojąco wysokie.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.