Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GF7 - test aparatu

1 kwietnia 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 53

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku GF7 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:

Ustawienia Rozmiar obrazu
Proporcje obrazu 4:3
L (16M) 4592×3448
M (8M) 3232×2424
S (4M) 2272×704
Proporcje obrazu 3:2
L (14M) 4592×3064
M (7M) 3232×2160
S (3,5M) 2272×1520
Proporcje obrazu 16:9
L (12M) 4592×2594
M (6M) 3232×1824
S (2M) 1920×1080
Proporcje obrazu 1:1
L (12M) 3424×3424
M (6M) 2416×2416
S (3M) 1712×1712

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • Krajobraz,
  • Portret.
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 z krokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.

----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PL7 i Sony A5100. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

W szerokim zakresie czułości, do jakości JPEG-ów z Panasonika GF7 nie można mieć większych zastrzeżeń. Szum zaczyna być zauważalny mniej więcej przy ISO 3200, a dla ISO 6400 jego poziom jest dość umiarkowany. Przy tej czułości wpływ szumu na pogorszenie jakości obrazu nie wydaje się szczególnie duży. Trzeba jednak zaznaczyć, że odszumiania JPEG-ów w GF7 zupełnie wyłączyć się nie da. Choć parametr kontrolujący intensywność tego procesu został przez nas ustawiony na minimum, można podejrzewać, że ze względu na niski poziom zakłóceń, redukcja jest dość silna. Z drugiej strony spadek ilości szczegółów obrazu przy ISO 6400 pozostaje stosunkowo nieduży, zatem odszumianie działa całkiem efektywnie. Jakość JPEG-ów pogarsza się wyraźniej dopiero przy dwóch najwyższych czułościach, gdzie poza wzrastającym szumem można zauważyć dość wyraźny spadek szczegółów obrazu.

W porównaniu do poprzednika JPEG-i z GF7 prezentują się lepiej praktycznie w całym zakresie czułości. Po pierwsze wyglądają na ostrzejsze (choć to może być częściowo efekt różnego wyostrzania), a po drugie, na wyższych czułościach JPEG-i z GF6 charakteryzują się wyższym poziomem szumu i większą degradacją detali.

Na tle zaprezentowanych bezlusterkowców konkurencji, GF7 prezentuje się całkiem dobrze. Na niższych czułościach widać, że w E-PL7 zastosowano wyższe wyostrzanie, choć obraz nie prezentuje się z tego powodu wyraźnie lepiej niż ten z GF7. Na wyższych czułościach natomiast można zauważyć, że odszumianie zastosowane w Olympusie jest nieco silniejsze niż w GF7. Przez to JPEG-i z testowanego Lumiksa wydają się wypadać nieznacznie lepiej.

Nie ulega wątpliwości, że przewagą A5100 nad GF7 jest wyraźnie wyższa liczba pikseli na matrycy, a co za tym idzie lepsze odwzorowanie detali. Na wyższych czułościach jednak różnica pomiędzy aparatami maleje. W bezlusterkowcu Sony odszumianie również działa i dość wyraźnie redukuje zakłócenia, co jednak odbija się także na utracie szczegółów. Z tego powodu, obraz z GF7 (przynajmniej do ISO 6400) nie odstaje jakoś mocno jakością od tego, co oferuje A5100.

Wyostrzanie

W GF7 do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.

Panasonic GF7, ISO 200
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG

Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).

Inteligentna dynamika i HDR

W Panasoniku GF7 mamy dwie funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć: Inteligentna dynamika oraz HDR. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu.

Funkcja Inteligentnej dynamiki działa na pojedynczym zdjęciu i polega na programowym „wyciąganiu” informacji z ciemnych partii obrazu. Do dyspozycji mamy trzy stopnie intensywności tego procesu oraz ustawienie automatyczne.

Funkcja HDR z kolei bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Można się również zdać w tej kwestii na oprogramowanie aparatu i wybrać ustawienie auto. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z wykorzystaniem wszystkich funkcji rozszerzających rozpiętość tonalną.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom niski)
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom normalny)
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom wysoki)
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (auto)
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±1 EV
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±2 EV
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG

Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe

W testowanym Panasoniku, podobnie jak u poprzednika, na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Co więcej, ten sam zestaw znajdziemy w menu nagrywania, czyli możemy z nich korzystać w trybach PASM. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Monochromatyczny,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Monochromatyczny Rough,
  • Monochromatyczny Silky,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.
W każdym z filtrów mamy dodatkowe ustawienia z nim związane. Aby się do nich dostać, po wybraniu danego efektu wystarczy wcisnąć prawy przycisk kierunkowy. W zależności od wybranego filtru są to parametry intensywności danego efektu, kontrastu, nasycenia barw, koloru itp. Ponadto w trybach efekt miniatury, obraz jednobarwny oraz światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod przyciskiem funkcyjnym Fn1. Ustawienia filtrów dostępne są również z poziomu interfejsu dotykowego na ekranie.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez filtru
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Dawne czasy
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Rough
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Silky
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Jasny i żywy efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Bleach bypass
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Fantazja
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Światło słoneczne
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia panoramiczne

Lumix GF7, podobnie jak poprzednik, posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół, a także zastosować jeden z piętnastu filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • Pionowa – 8176×2560 pikseli,
  • Pozioma – 8176×1920 pikseli.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.

Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GF7 - Jakość obrazu JPEG