Nikon D5500 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Pochmurno (6000 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Światło żarowe / Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę. W menu można także określić bracketing balansu bieli i wykonać 3 zdjęcia z krokiem ±1, ±2 lub ±3 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej. Niestety, producent nie wyposażył modelu D5500 w opcję ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.42 | 108.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.86 | 109.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4 | 101.5 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.41 | 101.9 |
5500 K | Auto | 6 | 113.7 |
3000 K | Auto | 19.4 | 121.7 |
3000 K | Żarówki | 6.49 | 98.06 |
Błysk | Auto | 5.97 | 92.78 |
Błysk | Błysk | 5.5 | 94.63 |
Nikon D5500 bardzo dobrze radzi sobie z odwzorowaniem kolorów. W zasadzie jedyny przypadek, do którego mamy zastrzeżenia, to zachowanie automatyki w świetle żarowym. Obserwujemy wówczas wyraźnie ciepłe zabarwienie fotografii testowej. W pozostałych sytuacjach błędy kolorów są stosunkowo niskie, a nasycenie nie odbiega mocno od wzorcowego. W świetle błyskowym można zauważyć nieco zaniżone nasycenie, podczas gdy przy słonecznej pogodzie tendencja jest odwrotna.