Sony DSC-H5 - test aparatu
6. Podsumowanie
Obudowa H5 nie zachwyca solidnością. O ile sam wygląd aparatu cieszy oko, to nad plastikowym korpusem można tylko płakać. H5 jest aparatem o stosunkowo małych rozmiarach, mimo potężnego obiektywu. Wyglądem przypomina lustrzankę z wyraźnie odznaczonym gripem i podnoszoną lampą błyskową nad obiektywem.
Trudno mieć zastrzeżenia do użytkowania. H5 posiada czytelne menu, a poruszanie
się po nim ułatwiają dobrze rozmieszczone przyciski. Imponujący 3 calowy
wyświetlacz zachwyci z pewnością nie jednego. A osoby lubiące przykładać
aparat do oka, będą wdzięczne producentowi za elektroniczny wizjer.
Zastrzeżenia można mieć jedynie do szybkości. Nasze testy pokazały,
że pod tym względem Sony H5 mógłby prezentować lepsze wyniki.
Sprawiedliwą oceną w kategorii użytkowania, będzie na pewno ocena 5+.
Konstruktorom nie udało się wykonać rewelacyjnego hiperzoomu, ale optyka w Sony DSC-H5 jest na dobrym poziomie. Jego największe wady, to potężna aberracja chromatyczna i problemy z rozdzielczością przy maksymalnej ogniskowej, odblaski pojawiające się na zdjęciach. Ocenę łagodzi jednak bardzo dobra rozdzielczość przy szerokim kącie i to przy maksymalnie otwartej przysłonie, znikoma koma na brzegu przy 36 mm, małe winietowanie i astygmatyzm na znośnym poziomie.
Porównanie DSC-H5 do Panasonica FZ30 jest jasne. Obiektyw Leici w FZ30 wygrywa tutaj zdecydowanie. Nieco trudności może sprawić pojedynek z Canonem S3. Pod względem odblasków, komy jest remis, w dystorsji przy szerokim kącie i astygmatyzmie, nieznacznie przegrywa H5. Jeśli chodzi o rozdzielczość - tu można dyskutować długo. Bardzo dobrze wypada H5 przy 36 mm, gorzej natomiast na brzegu przy 432 mm. Średnio jest więc podobnie jak u Canona. Porażką jest w tym wypadku abberacja, mimo że u Canona jest również duża. H5 jednak wyraźnie, co widać na wykresach, przewyższa S3 pod tym względem. Widać zatem małą przewagę S3 nad H5, choć nie jest to przewaga nokautująca.
Podliczając wady i zalety optyki, H5 można wystawić ocenę 3+.
Przyszedł czas na podsumowanie własności matrycy. Mamy tutaj trzy parametry: odwzorowanie kolorów, szumy i zakres tonalny.
Kolory w Sony H5 nie są odwzorowywane jakbyśmy sobie tego życzyli. Zdecydowanie lepiej poradził sobie z tym Canon. Balans bieli Auto w H5 przesyca barwy i oszukuje rozpoznając kolory. Nie są to aż tak wielkie błędy, ale jeśli mamy go porównać do Canona S3, to Sony powinno się bardziej postarać.
W przypadku szumów jest natomiast odwrotnie. To Canon powinien się wstydzić, bo H5 ma wyraźnie niższe szumy. Do zakresu 400 ISO włącznie, trudno mówić o jakiejś redukcji szumów. Wykres rośnie tutaj aż do 400 ISO, gdzie następuję wyraźny spadek szumów, czego u Canona S3 niema. Pozostawiając jednak moralny aspekt włączenia redukcji szumów przy wyższych czułościach bez wiedzy użytkownika i skupiając się tylko w zakresie 80-400 ISO trzeba stwierdzić, że H5 wygrywa pod tym względem z S3. Z pewnością dzięki mniejszym szumom, również rozpiętość tonalna wypada lepiej niż u S3.
Ocena za własności matrycy dla Sony DSC-H5, to 4.
Ocena wynikająca ze średniej ocen poszczególnych działów, to 4+. Zachęcamy jednak do wystawiania aparatowi własnej oceny, zależnej od indywidualnych wag zastosowanych przy liczeniu średniej.
Zalety:
- użyteczny zakres ogniskowych obiektywu 36-432 mm
- dobrze działająca funkcja makro
- duży 3 calowy, czytelny i jasny wyświetlacz
- stabilizacja obrazu
- bardzo dobra rozdzielczość w centrum przy 36 mm i dobra w pozostałym zakresie ogniskowych
- mała dystorsja przy 36 mm i niewidoczna w pozostałym zakresie ogniskowych
- niskie szumy do 200 ISO
- szybki i dość celny autofokus, szczególnie poza maksymalną ogniskową
- dobrze pracująca i silna lampa błyskowa
- możliwość zmiany zoomu przy filmowaniu
- zbyt plastikowa obudowa
- wolny przy zdjęciach seryjnych
- bardzo duża aberracja chromatyczna przy tele
- problemy z rozdzielczością na brzegu przy 430 mm
- błędy przy odwzorowaniu kolorów
- dla 800 i 1000 ISO silne automatyczne odszumianie
- zauważalne odblaski
- za mocno skompresowane filmy
- brak możliwości zapisu zdjęć jako RAW lub TIFF
Przykładowe zdjęcia