Sony A7R II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówka,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.05 | 113.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.09 | 111.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.41 | 110.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.7 | 109.6 |
3000K | Auto | 22.3 | 133.7 |
3000K | Żarówka | 10.5 | 111 |
3000K | 3000K | 7.89 | 108.4 |
5500K | Auto | 7.13 | 117.1 |
5500K | 5500K | 9.35 | 118.9 |
Wyniki uzyskane w A7R II nie są wprawdzie złe, choć trudno je nazwać świetnymi. Najlepsze odwzorowanie kolorów uzyskaliśmy w świetle dziennym, jednak generalnie spodziewaliśmy się lepszych rezultatów. Oświetlenie tablicy testowej żarówkami przy automatycznym balansie bieli daje wysoki błąd koloru. W tej sytuacji nieźle sprawdziło się samodzielne ustawienie temperatury barwowej, nieco słabiej natomiast wypadł wzorzec „Żarówka”. W świetle 5500 K aparat wypadł raczej przeciętnie.
W każdym z przypadków zauważamy nadmierne nasycenie kolorów, bowiem odchyłki od wartości 100% są wyraźne. Z najwyższą mamy do czynienia przy świetle żarowym, gdy korzystamy z automatyki.