Sony DSC-H5 - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
Sony H5 ma do dyspozycji następujące balanse bieli:
Automatyczny, Światło dzienne, Chmury, Świetlówka, Żarówka
i Lampa błyskowa. Poniższa tabela prezentuje wyniki uzyskane
programem Imatest (procedura Colorcheck), którym przeanalizowane
zostały zdjęcia tablicy kolorów oświetlonej światłem lamp
o temperaturze barwowej 5000K, światłem jarzeniowym i światłem
mieszanym przy ustawieniu balansu bieli Auto, Świetlówka oraz Swiatło
dzienne.
Balans bieli Auto poradził sobie dobrze ze światłem lamp studyjnych,
światłem mieszanym i jarzeniowym. Przesycenie kolorów wyniosło odpowiednio
112.3%, 112% i 109.5%. Średni błąd koloru w przestrzeni L*a*b* mógłby być
nieco mniejszy. Dla światła lamp osiagnął bowiem wartość 7.8, śiatła mieszanego
7.85, a dla jarzeniowego 5.2. Dwie pierwsze wartości są większe niż
dla Canona S3, który
kolory odwzorował z błędem niższym, bo na poziomie 5.5. Dla światła
jarzeniowego H5 odnotował mały błąd, co niewątpliwie cieszy.
Zdecydowanie zły wynik H5 uzyskał dla światła jarzeniowego i przy
zastosowaniu
balansu bieli Świetlówka. Przesycenie sięgneło wysokiego
poziomu 120%, a błąd
koloru blisko 15.0. Zdecydowanie lepiej aparat poradził sobie przy lampach
studyjnych i balansie bieli Światło dzienne. Dziesięcioprocentowe
przesycenie i błąd rzędu 9.0, to wynik niezagrażający Canonowi S3, który
potrafi dobrać kolory z błędem na poziomie 5.0
Szumy
Patrząc na szumy w Canonie S3 czy Panasonicu FZ30 można załamać ręce. Z Sony H5 aż takich problemów nie ma. Porównując wykresy dla S3 i H5 można wywnioskować, że szumy w H5 mają średnio wartości o około 0.5% niższe niż u konkurencji. Patrząc na wykres H5 widać wyraźny skok przy czułości 800 ISO. Jest to ewidentne włączenie redukcji szumów przez aparat. Oczywiście trzeba dodać, że redukcja włączana jest automatycznie bez wiedzy użytkownika. Taki proceder zaczyna być coraz częściej stosowany w nowych aparatach kompaktowych. Canon w S3 tego nie zastosował, dlatego szumy przy wysokich czułościach sięgają u niego tak wysokich poziomów.
80 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO | 800 ISO | 1000 ISO |
80 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO | |
800 ISO | |
1000 ISO |
Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny dla całego zakresu czułości 80-1000 ISO wyniósł 6.31 wartości przysłony. Niższe szumy, w porównaniu do Canona S3 sprawiają, że i rozpiętość tonalna wypada tutaj lepiej. Przy dobraj jakości, czyli przy stosunku sygnału do szumu SNR=4 rozpiętość tonalna spada poniżej 4 f-stop dopiero przy 800 ISO. U Canona S3 wartości poniżej 4 f-stop utrzymują się w całym zakresie czułości. Dla jakości bardzo dobrej H5 notuje także zadowalające wyniki.
W tabeli zestawiliśmy zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach. Należy kliknąć w miniaturkę aby zobaczyć oryginalny rozmiar.
ISO | Tablica szarości |
80 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1000 |