Fujifilm X-T10 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca,
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło żarówki,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.56 | 114.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.73 | 115.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.92 | 115.4 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.8 | 111.2 |
3000K | Auto | 20.3 | 134.9 |
3000K | Żarówki | 7.09 | 106.7 |
3000K | 3000K | 7.06 | 106.4 |
5500K | Auto | 6.22 | 122.6 |
5500K | 5300K | 11.7 | 127.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.12 | 104.6 |
W świetle naturalnym i błyskowym X-T10 radzi sobie bardzo dobrze, bowiem w tych warunkach uzyskaliśmy najniższe błędy dC. Przy sztucznym oświetleniu można mieć zastrzeżenia do pracy automatyki w świetle żarowym, natomiast dla pozostałych przypadków osiągi są akceptowalne. X-T10 ma dość wyraźną tendencję do nadmiernego nasycania barw – widać ją w każdej naszej próbie, a najsilniej daje ona o sobie znać w świetle 5500 K (a także 3000 K dla automatyki). Musimy jeszcze dodać, że w X-T10 nie da się ustawić temperatury barwowej o wartości 5500 K, ponieważ aparat umożliwia jedynie wybranie temperatury 5300K lub 5600K. Zdecydowaliśmy się na ustawienie 5300K, gdyż lepiej oddawało ono kolory.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.